Rechttoe rechtaan is meestal niet het summum van elegantie, maar het biedt wel duidelijkheid over je bedoelingen. Hetzelfde geldt voor de nieuwste generatie Amerikaanse muscle- en supercars. Subtiliteit is aan hen niet besteed. Ze weten dat jij zoveel mogelijk vermogen, snelheid en rook voor je geld verlangt en niet al te veel tijd wilt besteden aan de details – alsjeblieft niet, zeg. Het netto resultaat: de drie cartoonachtige auto’s die je hier ziet.

Drie Amerikaanse performance-auto’s

Waarom juist deze drie? Dit is het trio op en top Amerikaanse performance-auto’s dat de afgelopen maanden het meeste indruk op ons heeft gemaakt. Elk van hen interpreteert dat ‘performance’ op heel eigen wijze. Maar ze maken je allemaal licht in je hoofd door de manier waarop ze brandstof omzetten in puur plezier.
Ze hebben allemaal een vleugje Hollywood, Amerikaanse stars and stripes-vaderlandsliefde en Fourth of July-viering in zich. Maar er is ook sprake van een beetje Google, Apple en SpaceX-achtige technologie en raffinement. Dus onthoud goed dat je ze niet moet onderschatten. Laten we met wat veelzeggende cijfers beginnen. Deze drie zware jongens zorgen samen voor 2.275 pk, en toch kosten ze samen minder dan 300.000 dollar – even veel als één McLaren 720S. En dat is nog lang niet alles. Toen we eerder dit jaar/eind vorig jaar met ieder afzonderlijk kennismaakten, kwamen we erachter dat de Dodge Challenger SRT Demon, onder de goede omstandigheden, de kwartmijl in minder dan 10 seconden doet – met wheelie en al. De Chevrolet Corvette ZR1 is spectaculair, op en top Amerikaans en veelzijdig tot en met. En de Chevrolet Camaro ZL1 1LE zet op een circuit prestaties neer die een Porsche 911 GT3 RS in verlegenheid zouden kunnen brengen.

Dodge Challenger SRT Demon

Laten we beginnen met het overduidelijke buitenbeentje, de Dodge Challenger SRT Demon, om hem met zijn volle naam aan te duiden. Deze rauwe jongen is de kakkerlak van de auto-industrie – tijd, crises, trends en hypes, hij overleeft alles. De Demon staat op een platform dat Daimler net na de eeuwwisseling voor het laatst gebruikte voor de E-klasse, en het is de duurste versie van een gamma dat begint met een budgetmodel met V6-motor en dunne bandjes. Aanvankelijk begrijp je niets van al het enthousiasme dat hij losmaakt.
Tot je hem ziet, hoort en bestuurt. Dan valt alles op zijn plek. Gooi er benzine van het hoogste octaan in, druk op wat knoppen op het dashboard en je belandt in een warme, zwoele zaterdagavond-musclecarhemel. Een wereld waar beheerst bochtenwerk van ondergeschikt belang is en het er alleen maar om draait om zo snel, luidruchtig en indrukwekkend mogelijk de kwartmijl af te werken. En tjonge, wat heeft de Dodge Challenger SRT Demon die opdracht goed begrepen. Maar alleen als je precies weet wat je doet. En je op de juiste ondergrond staat. Iedereen kan die enorme drag-radiaalbanden laten spinnen en de rook laten opwolken. Maar op de juiste manier afschieten, dat vereist vaardigheid. Als je denkt dat drag­racen niets anders is dan de rem ingetrapt houden en bij groen licht op het herriepedaal gaan staan, dan is de Dodge Challenger SRT Demon dé manier om je uit die droom te helpen.

Drag-stand

Zet hem in de Drag-stand en hij is klaar voor de strijd. Dan staan er 851 paardenbeesten tot je beschikking, de ophanging zorgt ervoor dat de voorkant zachter opveert om zo het gewicht beter te verplaatsen. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, blijft de ophanging aan de achterkant hetzelfde. Dodge probeerde de demping daar ook te verzachten, maar dat maakte de auto langzamer. Alle koellucht van de airco vloeit naar de motor, waardoor het in de cabine ­warmer wordt. En je kunt de transmissierem inschakelen.
Met deze instellingen, op de juiste ondergrond en met de dunne voorwieltjes, wat op de vooras 18 kilo scheelt, zullen de 315 millimeter brede Nitto-banden van de Dodge Challenger SRT Demon zonder te spinnen de auto lanceren, waarbij de voorwielen nét iets boven de baan zweven; en dat lanceren gaat sneller dan bij welke benzineaangedreven productieauto ter wereld ook. Laat staan eentje die ruim 1.800 kilo weegt. Maar je moet het reactievermogen van een ninja hebben om de transmissierem uit te schakelen – door de flipper aan het stuur die je vasthoudt los te laten – en dan op de juistemanier het vermogen erin te laten komen. Het is typisch zoiets waarvoor geldt dat oefening kunst baart, waardoor het allemaal nog aangenamer en bevredigender is als het lukt. Het feit dat het garantieplan van de Dodge Challenger SRT Demon je in staat stelt dit te doen – je er zelfs toe aanmoedigt – is op zich al een prijs waard.

Geen held op het circuit

Net als het feit dat je deze auto dagelijks kunt gebruiken zonder het gevoel te hebben dat zijn hyperprestaties op een of andere manier het comfort of de gebruiksvriendelijkheid in de weg zitten. De gekoelde en verwarmde stoelen zijn enorm en weelderig gevoerd, er is een audiosysteem met zeventien speakers aan boord en de kofferruimte is groot genoeg voor een reis over het hele continent. Waar nog bij komt dat hij er waanzinnig uitziet.
Maar dat is allemaal nog niet genoeg voor de hoogste plaats in deze eindronde. De Dodge Challenger SRT Demon is een uitstekende dragracer en een geweldige auto voor dagelijks gebruik, maar geen held op het circuit. Daarom hebben we nog twee Chevrolets meegebracht naar dit in de hitte zinderde, vlekkeloze circuit van The Thermal Club vlakbij Palm Springs, Californië. Maar voor geen van alle auto’s zijn dit ideale omstandigheden. De Z06 Corvettes maakten er een gewoonte van om er op het circuit al vroeg de brui aan te geven wanneer de temperatuur al te ver boven de 32 graden steeg, maar Chevrolet heeft ervan geleerd. De meest recente Chevrolet Corvette ZR1 herbergt een nieuwe LT5-motor met dubbele injectoren onder – of liever gezegd: dóór – zijn koolstofvezel motorkap, die dermate veel vermogen afgeeft en zo handelbaar en in het algemeen efficiënt is dat hij de fine fleur van ­Europa het schaamrood op de kaken bezorgt.

Chevrolet Corvette ZR1

De ZR1 is de laatste uitspatting van de C7 Corvette, aangezien het bedrijf ergens volgend jaar overgaat op de C8 met middenmotor, en is derhalve in elk opzicht de ultieme Corvette in de huidige vorm. Hij weegt 1.678 kilo en levert 765 pk, en daarmee bijna meer vermogen dan het onderstel aankan. Of in ieder geval voelt het zo wanneer je er voor het eerst in rijdt. Zelfs met het superslimme Performance Traction Management in de minst opdringerige Track-stand heb je nog altijd het gevoel dat het flink wat moeite kost om de auto in het juiste spoor te houden. Maar wanneer je daar eenmaal aan gewend bent, wat minder dan een rondje kost, kun je met deze auto snelheden bereiken die je niet voor mogelijk hield. Zo reed het ontwikkelingsteam van Chevrolet een rondje op de Virginia International Raceway om een nieuw onderdeel te testen – waarbij ze het ronderecord van de Ford GT met meer dan een seconde verpletterden. En daar kwamen ze pas naderhand achter.

Driftbui

Het is ook boeiend om de Chevrolet Corvette ZR1 uit handen te geven aan ex-driftwereldkampioen Dai Yosihara, die je hier een set banden aan gort ziet draaien.
Hij is hypersensitief als het om de afstelling van auto’s gaat, en als hij uit de Chevrolet Corvette ZR1 stapt, is hij net zo onder de indruk als wij door de kracht en het enorme remvermogen, maar nog altijd niet 100 procent tevreden met de niet-lineaire wijze waarop de elektronische systemen zich in de ­bochten met de gang van zaken bemoeien. Dus in plaats van hem te pushen tot hij ermee ophoudt – iets wat geen van de auto’s doet bij deze extreme temperatuur van 46 graden, wat behoorlijk indrukwekkend is – zijn we het erover eens dat de Chevrolet Corvette ZR1, die als je dat zou willen ook uitstekend dienst kan doen als auto voor alledag, de indruk wekt dat hij zo ver gaat als het C7-platform aankan. En dat de C8, op een compleet nieuwe basis met middenmotor, meer dan welkom zal zijn wanneer hij ergens volgend jaar op de markt komt.

Chevrolet Camaro ZL1 1LE

Met die bijna buitenaardse prestaties zou je denken dat de Chevrolet Corvette ZR1 met gemak de Chevrolet Camaro ZL1 1LE achter zich laat. En als het louter om de cijfers gaat, heb je daar ook gelijk in.
Hij is sneller, heeft een kortere remweg, een hogere topsnelheid, hij is lichter, en zo voort. Maar wat de cijfers níét laten zien, is hoe de bestuurder zich voelt, hoe breed de grijns op zijn gezicht is, hoe zijn hart tekeergaat, de stoot dopamine… Met deze zaken als criterium wordt snel duidelijk dat de rappe rode Chevrolet Camaro ZL1 1LE hard op weg is om onze favoriet uit dit rijtje te worden. Al bij de eerste omwentelingen van die brede, met speciale Goodyear-banden geschoeide wielen wekt hij de indruk van de hoogste orde te zijn. Je zit er laag in, absurd laag, en gluurt als in een raceauto over het dashboard. De racestoelen omsluiten je en hij heeft een handgeschakelde, ­rev-matched zesbak. Alles voelt vanaf het allereerste begin goed.

Sneller dan je voor mogelijk hield

En vanaf dat punt wordt het allemaal alleen maar beter. Hier vind je geen enorme keramische remmen en actieve schokdemping zoals de Chevrolet Corvette ZR1 heeft, maar gewoon een stel Multimatic DSSV-schokdempers die heel eenvoudig kunnen worden afgesteld voor op de weg of het circuit.
Met die laatste afstelling komt de auto, zodra de banden op temperatuur zijn, in zijn element en danst hij over het circuit, waarbij hij de bestuurder vleit met een zowel strakke als barmhartige respons. Daardoor groeit je zelfvertrouwen, waardoor je snelheid toeneemt en je steeds blijer wordt. Vervolgens stap je uit en kijk je naar je rondetijden – met knipperende ogen, omdat je ze niet gelooft – en besef je dat je sneller bent gegaan dan je voor mogelijk hield. De Z06-motor, die in de Corvette voor oververhittingsproblemen zorgde, doet het ook prima; er is hier immers meer ruimte voor koeling. Dus jij bent het die besluit wanneer er genoeg is geweest, niet de auto. En zo hoort het ook. Wat absoluut niet hoort, is dat de 1LE niet naar Europa geïmporteerd mag worden vanwege onze regels op het gebied van voetgangersveiligheid. Hij hangt namelijk nogal vol met scherpe, aerodynamisch verantwoorde koolstof­vezel vleugeltjes, precies op de hoogte van je enkels en dijen. Maar er zal vast iemand zijn die iets bedenkt om de ZL1 1LE deze kant op te halen. In dat geval zullen wij ons bij hem melden.

Het eindoordeel

Hoe luidt dus het eindoordeel? Zoals we al eerder zeiden, gaat het tussen de Chevrolet Corvette ZR1 en de Chevrolet Camaro ZL1 1LE. De Dodge Challenger SRT Demon is al lang uitverkocht en is dus geschiedenis. Je kunt nog wel een Hellcat Redeye krijgen, die dezelfde zwaar ademende motor heeft, maar niet de dragschokdempers, de transmissierem en andere speciale snufjes. Dat is dus niet hetzelfde. Wat ook voor de twee Chevy’s geldt. Ze zijn weliswaar van hetzelfde merk, maar ze hadden niet verschillender kunnen aanvoelen. De Corvette is lichter en sneller, maar voelt uiteindelijk meer synthetisch. De 1LE Camaro – een musclecar die net zo expliciet is ontworpen voor het circuit als de Demon voor de dragstrip – rijdt simpelweg lekkerder, eerlijker en voorspelbaarder. De Chevrolet Corvette ZR1 mag dan sneller zijn, maar in de Chevrolet Camaro ZL1 1LE heb je meer plezier. En met die beslissende slag is het de Camaro die wint.










Chevrolet Corvette ZR1


Motor
6.162 cc
V8 supercharged
765 pk @ 6.400 tpm
969 Nm @ 3.600 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v handbak

Prestaties
0-96 km/u in 2,85 s
top 341 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,4 l/100 km
277 g/km CO2  G Label

Afmetingen
4.567 x 1.965 x 1.232 mm (l x b x h)
2.710 mm (wielbasis)
1.615 kg
70 l (benzine)
425 l (bagage)

Prijzen
niet leverbaar (NL)
niet leverbaar (B)

Dodge Challenger SRT Demon


Motor
6.166 cc
V8 supercharged
851 pk @ 6.300 tpm
1.044 Nm @ 4.500 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-96 km/u in 2,3 s
top 270 km/u

Verbruik (gemiddeld)
14,7 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
5.017 x 2.002 x 1.458 mm (l x b x h)
2.951 mm (wielbasis)
1.939 kg
70 l (benzine)
bagageruimte n.b.

Prijzen
niet leverbaar (NL)
niet leverbaar (B)

Chevrolet Camaro ZL1 1LE


Motor
6.162 cc
V8 supercharged
659 pk @ 6.400 tpm
881 Nm @ 3.600 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-96 km/u in 3,0 s
top 319 km/u

Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
4.812 x 1.897 x 1.330 mm (l x b x h)
2.811 mm (wielbasis)
1.732 kg
72 l (benzine)
257 l (bagage)

Prijzen
niet leverbaar (NL)
niet leverbaar (B)

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)