Autotest: Alfa Romeo Giulietta Savali 1.4 Turbo MultiAir

Een tijdje geleden reden we de eersteling van het wedergeboren Alfa-tuningmerk Savali, de MiTo. Nu is de Giulietta aan de beurt.
 
Ken je dat? Ben je net zó vertrouwd geraakt met je computer of mobieltje, gooien ze alles om. En liefst zo drastisch dat je bijna weer van voren af aan kunt beginnen. Iemand die ervan mee weet te praten is Ronald Vermeulen. Vermeulen is Alfa Romeo-specialist, en niet zomaar een. Hij is het type dat geblinddoekt en met zijn handen op zijn rug gebonden in anderhalve minuut een Alfa-motor uit elkaar haalt en weer in elkaar zet, waarbij hij er puur voor de lol nog 50 pk extra uit weet te peuren ook. Hij is de drijvende kracht achter de wedergeboorte van Savali, de in Alfa-kringen roemruchte tuningsafdeling van voormalig Alfa-dealer Sam van Lingen.
 
Goed, Vermeulen kan dus lezen en schrijven met Alfa-motoren, en wat doet Alfa? Alfa introduceert MultiAir-motoren – een niet radicaal, maar toch wezenlijk ander principe. Tot overmaat van ramp verandert Alfa ook nog van motormanagementleverancier; exit Bosch, enter Magneti Marelli. En waar zit Vermeulen het meest in te rotzooien om meer vermogen uit die motoren te halen? Juist: het motormanagement. Terug bij af dus. Eerst de boel zien te kraken en dan je de complete nieuwe programmeertaal en -methode eigen zien te maken. Lang verhaal kort: het heeft Vermeulen maanden gekost, maar het is gelukt.
 
De eerste vruchten van al die arbeid zijn terug te vinden in deze Giulietta. Normaal gesproken levert hij 170 pk vermogen en 250 Nm trekkracht, in de Savali-versie komen daar 15 pk en 20 Nm bij. Veel? Neuh. Vermeulen had er graag meer bij gewild, maar liep op tegen het feit dat er nu eenmaal niet meer lucht bij de motor te krijgen is dan hij voor elkaar gekregen heeft. Merk je iets van het extra vermogen? Dat is moeilijk te zeggen.
 
Zoals je weet, heeft de Giulietta het dna-systeem, waarbij je met een knop kunt kiezen uit Dynamic, Normal en All-weather. Op zich is het verschil tussen Normal en Dynamic groot: de besturing wordt zwaarder, de respons op het gaspedaal feller. Mocht een standaard-Giulietta je iets te braaf aanvoelen; zet de boel in Dynamic en daar heb je het oude Alfa-gevoel. De Savali-aanpassingen werken alleen in de Dynamic-stand en het is moeilijk aan te voelen wat nou van Alfa komt en wat van Savali. Oh zeker, het pakt lekker op en rijdt nog lekkerder door, maar was dat bij een gewone Giulietta niet ook al zo? Moeilijk.
 
Wel fijn zijn de andere modificaties: de spoilers, skirts en diffuser, de spiegelkappen, andere grille en dashboardpaneel, grotendeels in (echt) koolstofvezel uitgevoerd, staan ‘m uitstekend. Het door Savali zelf ontwikkelde dubbele uitlaatsysteem (833 euro) klinkt heerlijk diep en brommerig. De verlagingsset (755 euro) levert een strakker weggedrag op, zonder zo keihard te zijn als de MiTo was. Alles bij elkaar heb je voor een kleine drie mille meer een exclusieve Giulietta die mooier is, strakker rijdt en (iets) sneller is. Oh: en de stickers zijn niet verplicht hoor.
 
 
12
20
Specificaties

Specificaties: Savali 1.4 Turbo MultiAir

 
Leuk
Extra pk’s
 
Niet leuk
Die stickers op de zijkant
 
TopGear-vonnis
Leuk pakket waarvan alle onderdelen ook los te koop zijn. Beslis zelf wat je de moeite waard vindt
 
Prestaties  
0-100 in 7,4 s, top 218 km/u, 5,8 l/100 km
 
Techniek  
1.368 cc viercilinder, turbo, voorwielaandrijving, 185 pk, 270 Nm, 1.265 kg, 134 g/km CO2
 
Doen!   
Dubbele uitlaat met bij-behorend geluid

Niet doen   
Een zwarte, rood is mooier

Prijs NL: € 29.845
Prijs BE: niet verkrijgbaar
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws