Audi e-tron GT 60 quattro

Stil in stijl

Foto('s): AudiAudi e-tron GT 60 quattro
Foto('s): AudiAchterkant Audi e-tron GT 60 Quattro (wit)
Foto('s): AudiNeus Audi e-tron GT 60 Quattro
Foto('s): AudiAchterkant Audi e-tron GT 60 Quattro
Foto('s): AudiAchterlicht Audi e-tron GT 60 Quattro
Foto('s): AudiSpiegel Audi e-tron GT 60 Quattro
Foto('s): AudiRemmen Audi e-tron GT 60 Quattro
Foto('s): AudiVoorkant Audi e-tron GT 60 Quattro
Foto('s): AudiAchterbank Audi e-tron GT 60 Quattro
Foto('s): AudiInterieur Audi e-tron GT 60 Quattro
Foto('s): AudiVoorstoelen Audi e-tron GT 60 Quattro
Foto('s): AudiVoorkant Audi e-tron GT 60 Quattro
Audi e-tron GT 60 quattro
Achterkant Audi e-tron GT 60 Quattro (wit)
Neus Audi e-tron GT 60 Quattro
Achterkant Audi e-tron GT 60 Quattro
Achterlicht Audi e-tron GT 60 Quattro
Spiegel Audi e-tron GT 60 Quattro
Remmen Audi e-tron GT 60 Quattro
Voorkant Audi e-tron GT 60 Quattro
Achterbank Audi e-tron GT 60 Quattro
Interieur Audi e-tron GT 60 Quattro
Voorstoelen Audi e-tron GT 60 Quattro
Voorkant Audi e-tron GT 60 Quattro

Van alle elektrische conceptcars die de afgelopen jaren voorbijkwamen – en heilige donder, dat waren er nogal wat – kunnen we onze persoonlijke winnaars zo opratelen. De Mercedes-Maybach Vision 6. De Tesla Cybertruck (tuurlijk wel, geweldig). En vooral ook de Audi e-tron GT.

Een grote sedan staat of valt bij zijn proporties. Vijf meter met vier deuren kan prachtig sierlijk ogen, maar ook gemakkelijk plomp en onbehouwen. Een elektrische aandrijflijn reduceert het aantal beperkingen voor de ontwerpers: er ligt geen motorblok voorin dat het front omhoog dwingt, geen transmissie die ruimte uit het interieur vreet, waardoor je de cabine meer naar voren kunt plaatsen. Ja, je hebt een vloer vol accu’s om rekening mee te houden, maar in een auto van dit formaat kun je die dingen mooi uitsmeren. Het zijn de ideale bouwstenen voor een lang, laag en rank silhouet.

Smaakvolle styling

Audi besloot hier maar eens maximaal gebruik van te maken toen ze de e-tron GT bedachten. Het resultaat, als je het ons vraagt, is een van de mooiste creaties die de laatste tijd uit Ingolstadt is komen rollen. Andere recente Audi’s kun je aanwrijven dat ze qua design een beetje zijn ontspoord – bot uitgehakte luchtinlaten, net iets te moeilijke achterlichten – maar de e-tron GT pakt alle nieuwste stijlelementen van het merk en past ze smaakvol toe.

Met z’n onheilspellend diepe gezoem en opvallende witgrijze kleur is het voor omstanders alsof er net iets van de planeet Gnork voor hun neus is geland. Dit moet een zakensedan voorstellen, maar oudere dames wijzen ernaar en kinderen rennen er jubelend achteraan. De reacties die we krijgen, zijn enkel positief: wat indrukwekkend, wat een onvoorstelbaar gave machine. En hoewel hij qua plat en breed voorkomen ergens wel wat doet denken aan z’n broertje, de Porsche Taycan, zorgt z’n styling ervoor dat een leek de link niet snel zal leggen.

De Audi e-tron GT en de Taycan

We schrijven hier geen vergelijkende test, maar we ontkomen er niet aan om Audi e-tron GT en de Porsche Taycan een beetje tegen elkaar aan te houden. Al is het maar omdat deze 60 quattro te krijgen is vanaf 106.366 euro (102.900 euro in België) en de even krachtige Taycan 4S vanaf 110.600 euro (110.533 euro in België). Porsche en Audi vissen dus in dezelfde 800-volt vijver – hoe ga je er als Volkswagen Groep voor zorgen dat ze elkaar niet in de weg zitten? Uiteraard hebben ze dat in Wolfsburg onder controle: onderscheid creëren tussen platformgenoten is een van hun specialiteiten. De e-tron GT is op dat vlak een meesterwerkje.

De beleving is vanaf moment één anders dan bij de Porsche. Geen uitklappende deurgrepen, maar normale – al bedienen ze de deuren elektrisch. Het interieur is zo Audi als het maar zijn kan, met een gelaagde vormgeving en de hoogste kwaliteit materialen. In de Taycan is alles gemodelleerd naar de 911, tot en met de vijf ‘tellers’ voor je neus en het doorlopende, rechtlijnige dashboard: strak en doelmatig, Porsche-perfectie. Hier is het één grote designuitspatting van hoeken, vouwen en fascinerende uitstulpingen en inkepingen. Normaal niet iets waar we per se fan van zijn, maar het werkt. Achterin is er overigens net voldoende ruimte voor een middelgrote Hollander, ondanks de lage daklijn.

Geen overkill qua schermen

Je krijgt niet de twee gestapelde centrale touchscreens uit andere Audi’s, maar gewoon een enkel infotainmentscherm. Het werkt prima en geeft een stevige klik als je iets aantikt, maar gelukkig hoef je niet alles erop te bedienen: de rij-modi, het ESP en parkeerzaken zijn met ouderwetse knoppen altijd binnen handbereik. Grappig: het volume is een losse knop, maar wel een aanraakgevoelige waar je met je vinger cirkeltjes op moet draaien. De e-tron GT zet zichzelf aan zodra je nadert en instapt, dus de startknop zit er meer voor de sier.

Met de flippers achter het stuur kun je kiezen uit drie regeneratiestanden, die geen van alle in de buurt komen bij een echte éénpedaalsmodus. Via de twee elektromotoren kan de Audi e-tron GT tot 265 kW opwekken tijdens het remmen, wat ook bijna het maximale vermogen is dat je bij een geschikte snellader kunt halen: 270 kW. Net als bij de Porsche hangt de motor op de achteras aan een tweetraps versnellingsbak – dat scheelt toeren en dus stroomverbruik bij hogere snelheden. Volgens WLTP-opgave kun je tot 487 kilometer ver komen op een volle 93-kWh accu. Wij starten met 420 geschatte kilometers en hebben er twee uur en 100 kilometer later (het was een kort testritje) nog 303 over. Het verschil wijten we aan onze incidentele misdragingen.

0 naar 100 in 4,1 seconden in de Audi e-tron GT 60 quattro

Want dit mag dan de instapper van de e-tron GT-reeks zijn, zo komt ie allerminst over. 530 piek-pk’s, 640 Nm, van 0 naar 100 in 4,1 seconden en een top van 245 km/u, dat is allemaal niet misselijk. Het mooie is: je merkt aan alles dat Audi zich (bewust dan wel noodgedwongen) heeft ingehouden wat betreft die laatste 20-30 procent die de rijervaring in de Taycan zo heftig maakt. Zelfs in de Dynamic-modus is de besturing niet al te zwaar, het (fenomenale) luchtgeveerde onderstel niet meedogenloos hard en de reactie op het stroompedaal niet overdreven gevoelig. Zet je alles in Comfort, dan zit er zelfs een merkbare, lichte vertraging in het pedaal. De insteek is er duidelijk een van bruikbaarheid en vriendelijkheid, en dat past de e-tron GT uitstekend.

Is het dan zo dat de Audi qua rijplezier te wensen overlaat? Zeker niet. Natuurlijk kun je – het blijft 530 pk – als een achterlijke tekeergaan als je dat wilt, zowel qua snelheid en vlak, beheersbaar bochtengedrag als qua stille, stiekeme driftperikelen. Hij biedt je alle pret en prestaties die je je bij dit soort auto’s kunt wensen, maar hij spoort je er niet continu toe aan. Dat maakt ’m in de omgang bijzonder prettig; van ons mag een grote elektrosedan ook best een beetje laid-back zijn.

Heb je toch behoefte aan meer, dan is er nog de RS e-tron GT: 646 pk op z’n max, van 0 naar 100 in 3,3 seconden, 147.767 euro (143.200 euro in België). Daar zullen we je binnenkort ongetwijfeld meer over vertellen. Voor nu kunnen we alleen maar stellen dat Audi hier een waanzinnig elektrisch vlaggenschip heeft neergezet – en dat het ons blij maakt dat dat in deze crossovertijd een stijlvolle sedan mocht zijn.

17
20
Specificaties

Specificaties Audi e-tron GT 60 quattro (2021)

Motor
2 elektromotoren
530 pk
640 Nm
93 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
2v (achter)
Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 245 km/u
Verbruik (gemiddeld)
21,6-19,9 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
452-487 km (WLTP), A-label
Laadtijd
7:45 uur bij 11 kW
0:22 uur bij 270 kW (5-80%)
Afmetingen
4.989 x 1.964 x 1.413 mm (l x b x h)
2.898 mm (wielbasis)
2.254 kg
405 l (bagage)
Prijzen
€ 106.366 (NL)
€ 102.900 (B)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken