Net toen je dacht dat plug-in hybrides uit de gratie waren, komen allerlei merken met nieuwe stekkerversies van bestaande modellen. Het is niet moeilijk te verklaren: autobouwers moeten als de bliksem de gemiddelde CO2-uitstoot van hun gamma omlaag zien te krijgen, gezien de strenge wettelijke eisen die eraan zitten te komen. En tot de EV-revolutie volledig losbarst, is het in elkaar knutselen van plug-in hybrides de snelste en meest effectieve manier om dat te bewerkstelligen.
Ook Audi komt plotsklaps met vier plug-in hybrides
Tegen 2025 wil het merk zelfs 30 geëlektrificeerde modellen aanbieden, waarvan 20 volledig elektrisch. Onder die laatste zijn onder meer de huidige e-tron, de e-tron GT (eind volgend jaar, op het platform van de Porsche Taycan) en de Q4 e-tron (in 2021, op VW’s MEB-platform). Ook is er sprake – we zagen zelfs al even een geheime design-vingeroefening – van een vierde platform met de naam PPE, dat verschillende modellen in het c-segment en hoger moet gaan dragen.
Maar voor nu zijn er dus vier nieuwe stekker-hybrides: van de Q5, A7, Q7 en A8. De laatste twee hebben een 3,0-liter V6, terwijl de Q5 en A7 het beide met een 2.0 TFSI-viercilinder doen. Alle configuraties hebben een elektromotor tussen de verbrandingsmotor en de transmissie en kunnen volgens opgave ruim 40 kilometer elektrisch rijden. Niets wereldschokkends tot zover, maar zoals wel vaker bij de VW Groep is de uitvoering misschien niet revolutionair, maar wel bijzonder geslaagd.
Waar doen we het vandaag mee?
We rijden de Audi Q5 55 TFSI e quattro Competition, zoals ie voluit heet, op een kort traject rond München. Meteen lopen we tegen leuke trucjes aan die we kennen van de e-tron, of zelfs al van de Q7 e-tron TDI van enkele jaren geleden. Zo weet de Q5 op basis van GPS-gegevens hoe de weg loopt en meldt ie je middels een tikje in het gaspedaal dat je hem uit kunt laten rollen, zodat je met precies de goede snelheid een rotonde kunt nemen of een bebouwde kom binnenrijdt. Constateert hij dat er toch extra geremd moet worden, dan schakelt hij op eigen houtje over van uitrollen naar regeneratie, wat met tot 0,3 g vertragend werkt. Het is een fascinerende, bruikbare gimmick die bijzonder effectief en vloeiend werkt.
Met een knopje op de middenconsole selecteer je het elektrogedrag van de Audi Q5 55 TFSI e quattro Competition. Kies voor de hybridemodus als je ’m het zelf wilt laten uitzoeken, EV als je vol-elektrisch wilt rijden – tot 135 km/u – of Battery Hold als je je lading wilt bewaren voor later (bijvoorbeeld als je op de snelweg rijdt en straks een stad in gaat). Ook hier niets nieuws, eigenlijk. Geef je in Battery Hold vol gas met kickdown, dan schakelt de elektromotor toch bij en krijg je de volle 367 pk voor je kiezen: de Audi Q5 55 TFSI e quattro Competition is moeiteloos snel en geeft een bescheiden brulletje ten gehore. En zodra je je voet van het gas haalt, wordt er ogenblikkelijk weer braaf geregenereerd.
Foutloos is het systeem niet
Soms voelen we een forse schok als de verbrandingsmotor bijschakelt bij lage snelheden. En de adaptieve cruisecontrol – die handelt naar de geldende verkeersborden – snapt niet altijd of borden nu voor jouw weggedeelte of voor een parallelbaan zijn bedoeld. Zo wilde onze auto uit zichzelf terugzakken naar 50 waar we 100 mochten; de zoveelste indicatie dat ‘autonoom rijden’ voorlopig een utopie is.
Maar over het algemeen voelt de Audi Q5 55 TFSI e quattro Competition aan als een doordachte machine die voordeel haalt waar ie het kan halen. Hij mag dan een uitstootdrukkend lapmiddel zijn tot de echte elektro-Audi’s komen, met deze techniek en prestaties – en door zijn lage uitstoot gedrukte Nederlandse prijs – zal ie toch een hoop mensen kunnen plezieren.
Specificaties van de Audi Q5 55 TFSI e quattro Competition
Motor
1.984 cc
viercilinder turbo hybride
367 pk @ 5.000 tpm
500 Nm @ 1.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 239 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,4 l/100 km
54 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.663 x 1.893 x 1.659 mm (l x b x h)
2.819 mm (wielbasis)
2.105 kg
54 l (benzine)
465 l (bagage)
Prijzen
€ 77.950 (NL)
€ 61.500 (B)
Reacties