Bentley Bentayga vs Range Rover

Vroeger kon een limousine niet lang genoeg zijn. Tegenwoordig gaan ze de hoogte in. Luxe in de vorm van een SUV

Ben je gedwongen om te lopen, dan is een fiets het toppunt van weelde. Moet je fietsen, maar krijg je kramp in je kuiten, dan kijk je jaloers naar een voorbijrijdende bus. Zit je in een bus naast iemand die ruikt naar doorgekookte spruitjes en een natte regenjas, dan is zelfs een oude, muffe en kleverige Toyota Corolla een lonkend vooruitzicht. Luxe is dus relatief. Het is een fenomeen dat sterk gekleurd wordt door de bril die je op dat moment op hebt.

In grote lijnen was ons denkbeeld van een luxeauto al decennialang ongewijzigd. Een limousine moest lang zijn. Hoe langer, hoe beter. In de tijd dat er vraag kwam naar luxeauto’s, was ons idee van een limousine beperkt. Er waren maar weinig verschillende modellen en er was vrijwel geen variatie. Om zich te onderscheiden van de massa, nam men dus een willekeurige, wat luxere sedan en een haakse slijper. Je zaagde de sedan doormidden en plakte er vervolgens een stuk tussen. Tot voor kort waren limousines vooral lange sleeën, die bol stonden van notenhout en eigendunk.

Hoe zit dat nu met de luxeauto?

Wanneer we naar de hedendaagse luxeopties kijken, zijn er heel wat meer mogelijkheden, waardoor pracht, weelde en comfort een heel ander gezicht hebben gekregen. Moderne luxe heeft immers ook de vorm van een SUV.

De exclusieve merken hebben in de gaten gekregen dat ze in lucratieve markten als China en Rusland een grote SUV nodig hebben om te kunnen doordringen tot de top van de markt. Voorbeelden: Maserati heeft de Levante, bij Lamborghini staat de Urus in de planning – zelfs Rolls-Royce is bezig om iets hoogs te bouwen. Aanvankelijk leek het er op dat de grote SUV een evolutionaire vergissing was. Gedoemd om het loodje te leggen in de ecologische wapenwedloop. Toch zien we recent het SUV-concept in een andere gedaante – als vlaggenschip in het luxesegment – als een feniks uit de as herrijzen.

Daar willen zeker genoeg merken een graantje in meepikken?

Neem de Bentley Bentayga. De naam Bentley staat symbool voor auto’s die niet alleen duur en luxueus zijn, maar ook allesverzengend snel. Ook de Bentayga komt aardig van z’n plek: hij heeft een W12 twin-turbo met een vermogen van ruim 600 pk, een koppel van meer dan 900 Nm, een topsnelheid van 301 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 in 4,0 seconden. De 2.440 kilo zware Bentayga is bovendien een weelderige gigant, vol luxe houtsoorten en met de hand gestikt leer, die met gemak alle natuurwetten lijkt te tarten. Het elektronisch hart van de Bentley is een computer die met zulke ingewikkelde logaritmen goochelt, dat de 48-volts stabiliteitsinrichting in staat is om aan begrippen als comfort, grip en rolneiging heel nieuwe definities te geven. Deze ultra-exclusieve SUV weet conventionele tegenstellingen als geen ander te overwinnen: traditioneel en extravagant, maar ook tot aan de nok vol met de mo­­dernste hightech-spulletjes. Eersteklas terreincapaciteiten, maar sneller dan menig sportwagen. Uiterst atletisch en lenig, maar tegelijk op-en-top een luxueuze Bentley.

‘Zelfs uit de kluiten gewassen basketbalspelers kunnen hun benen strekken in de Range Rover’

Je kunt je afvragen waarom je een Bentayga zou moeten kopen terwijl een ruim uitgeruste Range Rover een stuk minder kost. Dat ligt gecompliceerd: in dit segment is extravagantie vaak al een rechtvaardiging voor een exorbitante prijs en daar zit misschien het probleem. Een aangeklede Range Rover is uiteindelijk niet meer dan dat: een opgewaardeerde versie van een auto die je overal ziet. Sommige mensen willen nu eenmaal meer opvallen en daartoe meer besteden dan strikt noodzakelijk is. De reactie van Range Rover bij het ter beschikking stellen van een auto voor deze test was dan ook veelzeggend. We rijden niet in zomaar een rijk uitgeruste Range Rover, maar in de 236.350 euro kostende 4,4-liter SDV8 SVAutobiography LWB. De SV-uitvoering met verlengde wielbasis is de top die Range Rover te bieden heeft. Met die prijs blijft ie weliswaar nog een kleine 50.000 euro onder de prijs van de Bentley, maar de SVAutobiography is toch een waardige concurrent van de Bentayga – en niet te vergeten een concurrent met een heel indrukwekkende stamboom in dit segment.

Doet de meerprijs van de Bentley, de Bentayga wel recht aan?

Wat niet helpt, is dat de Bentayga een beetje een verwarrende indruk maakt. Allereerst ziet hij er van buiten nogal merkwaardig uit. De in de carrosseriekleur gespoten koplampwissers geven de Bentayga een ­typische oogopslag, die een nare associatie met vreselijke oogziekten opwekt. Rond de grille is een overdaad aan chroom het eerste dat opvalt en de in Bentley-stijl gevormde luchtopeningen op de zijschermen grenzen aan het ordinaire. De carrosserie vertoont wat te veel welvingen en de achterkant ziet er gewoon lelijk uit. Over het algemeen heeft het uiterlijk van de Bentley een veel te hoge blingfactor en dat is niet wat je zoekt wanneer je zo’n sloot geld uitgeeft. Dan wil je geen bling, dan wil je verfijnde styling. Op dit niveau luistert het heel erg nauw. Bling is onbeschaamd. Zoiets als een opzichtige bontjas. Stijl en luxe zijn wat anders. Dan is er geen plaats voor schreeuwerige details, dan wil je ingetogen verfijning. Maar mogelijk werkt dit in China en Rusland anders.

Het interieur oogt vertrouwd traditioneel, maar is dat niet. De Bentley zit namelijk van boven tot onder vol hightech-elementen en dat geldt ook voor het interieur, maar dan wel op een zodanige manier dat het niet meteen in het oog springt. Wat je ook zoekt, het is er. Allerlei hulpsystemen, zoals rijstrookherkenning, botswaarschuwing en actieve cruisecontrol, vormen samen een haast semi-automatische piloot. Daarnaast heeft de Bentayga nachtzichtcamera’s en een veelvoud aan instellingen, waarmee je zowel op de openbare weg als bij offroad-omstandigheden onder meer besturing, versnellingsbak, vering en gevoeligheid van het gaspe­daal kunt aanpassen.

Is het interieur ook de kwaliteit die we gewend zijn van Bentley

Het interieur is op een prachtige manier vormgegeven in heuse Bentley-stijl, wat wil zeggen: perfect afgewerkt notenhout en leer. De Bentayga laat zich het best omschrijven als een toonzaal van moderne techniek gewikkeld in een luxueuze en elegante verpakking. Een beetje als een Apple Store in een voornaam landhuis.

De Bentley mag zich met recht snel noemen. Er is geen SUV die kan tippen aan het weggedrag van de Bentayga en de W12 levert een immens koppel van 900 Nm, dat al beschikbaar is vanaf 1.350 tpm. Daardoor is de Bentayga zo ongelooflijk stil en krachtig dat het lijkt of je in een elektrisch aangedreven auto rijdt. In het naar leer geurende interieur word je nauwelijks heen en weer geslingerd, zelfs bij hoge snelheden op een bochtige b-weg. Het enige minpunt dat we kunnen verzinnen, is dat je evenwichtsorgaan soms moeite heeft om de tegenstrijdige impulsen te verwerken. Het tempo waarop het landschap aan je voorbijtrekt, klopt namelijk niet met de onmerkbare manipulatie van de g-krachten door de stabiliteitscontrole en de totale afwezigheid van geluid. Het is tegelijk imponerend en vervreemdend. Opwindend, maar op hetzelfde moment ook afstompend.

Gaat de Bentayga ook echt werken?

‘Je evenwichtsorgaan heeft grote moeite om de tegenstrijdige impulsen te verwerken’

Op het eerste gezicht lijkt dat wel het geval te zijn. Hij biedt mensen voor wie een Range Rover niet exclusief genoeg is een degelijk Brits alternatief. Range Rover slaat niet voor niets terug met de SVAutobiography, maar er zijn verschillen in de aanpak. Bij Range Rover concentreert men zich meer op traditionele luxe en minder op sportiviteit. De SVAutobiography ziet er chic en verzorgd uit. Ook het (optionele) tweekleurige koetswerk draagt bij aan een ingetogen en gedistingeerd voorkomen. Bij de Range Rover gaat het om ruimte, niet om snelheid. De versie met V8 diesel en verlengde wielbasis waarin we rijden, is uitgevoerd met slechts vier zitplaatsen. Dat wil zeggen dat zelfs uit de kluiten gewassen basketbalspelers achterin de benen volledig kunnen strekken. Wat luxe betreft blijft er weinig te wensen over. Zin in champagne? De Range Rover heeft een wijnkoeler. Verder zijn er uitschuifbare werkstations, tafeltjes en multimediavoorzieningen.

De Range Rover is lang niet zo snel en dynamisch als de Bentley, maar voor een auto van deze omvang vallen de prestaties niet tegen. Bij de RaRo gaat het om het soort verwennerij dat je alleen ervaart in de first class-cabine van een Aziatische luchtvaartmaatschappij. Bij de Bentayga draait het om het enerverende coureursgevoel. De Autobiography is als een Rolls-Royce Phantom, maar dan eentje met onovertroffen terrein­eigenschappen.

Op welke punten overtreft de Range Rover de Bentley Bentayga?

Als ruimte gelijk staat aan luxe, dan wint de Range Rover met gemak, maar eerlijk gezegd wordt ie op alle andere vlakken door de Bentley overtroefd. Beide auto’s staan op 21 inch velgen, maar het is zonder twijfel de Bentayga die het meest comfortabel veert. De Range Rover doet het beslist niet slecht, maar is op geen enkele manier in staat om hobbels en kuilen zo efficiënt glad te strijken als de Bentley. De RaRo is ook wat springerig in z’n weggedrag. Het zal niet verrassen dat de rijeigenschappen van de Bentayga sterk doen denken aan die van de Continental GT. Qua dynamiek voelt ie aan als een achterwielaangedreven auto. Wat het meeste indruk maakt, is z’n bochtenwerk. Zelfs onder extreme omstandigheden blijft de Bentayga vrijwel vlak en iedere bocht wordt accuraat aangesneden. De sportieve feedback die je daarbij krijgt, komt in geen enkel opzicht overeen met het zachte, weelderige interieur, waardoor de Bentley je telkens op het verkeerde been zet. Je verwacht dit soort extreem sportieve prestaties niet in een auto die je volledig in de watten legt.

De Range Rover voelt vooral groot aan. Snel bochtenwerk is geen eerste vereiste voor een grote SUV, maar de manier waarop de vering van de Bentley zich aanpast aan de omstandigheden is indrukwekkend. Soepel op de rechte stukken, uiterst alert en bij de les in bochten. Het resultaat daarvan is dat de Bentayga onder alle omstandigheden comfortabeler aanvoelt dan de Range Rover. Ook wanneer het eventjes niet om snelheid draait.

In het interieur van de Range Rover gaan wel wat dingen mis. Zo valt het infotainmentsysteem erg tegen en de lay-out van het dashboard laat ook ernstig te wensen over, door een verwarrende veelheid aan knoppen en schakelaars. Het werkt allemaal wel, maar vergeleken met de Bentley is het stukken minder doordacht. Dat valt tegen, want zoveel goedkoper is de Range Rover nu ook weer niet.

Kan ik dan niet beter voor een goedkopere RaRo gaan?

Het probleem met de SVAutobiography is niet dat het een slechte auto is. Verre van dat. Maar je vraagt je wel af of een SVAutobiography de meerprijs van ruim 50.000 euro bovenop de prijs van de gewone Autobiography (ook met verlengde wielbasis en met dezelfde motor) waard is.

‘Bentayga is als een Apple Store in een voornaam landhuis’

De extreem luxueuze indruk die de Bentayga achterlaat, komt vooral door de veelheid van eigenschappen die in één auto zijn verenigd. Extreem sportief, comfortabel, snel, technisch vooruitstrevend en toch subtiel bij de toepassing van nieuwe technieken. Als klap op de vuurpijl is er natuurlijk het gedistingeerde Bentley-interieur. Bot gezegd snap je meteen waar de aanschafprijs van de Bentayga op gestoeld is, terwijl de stevige meerprijs van de SVAutobiography niet genoeg meerwaarde lijkt te bieden ten opzichte van de normale Autobiography.

Is er aan het einde van de dag wel een winnaar?

Uiteindelijk vragen we ons af of niet beide auto’s tekortschieten. Het uiterlijk van de Bentley is niet exclusief of mooi genoeg en je kunt je afvragen waarom je zo’n enorm bedrag extra moet betalen voor de SV-range van Range Rover, terwijl de normale uitvoering een minstens zo interessante optie is.

Dat is ook precies het probleem met exclusiviteit en extravagante weelde. Op welke manier je luxe ook definieert, het allerbelangrijkste aan ieder luxeproduct is een moeilijk te omschrijven factor die begeerte opwekt. Waardoor je stopt om over platvloerse zaken als geld te denken en dat product gewoon móét hebben. Beide auto’s zullen elders ongetwijfeld een lucratieve afzetmarkt weten te vinden, maar in ons deel van de wereld zijn er andere en veel aantrekkelijkere opties te bedenken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws