Mis je de Bentley Mulsanne? Droog je traantjes met dit nieuwtje. Dit is de Bentley Bentayga Extended Wheelbase, en hij is hier om ‘een nieuwe focus op wellness’ te brengen in de wereld van luxe auto’s. Ja, ‘wellness’ betekent niet alleen yoga, minder schermtijd en af ​​en toe een dagje in bed. Het kan ook betekenen dat een toch niet al heel kleine SUV nog wat groter wordt.

De wielbasis van de Bentley Bentayga groeit met 180 millimeter en die lengte vind je allemaal in de achterdeuren, zodat de passagiers op de achterbank (of -stoelen) er volledig profijt van hebben. Het resultaat is een totale lengte van 5.305 millimeter. Dat is langer dan een BMW X7 of Mercedes GLS, maar nog steeds 200 millimeter korter dan de oude Mulsanne.

De Bentley Bentayga EWB krijgt Airline Seats

Het gaat niet alleen om extra beenruimte in de Bentley Bentayga Extended Wheelbase. De mensen van Bentley hebben iets gemonteerd dat ze een ‘Airline Seat’ noemen. En daarmee doelen ze niet op tafeltjes die lastig willen inklappen, of standaard papieren zakjes.

De stoelen zijn op 22 manieren instelbaar en ze kunnen onderuitzakken tot een lighoek tot 40 graden. Ze hebben automatische temperatuurregeling; sensoren bepalen of de stoel moet worden verwarmd of geventileerd (of beide tegelijk). De stoel houdt zelfs in de gaten of je nog lekker zit, en indien nodig voert hij zelf kleine aanpassingen door.

Drie soorten opstellingen achterin

Meer binnenruimte betekent ook nog meer ruimte voor personalisatie, met ‘biljoenen’ interieurcombinaties. Er zijn drie instellingen om uit te kiezen. Zo is er een vierzitsopstelling met een champagnekoelkast tussen de achterstoelen. Dan is er nog een 4+1-opstelling of een volledige vijfzitsopstelling. Grappig genoeg is er geen optie om er een zevenzitter van te maken, ondanks alle ruimte.

Nieuw in de EWB zijn elektrisch sluitende deuren en verwarmde armsteunen achterin. Handig voor de chauffeur: deze Bentley Bentayga Extended Wheelbase krijgt meesturende achterwielen. Dit geeft hem zelfs een kortere draaicirkel dan een standaard Bentayga laat noteren. Overigens zou je denken dat deze ultieme Bentayga met de W12-motor is uitgerust, maar de EWB krijg gewoon de 4,0-liter V8 met 550 pk. Deze helpt hem van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden.

Veel nieuwe onderdelen

Hoewel het gewoon een langere Bentayga lijkt, zijn er 2.500 nieuwe onderdelen ontwikkeld voor de EWB. Daarvoor moesten 50 testauto’s de weg op en was er een ‘som van negen cijfers’ nodig om de EWB tot stand te laten komen.

De vooruitzichten van een terugbetaling zijn goed. Een derde van de verkochte Bentleys is momenteel een Bentayga, en 82 procent daarvan wordt dagelijks gebruikt. Dat is eigenlijk best verrassend als je bedenkt uit hoeveel andere vervoersmiddelen veel van hun eigenaren doorgaans kunnen kiezen. Naar verwachting wordt bijna de helft van de verkochte Bentayga’s een EWB.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)