Autotest: BMW X5 4.8i High Executive

BMW leek zich altijd weinig aan te trekken van criticasters. Met de nieuwe X5 lijken de betweters nu toch eindelijk te luisteren naar kritische kanttekeningen.
 
‘Schoonmoederstoelen’ werden ze genoemd in de beginjaren van de auto: zitplaatsen die eigenlijk alleen maar geschikt waren voor kinderen. De nieuwe BMW X5 kan nu voortaan ook als zevenzitter worden geleverd en daarmee kwam BMW tegemoet aan de wensen van voornamelijk Amerikaanse consumenten. In Amerika hebben velen de Volvo XC90, Mercedes GL of Audi Q7 verkozen boven de X5 omdat die ‘slechts’ in vijfpersoons-uitvoering leverbaar was. De X5 moest er wel 19 centimeter voor worden verlengd en wellicht was BMW als de dood dat de onvolprezen wegligging van de X5 te lijden zou hebben van extra lengte en ook gewicht. 
 
Die vrees kunnen we meteen wegnemen. Ook deze BMW is weer met gemak de auto met de beste wegeigenschappen van zijn segment, al moeten we daar wel een aantekening bij maken. Want is het niet enigszins vreemd dat BMW geen enkele waarde lijkt te hechten aan het onverharde weggedrag? De zegsmannen van BMW melden dat de X5 ‘wordt gepositioneerd als een model voor het asfalt en dus maakt offroad rijden geen onderdeel van de testrit uit.’ Dat begrijpen we ook best en er zullen inderdaad niet veel kopers zijn die op zondag met hun X5 op zoek gaan naar een zandafgraving. Maar waarom dan vierwielaandrijving en die bodemvrijheid?
      
Voor de vorm hebben we ons even achterin gewurmd om zelf vast te kunnen stellen dat je dat zelfs je schoonmoeder niet aan zou doen. De stoelen bieden weliswaar zitcomfort en zitten vernuftig in de bodem verwerkt, maar er is domweg geen plek voor ledenmaten die je niet vernuftig weg kunt klappen. Niet als je groter bent dan 1,50 m, althans. Het wordt een buitengewoon claustrofobische ervaring als je eenmaal zit en overdenkt hoe je er in godsnaam weer uit moet stappen. Welk been waar?
 
Overigens wél een vondst is de opstaande rand in de kofferbak die naar achteren kan worden geklapt en die zodoende niet alleen de tildrempel verlaagt, maar tegelijk plaats biedt om bijvoorbeeld je skischoenen aan te trekken. Want laten we eerlijk zijn, tijdens de wintersport is zo’n SUV natuurlijk wél goed gezelschap. Maar zelfs voor BMW-kopers zal dat toch jaarlijks be-perkt blijven tot een week of twee.
 
Het is ondertussen natuurlijk wel weer een kunststuk wat de Duitse betweters tot stand hebben gebracht. Zelf noemen ze de X5 dan ook geen SUV, maar een SAV. Niet utiliteit staat centraal maar activiteit. En dan doelen ze bij BMW dus op het weggedrag. Misschien worden die inspanningen in Amerika wel helemaal niet op de juiste waarde geschat, want als je met 90 km/u rechtuit rijdt, is zelfs een Landwind best in orde. Maar het is dus ronduit knap dat BMW tegemoet komt aan de wens om extra utiliteit (twee extra zitplaatsen) te bieden zonder daarbij concessies te doen aan de wegeigenschappen. Het is werkelijk bijzonder dat de X5 ondanks zijn hoogbenig- en zwaarlijvigheid zich zo door bochten laat sturen. Eigenlijk merk je alleen aan de hoge zitpositie dat je met een SUV, sorry, SAV van doen hebt. Er is veel minder hinder van overhellen dan normaliter het geval is.
 
En oh ja, er is nog iets waar je aan merkt dat je met een zware jongen op pad bent: de naald van de brandstofmeter trekt zich letterlijk zienderogen terug naar het nulpunt. Even onberispelijk als het weggedrag is de V8 die de loodzware X5 van geweldige prestaties voorziet. Maar daar betaal je dus wel een prijs voor in de vorm van torenhoge benzinebonnen en een voor een dergelijke reisauto geringe actieradius. Dat wordt letterlijk om de twee uur stoppen als je op weg bent naar de wintersport. Niet dus om de benen te strekken, maar om aan te sluiten bij al die andere X5’en die achter elkaar bij de pomp staan.
 
Laten we maar even bij euro’s blijven. Kopers van een X5 zullen weliswaar langer wakker liggen van de wachttijden aan de pomp dan de kosten van brandstofgebruik, zij zullen zich toch wel degelijk even achter de oren krabben als de BMW-verkoper hun het bedrag meedeelt dat dient te worden overgemaakt: de X5 V8 in High Executive-uitvoering kost 104.680 euro. Maar dan heb je ook wat, want – eerlijk is eerlijk – zelfs de traditioneel ellenlange optielijst van BMW is behoorlijk leeggeplunderd als je een X5 in die uitvoering bestelt. Automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen met actieve hoofdsteunen, parkeersensoren voor en achter, meedraaiend xenon, navigatiesysteem – et cetera et cetera. Je kunt jezelf trouwens een 3-serie besparen als je wilt, want de allergoedkoopste X5 kost 69.500 euro. Dan heb je weliswaar maar een zescilinder drielitertje, maar dat hoeven de buren natuurlijk niet te weten. Die buren kun je beter ook maar niet op de hoogte brengen van de aanwezigheid van het vermaledijde iDrive-systeem. Want hoewel BMW ook hier eieren voor zijn geld koos en voorkeuzetoetsen toevoegde opdat gewone stervelingen het systeem kunnen bedienen, is het nog altijd geen systeem dat zich intuïtief laat duiden. Geduld en regelmatig oefenen als je in de rij voor de pomp staat. Dat is het devies. 
 
Recapitulerend: de BMW X5 is zonder twijfel de SUV met de beste verharde wegeigenschappen. Ten opzichte van het vorige model veranderde weinig aan het uiterlijk, en dat is een compliment waard: de negentien extra centimeters die hij aan lengte won om plaats te bieden aan de derde zitrij zijn optisch keurig weggemoffeld waardoor de X5 eleganter oogt dan de Audi Q7 – om naar eens een niet geheel willekeurige concurrent te noemen. Maar de vraag is of BMW niet zelf de grootste concurrent van de X5 in huis heeft. Toegegeven: de X5 heeft uitstekende rijeigenschappen, maar is het niet wat zonde om die 355 pk te spenderen aan al dat overgewicht? De X5 is een slordige 700 kilo zwaarder dan een 5-serie Touring met dezelfde motor.
 
We hebben nog niet eens verklapt wat zo’n beetje de enig overgebleven optie is van de X5 High Executive. Je zou het ook niet hebben geraden: het is de derde zitrij waar nog maar weer eens een bedrag van 2.732 euro is gemoeid. Het is prettig om te weten dat BMW zich kritiek aantrekt en de X5 voorziet van een wat toegankelijker iDrive-systeem en een derde zitrij. De X5 werd er beter van, maar of jij er beter van wordt hangt af van de behoefte aan die zitrij en zijn vierwielaandrijving.
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken