Bentley Bentayga V8

Dus je hebt je oog laten vallen op een Bentley Bentayga. Welke te kiezen? De W12 is de stamvader, de diesel is verstandig, maar geloof het of niet: de V8 is de motor die je wilt

Bentley Bentayga V8
Bentley Bentayga V8
Bentley Bentayga V8
Bentley Bentayga V8
Bentley Bentayga V8
Bentley Bentayga V8
Bentley Bentayga V8
Bentley Bentayga V8
16
20
Specificaties

Bentley Bentayga V8

Motor
3.996 cc
V8 biturbo
550 pk @ 6.000 tpm
770 Nm @ 1.960 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 290 km/u

Verbruik (gemiddeld)
11,4 l/100 km
260 g/km CO2
G-label

Afmetingen
5.140 x 1.998 x 1.742 mm (l x b x h)
2.995 mm (wielbasis)
2.288 kg
85 l (benzine)
431 l (bagage)

Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis
Al het comfort en zelfs bijna de snelheid van de W12, maar met een lekkerder motorgeluid, en je wordt op de koop toe ook nog eens meer betrokken bij het rijden. Als wij een Bentayga nodig hadden, kozen we zonder meer deze

Net na de lancering van de eerste nieuwe fineersoort in vijf jaar (het zoeken naar geschikt hout is kennelijk een tijdrovende toestand) komt Bentley ook nog met een okselfrisse biturbo ­benzine-V8 in de Bentayga.

De feiten: het gaat om een volledig nieuwe 4,0-liter V8 die ook in de Porsche Cayenne en de Lamborghini Urus zit. In de Bentley Bentayga V8 produceert hij 550 pk en 770 Nm; hij verbruikt gemiddeld 11,4 l/100 km (dankzij de mogelijkheid om cilinders uit te schakelen) en gaat van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden. Dankzij twee turbo’s trekt ie door tot 7.200 tpm (het hoogste toerental voor een Bentley ooit) en zet zo – letterlijk – fluitend een top van 290 km/u neer.

Klinkt als meer dan genoeg

We kunnen dus met droge ogen en een bijzonder gerust hart stellen dat hij snel genoeg is. Hij kent nauwelijks een turbo­gat dankzij de twin-scroll turbo’s, en de achttraps automaat zoekt de horizon zo snel op als je hartje maar begeert.

Hij klinkt ook echt prachtig. Natuurlijk waarderen we de W12 om z’n snelheid en exclusiviteit, maar die motor is (in ieder geval qua klank) misschien een beetje te ingetogen. Daar heeft de Bentley Bentayga V8 geen last van. Bij weinig toeren geeft hij een mooie grom ten beste, die aanzwelt als je er een schepje bovenop doet. Begrijp ons niet verkeerd – hij is niet zo’n bulderend scheurijzer als de Jaguar F-type, maar hij heeft net wat meer karakter, waardoor de auto je meer voor zich inneemt. Je krijgt er zin van om met ’m te stoeien.

Hij zet je ertoe om aan het meeste te willen halen uit de slimme, 48-volt ­actieve rolstabilisatie. Oké, er zijn nog altijd natuurkundige wetten van toepas­sing op deze 2,4 ton zware SUV, maar dat hij zó vlak blijft in de bochten is meer dan zomaar een beetje opvallend. En, alleen maar in het belang van de wetenschap, we hebben ook weten vast te stellen dat ie een Scandinavian flick kan doen. Jazeker, een Bentayga kan zich gedragen als een rallywagen (maar doe dat op een ijsbaan, en liever niet midden in de P.C. Hooftstraat).

Het beste van alle werelden

Wat je wel moet proberen, is de Custom-modus in de Bentley Drive Dynamics Control. Omdat wij nu eenmaal weinig zo hoog in het vaandel hebben staan als objectieve consumenten­informatie waar Jan met de pet tenminste écht iets aan heeft, hebben we allerlei mogelijke combinaties geprobeerd. Naar onze onbescheiden mening is dit de beste set-up: zet de besturing en de uitlaat in de Sport-modus, maar de ophanging en de transmissie in Comfort. Op die manier heb je het beste van alle werelden.

Dat geldt eigenlijk ook meteen voor deze Bentley Bentayga V8 in zijn geheel. Hij is gemaakt om tussen de diesel en de W12 te staan, en hun beste eigenschappen te combineren. Die opzet is wonderwel gelukt. Onze bescheiden mening: dit is de Bentayga die je moet hebben.


preview


Nieuwste van TopGear

Autonieuws