De ‘Quadrifoglio Verde’, het groene klavertjevier, is al sinds 1923 het symbool van de raceauto’s (en de snelste productie-auto’s) van Alfa Romeo. Zo’n symbool schept verwachtingen en verplichtingen die de Giulietta nu moet waarmaken.
Het is zo’n prachtig verhaal uit de oude doos
Alfa Romeo racete al bijna sinds de oprichting en deed het heel aardig, maar een echte overwinning bleef uit. Om het geluk een handje te helpen, besloot coureur Ugo Sivocci (die zichzelf al de bijnaam ‘de eeuwige tweede’ had gegeven) vlak voor de Targa Florio van 1923 een wit vierkant met een groen klavertjevier op de flank van zijn Alfa RL aan te brengen. Hij won prompt, nota bene omdat teamgenoot Antonio Ascari 200 meter voor de finish stilviel – puur geluk dus.
De eerste de beste keer dat Sivocci weer in een raceauto klom waar géén klavertjevier op was aangebracht, verongelukte hij dodelijk. Zijn teammaten (Ascari, Giulio Masetti en, jawel, Enzo Ferrari) besloten voortaan altijd met een klavertjevier te racen. Niet meer in een vierkant, maar een witte driehoek, om het gemis van de vierde coureur te symboliseren. Mooi toch?
Romantischer kan het niet
En dus siert dit amulet ook al tijden de sportieve topversies van Alfa, zo ook de nieuwe Giulietta. Op de flanken, instaplijsten en instrumenten is het plantje terug te vinden. Verder onderscheidt de QV zich door (bescheiden) spoilerwerk, dubbele uitlaten en donkere details als de deurgrepen en spiegels. Hij heeft in principe dezelfde motor als zijn voorganger, ware het niet dat die danig is herzien ter gelegenheid van de komst van de Alfa 4C, waar deze 1.742 cc grote turbomotor ook in te vinden is.
Hij levert nu 240 pk en 340 Nm, hij beukt de Giulietta in 6,8 seconden naar 100 km/u en heeft er pas bij 240 km/u geen zin meer in. Sprinten wordt extra makkelijk gemaakt door launch control, dat automatisch het juiste toerental kiest voor zo hard mogelijk optrekken. Alfa heeft veel werk gemaakt van het geluid van de QV door dat van roemruchte QV’s uit de jaren zestig en zeventig te analyseren en zo goed mogelijk ‘na te maken’.
Klinkt goed, toch, allemaal? Dat is het ook. Toch missen we iets. Het geluid is aardig, maar niets om van wakker te liggen – hij klinkt voor buitenstaanders beter dan voor de bestuurder. De vering is comfortabel, maar de demping op korte richels juist weer hard en mist daardoor evenwicht. De besturing doet wat hij moet doen, maar is niet echt scherp of communicatief. Het zijn allemaal geen halszaken, maar juist in de über-versie van een merk dat de passie zó predikt, verwacht je een halleluja-gevoel. Terwijl wij na het rijden ons juist afvroegen waar alle drukte nou helemaal om begonnen was. Het voelt allemaal wat gewoontjes, waar we felheid en fonkeling, vuur en opwinding hadden verwacht.
Wat vinden wij ervan?
Wat de 4C in overvloed heeft, ontbeert de QV nu juist – ondanks dezelfde motor. En dat is voor een ‘gewone’ GTI-achtige al niet best, voor een Alfa Romeo is het nog vele malen erger. Jammer.
Verbruik/milieu
7,0 l/100 km
162 g/km CO2, E-label
Afmetingen
4.351 x 1.798 x 1.465 mm (l x b x h)
2.634 mm (wielbasis)
1.295 kg
60 l (benzine)
350/1.045 l (bagage)
Prijzen
NL € 37.450 (25%)
BE € 30.700
VONNIS
Mooi, snel, rijk uitgerust – maar helaas gaat het bij deze Giulietta QV niet om wat ie wel is, maar vooral om wat ie niet is: enerverend. Hier is niet het hart sportief, maar het hoofd
Reacties