Als je regelmatig in veel verschillende auto’s rijdt, zoals wij nog wel eens plegen te doen, merk je op een goed moment dat je als mens geëvolueerd bent naar een volgend niveau. Dat klinkt arrogant, maar het is slechts een observatie. Je hebt dan namelijk een extra zintuig ontwikkeld om, zodra je billen de stoel van een auto raken, onmiddellijk te begrijpen wat het betreffende model probeert te doen, waartoe het op aarde is gezet. Een Maserati Ghibli? Verwennen en opjutten. Een Nissan Pixo? Transporteren en zachtjes martelen. Een Shelby Mustang? Je zielsgelukkig naar een bloederig einde leiden.
Het heeft geen nut
Beeld je de verzengende ontluistering eens in toen we in de BMW X4 stapten. Niets. Geen enkel signaal kregen we door, alsof dat ene speciale en waardevolle hoekje van ons brein plotsklaps gevoelloos was geworden. Kapot waren we ervan. We zwierven radeloos door de straten, ons vastklampend aan vreemden, smekend om hulp. We zochten de verklaring op de bodem van flessen en raakten vervreemd van onze families in een beschamende episode van zelfmedelijden en diepgewortelde boosheid.
Tot we nog eens in de BMW X4 stapten en ineens beseften hoe het zit. Het is niet dat wij het nut van de BMW X4 niet vatten. De BMW X4 hééft geen nut.
Een X3 bijvoorbeeld, dat is een auto met een missie: een middelgrote SUV die uitblinkt in zijn klasse door er goed uit te zien, praktisch te zijn en fijn te rijden. Voor de BMW X4 geldt enkel en alleen het laatste. Zo komt het dat ie ons alweer verwart zodra we er een potje mee gaan sturen.
De motor van de BMW X4 is wel goed
Het rijdt vorstelijk. De 30d-motor is een van de helden van deze tijd, met rake prestaties en een loopcultuur die zo zijdezacht is dat we zijde vanaf nu beter ‘30d-zacht’ kunnen noemen. Het interieur steekt prachtig en logisch in elkaar, het iDrive-systeem is met deze generatie naar nieuwe hoogtes getild. De veelzijdige achttraps automaat is de beste in zijn soort. Het instelbare onderstel gedraagt zich voorbeeldig, en het weggedrag in de bochten is, nou ja, lang niet gek voor dit type auto.
Maar dan denk je aan alles wat er mis is met de BMW X4. Zoals z’n uiterlijk, dat veel weg heeft van een uitgerangeerde charlatan op wielen. Het feit dat ie wel groot en hoog is, maar je nauwelijks iets van het formaat ‘bescheiden kamerplant’ in de achterbak kwijt kunt zonder het te pletten. Zoals de ontstellend kleine hoeveelheid hoofdruimte achterin, ook al lijkt het iets meer te zijn dan in z’n grote voorbeeld en de uitvinder van deze kolderieke carrosserievorm, de BMW X6.
Daarover gesproken: er bestaan, verbazend genoeg, mensen die de BMW X6 mooi vinden. De enige reden die we kunnen bedenken om voor een BMW X4 te kiezen, is dat je indruk wilt maken op die mensen, maar je je geen X6 kunt veroorloven. In dat geval: liever even slikken en accepteren.
BMW X4 xDrive30d
8/20
Motor
2.993 cc
zescilinder turbo
258 pk / 560 Nm
Aandrijving
vierwiel
8v automaat
Prestaties
0-100 in 5,8 s
top 234 km/u
Verbruik/milieu
5,7 l/100 km
149 g/km CO2, E-label
Afmetingen
4.671 x 1.881 x 1.624 mm (l x b x h)
2.810 mm (wielbasis)
1.895 kg
67 l (diesel)
500 / 1.400 l (bagage)
Prijzen
NL € 74.000 (25%)
BE € 57.800
Het vonnis
De X4 rijdt fijn, maar raakt kant noch wal en zou een nogal twijfelachtige stempel op je leven kunnen drukken. Een X3 is beter, ruimer, mooier, goedkoper en je ontvriendt er niemand mee
Reacties