In Groot-Brittannië zijn ze niet graag succesvol. Niets maakt onze buren aan de andere kant van het Kanaal zo huiverig als dat. Want wie succes heeft, verliest zijn vrienden en vervreemdt zich van zijn buren. Daar is de Caterham Seven SuperSprint een goed voorbeeld van.
Want die Seven SuperSprint wordt hoe dan ook een succes
Caterham mag in die zin wel oppassen. Het bedrijf heeft twee recordjaren achtereen gehad, en staat nog uit te puffen van haar snelst verkopende model aller tijden (tevens een van de langzaamste auto’s die ze ooit maakten). De Sprint was in feite een Seven 160 turbo met eigenaardige treeplanken en pastelkleurige lak.
Maar wat als je – en we refereren letterlijk aan Caterhams website – ‘de veeleisende chap of chapess bent die liever geniet van de ongebreidelde opwinding van het circuit dan van de beperkingen van snelwegen’? Ja, wat dan? Een ondernemend type bij Caterham heeft die niche niet alleen bedacht, maar bovendien ingevuld: je krijgt retro-dingetjes en er is 15 pk extra gepeurd uit de kleine Suzuki-motor van de Sprint.
Een voorruit is een optie tegen een meerprijs, maar de Brooklands aero-schermen zijn nu standaard. We zeggen ‘schermen’ – maar je krijgt er alleen twee als je twee stoelen neemt. En wie een beetje serieus bezig is met het terugdringen van het gewicht, kiest uiteraard voor de éénzits configuratie.
In welke kleuren is hij verkrijgbaar?
Er zijn zes verschillende, op Europese circuits geïnspireerde uitdossingen verkrijgbaar, met contrasterend gekleurde neuskegels – die kleurstellingen zijn exclusief voor de Super Sprint. Er is er zelfs een die Zandvoort heet; die is lichtgroen met een zwarte neus. Een 12-inch Moto-Lita-stuur is het centrum van de zorgvuldig gestileerde, ouderwets aandoende cabine. Voor het ware racegevoel is er een speciaal voor de Caterham Seven SuperSprint ontworpen master-schakelaar om de accustroom mee te onderbreken, die prominent op het dashboard prijkt.
Racehandschoentjes aan? Op pad, dan. Je vingers beroeren het sierlijke stuur, je probeert de stompe pook met z’n ultrakorte schakelafstanden, en de hyperactieve achteras zwiert je prompt heen en weer als een rodeostier. Je bent er maar druk mee, zo ingeklemd tussen het stuur en de beklede tonneau.
Uitverkocht
De luchtstroom wordt versneld door de minieme ruimte tussen het aero-scherm en de motorkap. Het valt je voorhoofd met opspattend water. De remmen hebben iets te veel vat op de dunne banden. De bak wil eerst en vooral goed warm worden. Maar deze Super Sprint is zo charmant dat je je met gemak over je cynisme heen zet: hij voelt geweldig authentiek aan. Alle 60 exemplaren werden binnen zes uur verkocht. Keiharde dakloze business. Een mooie 60e verjaardag met deze Caterham Seven SuperSprint, Caterham.
Specificaties Caterham Seven SuperSprint
Motor
666 cc
driecilinder turbo
96 pk @ 7.000 tpm
110 Nm @ 5.600 tpm
Aandrijving
achterwielen
5v handbak
Prestaties
0-96 km/u in 6,9 s
top 161 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
3.100 x 1.575 x 990 mm
(l x b x h)
2.225 mm (wielbasis)
490 kg
36 l (benzine)
bagageruimte n.b.
Prijzen
niet leverbaar (NL)
niet leverbaar (B)
VONNIS
Enerzijds een veel te duur statussymbool (al kun je hem, om de kosten te drukken, natuurlijk altijd zelf in elkaar zetten), maar tegelijkertijd de pure essentie van een Caterham. Geniet ervan, chaps en chapettes.
Reacties