Bentley Bentayga V8

Op pad met de vernieuwde Bentayga

Foto('s): BentleyBentley Bentayga V8 2020
Foto('s): BentleyBentley Bentayga V8 2020
Foto('s): BentleyBentley Bentayga V8 2020
Foto('s): BentleyAchterkant Bentley Bentayga V8
Foto('s): Bentley
Foto('s): BentleyZijkant Bentley Bentayga V8
Foto('s): BentleyBentley Bentayga V8 2020 in de zon en wolken
Foto('s): BentleyBentley Bentayga V8 2020
Bentley Bentayga V8 2020
Bentley Bentayga V8 2020
Bentley Bentayga V8 2020
Achterkant Bentley Bentayga V8
Zijkant Bentley Bentayga V8
Bentley Bentayga V8 2020 in de zon en wolken
Bentley Bentayga V8 2020

Wat haal je voor een modaal jaarsalaris? Misschien een leuke Volkswagen Golf? Of een goed uitgeruste Tiguan met de kop eraf? Of toch een set zwarte velgen onder je Bentley Bentayga V8? Lastig. Tegen de 30.000 euro is namelijk wat er van je bankrekening moet verdwijnen om de 22-inch velgen in het zwart te laten uitvoeren bij de vernieuwde Bentley Bentayga. Toegegeven: zoals deze Bentley eruitziet op zwarte wielen, verbaast het ons niets als ie contant wordt afgerekend. Ze zijn onderdeel van de Mulliner Driving Specification, waar je voor de aardigheid zwarte sierlijsten aan de buitenkant, een metalen olievuldop, een andere brandstofdop, sportpedalen en wat stikseltjes op de stoelen bij krijgt.

Het is niet de techniek die deze Bentley Bentayga V8 onderscheidt van een Audi RS Q8 of een VW Touareg. Het zijn de randzaken die je erbij kunt bestellen. Want niemand koopt een Bentayga voor de basisprijs van een kwart miljoen euro. De hoogpolige vloermatten kosten zo’n 500 euro, het audiosysteem meer dan 8.000 euro, het Breitling-klokje met diamantjes tikt de 4.000 euro aan en zelfs het pakket met de dubbele zonneschermen kosten 2.000 euro. De inklapbare trekhaak is met net iets meer dan 1.000 euro het absolute koopje op de optielijst.

Niet zomaar leer

Het leer wordt met de hand uitgekozen van een speciale kudde in Noord-Europa, waar geen nare prikbeestjes voorkomen en er dus geen plekken op de huid zitten. Daarnaast kun je uit vier soorten stiktechnieken kiezen (en dan hebben we het nog niet over de kleur) en uiteraard zijn er genoeg opties voor het fineer op het dashboard om dagen wakker te liggen. Het oog voor detail is goed te merken, want het interieur van de Bentley Bentayga V8 zit snaarstrak in elkaar. Kliko-plastic kennen ze niet bij Bentley, alleen maar zachte en dure materialen. Zelfs de greep boven de deur is bekleed met leer.

Goed, de facelift dus. Om de Bentayga in lijn te trekken met de andere Bentleys kreeg de SUV de spitse achterlichten van de Continental. Een typische keuze, want de Flying Spur kreeg deze licht-units niet. We bombardeerden ze gelijk tot achteraflichten, want ze lijken er op het laatste moment bij te zijn gesleurd. En natuurlijk is dat ook zo, want het was nooit de bedoeling om deze units op de Bentayga te bouwen. De oude lampen pasten beter, dachten we. Maar zo in het echt moeten we toch toegeven dat het iets heeft. De lichten zijn onderscheidend en voegen een vleugje steampunk toe. De koplampen zijn vooral vanbinnen flink herzien en zijn nu kristallen kunstwerkjes. De gekke koplampsproeiers die in de kleine lampen zaten, zijn verdwenen, waardoor het allemaal wat strakker oogt.

De Bentayga is nu digitaler

In totaal zegt Bentley meer dan 1.000 onderdelen te hebben vernieuwd. Uiteraard is het infotainmentsysteem nu helemaal connected en zit de Bentley vol met de recentste rijsystemen van de Volkswagen Groep. Binnenin groeide het scherm naar 10,9 inch en de ventilatieopeningen daarboven zijn niet rond meer, maar langwerpig. De analoge naalden achter het stuur veranderen in digitale tellers met een donkere vormgeving. In tegenstelling tot bij andere merken kun je geen andere look kiezen; je moet het doen met chic en minimalistisch. De achtergrond van het navigatiesysteem kleurt mee met de sfeerverlichting.

De navigatie in de Bentley Bentayga V8 moet maar z’n dag hebben. De spraakbediening reageert op de woorden ‘hé Bentley’, maar had op bepaalde momenten net zo goed B2 kunnen zijn (‘Wat zeggie baas?’). Geduld is bij het invoeren van de bestemming een vereiste, want het systeem neemt zijn tijd met het invoeren en starten van de routebegeleiding. De aanwijzingen op het scherm zijn daarbij niet ’s werelds duidelijkste. De pijlen op het head-up display maken veel goed.

En als we nog een beetje mogen mier-plezieren (en dat mag best bij een auto van 350.000 euro): het touchscreen is mooi, maar de uiterste hoek is net te ver weg om bij te kunnen tijdens het rijden. Én het klapt niet weg om drie analoge tellers weer te geven, zoals in de Continental. Het knopje van de stoelverwarming bedient niet de verwarming zelf, maar roept een scherm op, waardoor je dus twee handelingen moet uitvoeren voor een warme bips. En zo zijn er nog wat onnodige omslachtigheden.

Is de Bentley Bentayga V8 bedoeld om zelf in te rijden?

Irrelevante details, zou je kunnen beargumenteren, want Bentley-eigenaren zitten vooral achterin. Dat betwijfelen we echter, want de ruimte achterin is zeer acceptabel, maar niet royaal. Twee lange personen kunnen prima achter elkaar zitten, maar niet languit, zoals bij een sedan uit dezelfde prijsklasse. Bovendien is het onderstel meer afgestemd op rijplezier dan op comfort achterin.

Begrijp ons niet verkeerd: de Bentley Bentayga V8 is voor alle passagiers een behaaglijke auto waarmee je snelweg na snelweg aan elkaar kunt rijgen. Maar hij zweeft niet over de weg en het is niet zo dat je het verschil tussen een drempel of een Smart van rechts niet zult merken – hij walst niet overal ongemerkt overheen. Deinen of overhellen is er niet bij door hetzelfde 48-volt systeem dat bij de Porsche Cayenne een paar honderd kilo wegpoetst uit het stuurgevoel en hem als een hatchback door bochten laat dartelen. Hier is de afstelling zo dat je elke gram van de 2.490 kilo voelt, maar hij schiet wel sportiever en stabieler vooruit dan de natuurwetten ooit bedoeld hebben. Je zult je nooit niet bewust zijn van het gewicht, en dat maakt de Bentayga een beetje onwerkelijk en daarmee hilarisch om mee te boenderen.

De 4.0 V8 met 550 pk in de Bentley Bentayga V8 maakt de grote SUV onwerkelijk snel. De 0-naar-100-tijd is een lachwekkende 4,5 seconden en de topsnelheid is 290 km/u. En dan komt er nog een snellere twaalfcilinder. Bentley biedt voor het eerst een heuse Akrapovic-herriepijp aan voor de V8-motor, al betwijfelen we of je daar in het interieur veel van meekrijgt. In de Sport-stand hoor je íéts van de uitlaat, maar bij rustig rijgedrag is het enige wat je hoort het geluid van de banden op het wegdek en het blazen van de stoelventilatie. Bovendien kun je al je schuldige pleziertjes afspelen op het geluidsniveau van een tiener die een avondje alleen thuis is, want buiten hoor je nauwelijks iets van het 1.780 watt sterke Naim-audiosysteem.

Wil je trouwens wel vervoerd worden, neem dan de configuratie met twee losse stoelen achterin; die opstelling biedt 100 millimeter extra beenruimte. Optioneel plaatst Bentley nog een derde zitrij, voor de liefhebbers. Plus: je hebt een auto die klinkt alsof een Haagse deelnemer van een vakantie-realityprogramma zich voorstelt. Ben Tijgah.

17
20
Specificaties

Specificaties Bentley Bentayga V8 (facelift 2020)

Motor
3.996 cc
V8 biturbo
550 pk @ 6.000 tpm
770 Nm @ 1.960 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 290 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,3 l/100 km
302 g/km CO2, G-label
Afmetingen
5.125 x 1.998 x 1.742 mm (l x b x h)
2.995 mm (wielbasis)
2.416 kg
85 l (benzine)
484 / 1.774 l (bagage)
Prijzen
€ 250.939 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws