Autotest: Aston Martin DBS Touchtronic

Een automaat in een sportauto? Not done, vonden ze bij Aston Martin. Een goeie opvatting, maar we zijn blij dat de DBS nu met automaat leverbaar is.
 
Aston Martin toonde lef met hun weigering een automatische versnellingsbak in een sportauto te bouwen. De DBS is sinds z’n introductie louter leverbaar met een handbak, terwijl alle andere merken op z’n minst een gerobotiseerde handbak leveren. Het zou een fraaie boel worden als er een Ferrari-model zonder de fameuze F1-versnellingsbak kwam. Daarbij komt dat negen van de tien DB9’s een automaat heeft. Maar Aston Martin vond de DBS zo sportief dat alleen een handbak bij zijn karakter zou passen. Eerlijk gezegd is dat een heel gezonde opvatting en zonder marketingtrucs wordt het nog eens onderschreven ook. In de VS, het continent waar vrijwel iedere auto een automaat heeft, worden nagenoeg alle Aston Martins verkocht met een handbak.
 
Het economisch tij noopt Aston Martin tot maatregelen. In het Midden-Oosten zitten ze met smart te wachten op een automatische DBS. Aangezien de portemonnees daar een stuk dikker zijn dan in Europa en de VS, zwichtte Aston Martin. Het is geen geautomatiseerde handbak, maar een echte, compleet met koppelomvormer. Hij is overgenomen uit de DB9, maar niet zonder ‘m wat sportiever te maken. Het schakelen gaat 20 procent sneller, in de sportstand zelfs 25 procent. De eindoverbrenging is gewijzigd zodat er ook bij hogere snelheden nog voldoende puf over is.
 
De reden dat Aston Martin voor een complete automaat koos, is dat een gerobotiseerde handbak te hakerig schakelt in de automatische stand. Aan de andere kant laat een koppelomvormer zich lastiger combineren met schakelflippers aan het stuur, waardoor ze geen toegevoegde waarde aan het rijplezier geven. In de DBS heb je die spagaat niet. De nieuwe bak schakelt soepel in de volautomatische stand, zelfs als hij in de snellere Sport-modus staat. Heel belangrijk is dat hij niet meteen opschakelt als je driftend een rotonde rondt.
 
De beste stand is toch wel de handmatige. Druk de Sport-knop in en het plezier kan beginnen. Zowel in de handmatige als automatische modus is het onderstel van de DBS dan veel alerter. Bovendien zorgt het ervoor dat de bak niet opschakelt als je dat niet wilt. Je kunt met deze Aston Martin echt op het scherp van de snede rijden.
 
De schakelmomenten zijn niet zo alert of snel als in de Ferrari 430 Scuderia, maar wel vloeiend en precies goed getimed. Je voelt je echt één met de DBS. Het mooie is dat de bak vooral wat toevoegt aan het rijplezier en op geen punt de auto temt. De standaard handbak is wat hakerig en de pookknop is geen plezierig ding. De Touchtronic-schakelaars zien er een stuk netter uit en geven de auto een duurdere uitstraling. Opvallend genoeg is de automaat een koopje. De meerprijs is slechts 1.900 euro. Dit kleine verschil is te danken aan ons belastingstelsel. De automaat valt namelijk in een gunstiger tarief voor de slurptax dan de handbak.
 
Ook nieuw op de DBS is de Bang & Olufsen-installatie. In de cabine zijn dertien speakers ondergebracht, enkele daarvan hebben een massief aluminium behuizing om resonanties te voorkomen. Het klinkt allemaal heel technisch, maar de instellingen worden automatisch afgestemd op rijgeluiden en het aantal mensen dat zich in de auto bevindt. Nooit meer hoef je het volume of de balans zelf af te stemmen. Naast deze nieuwe uitvoering van de DBS valt zelfs de facelift van de DB9 in het niet.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken