Caterham Seven Sprint

Het concept van de Caterham Seven is al niet direct heel modern: het origineel van Lotus stamt zelfs uit 1957. En deze Sprint doet er alles aan om daar zo veel mogelijk aan te appelleren

cateram-seven-sprint-2017
cateram-seven-sprint-2017
cateram-seven-sprint-2017
cateram-seven-sprint-2017
cateram-seven-sprint-2017 (5)
cateram-seven-sprint-2017
cateram-seven-sprint-2017
cateram-seven-sprint-2017
cateram-seven-sprint-2017
cateram-seven-sprint-2017 (5)

De auto waarnaar je kijkt, is spiksplinternieuw. We hebben niet, zoals iemand bij een benzinepomp tijdens onze testrit suggereerde, ‘een heel mooie restauratie’ uitgevoerd op een oude Seven. Zo moet het er wel uitzien, echter, want volgend jaar wordt de Lotus Seven (zo heette deze auto tot Caterham in 1973 de rechten kocht) 60 jaar oud.

Daarom maakt Caterham 60 van deze retro-Sprint-modellen, de Caterham Seven Sprint. Ze kosten 27.995 pond per stuk, maar bespaar je het omrekenen (zeg 32.600 euro), want ze zijn allemaal al verkocht. Onderhuids is ie identiek aan de 19.495 pond (22.700 euro) kostende 160 Classic.

Is de Caterham Seven Sprint het waard?

Hoe dan ook: als je de Sprint bekijkt, zul je al snel van ‘m beginnen te houden. De details zijn werkelijk glorieus, authentiek voor de tijd waarin ie werd geboren, en ze zitten tot in de raarste hoekjes en gaten. Hij oogt en voelt zo duur als nog nooit een Caterham is gelukt.

Jammer is alleen dat de motor weigert mee te doen aan het feest. Het is de van Suzuki afkomstige 660 cc driecilinder turbo, en hoewel ie grappige knetterende geluidjes maakt door z’n zij-uitlaat, heeft ie niet echt een melodie en gaat er totaal geen dreiging van ‘m uit. En de enige reden dat we geen kritiek hebben op het turbogat is dat de bakverhoudingen zo kort zijn dat de toerenteller toch al heel snel boven de 3.500 uitkomt. Als je eenmaal op gang bent, is de versnellingsbak geen probleem meer, maar het kan lastig zijn om ‘m in z’n eerste versnelling en in z’n achteruit te zetten.

Maar wat kan het je schelen?

Juist: niets. Want al snel bevind je je op een leuke binnenweg, waar hazen oversteken en eekhoorns in boompjes klimmen. Je kijkt eens naar de glorieuze details, je vingertoppen glijden over het schitterende dunne, houten Moto-Lita-stuur, het onderstel kwispelt vrolijk onder je en het is feest.

Over dat stuur: het draagt enorm bij aan de aantrekkingskracht van deze auto, niet alleen visueel, maar ook dynamisch. Het is 70 millimeter breder dan het gebruikelijke stuur uit de Seven. Dat zorgt ervoor dat instappen lastiger is en dwingt je te rijden met op z’n minst een elleboog buiten de carrosserie. Dat geeft je echter tegelijkertijd een groter hefboomeffect en meer grip op het stuur, waardoor je minder kracht hoeft te zetten, minder hoeft te vechten en te knijpen tot je knokkels wit zien. Het maakt de Caterham Seven Sprint vriendelijker dan de andere Sevens. Dat past ‘m.

Dit is eigenlijk allemaal maar bijzaak en overbodige informatie, omdat alle exemplaren nou eenmaal al zijn verkocht, maar het bewijst wel dat Caterham het verleden van de Seven begrijpt en weet hoe dat op een authentieke manier luister bij kan worden gezet. En authenticiteit wordt niet snel te duur betaald.

18
20
Specificaties

Caterham Seven Sprint

Motor
660 cc
driecilinder turbo
80  pk
107 Nm
Aandrijving
achterwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 160 km/u
Verbruik
4,9 l/100 km
114 g/km CO2
Afmetingen
3.100 x 1.470 x
1.090 mm (l x b x h)
2.225 mm (wielbasis)
560 kg
36 l (benzine)
120 l (bagage)
Prijs
uitverkocht (NL)
uitverkocht (B)

 

Vonnis 18/20
Schattig, hebberig makend en enorm leuk rijdend autootje dat net zo hard swingt als de sixties waaruit ie lijkt te zijn weggereden. Jammer dat alle 60 exemplaren al weg zijn. Hoewel: nu hebben we onze beide nieren nog

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken