2023 is een groot jaar voor de 24 uur van Le Mans. De race viert het honderd jarig bestaan, er zijn een heleboel nieuwe regels plus Porsche, Ferrari en Peugeot keren terug. Wat wil je nog meer? Nou, een NASCAR-auto met een F1-kampioen van weleer misschien? Is geregeld! Jenson Button staat op 10 juni aan de start in Le Mans met een Chevrolet Camaro uit de NASCAR.

‘Dit is een complete verrassing – ik was onderweg naar Disneyland en nam de verkeerde afslag’, grapt Button tijdens de presentatie van het viertal coureurs voor de 24 uur van Daytona van afgelopen weekend. ‘Ik heb mezelf altijd gezien als een coureur. Nu ik mijn F1-carrière achter de rug heb, zoek ik naar nieuwe uitdagingen. Dit is zeker een spannende uitdaging’, zegt Button.

Button na zijn F1-carrière

Nadat hij zijn laatste meters in de F1 had gereden, hielp Button mee aan de ontwikkeling van de Radford Type 62-2. Daarnaast bleef hij racen in verschillende categorieën, waaronder ook de 24 uur van Le Mans. In 2018 deed hij mee, maar wist de finish niet te halen. Voor Button zal daarom finishen het doel zijn voor zijn deelname in 2023.

Want een overwinning zal er voor de NASCAR Camaro niet in zitten, tenzij er een tafereel afspeelt waarvan zelfs de regisseurs van Drive to Survive van zullen zeggen: ‘Nee, dat is te ongeloofwaardig’. Button racet trouwens met de NASCAR Camaro van Hendrick Motorsport, maar de auto wordt ingeschreven namens Garage 56. Onder die vlag probeerde Nissan eerder mee te doen met de DeltaWing.

De NASCAR Camaro waarmee Button de 24 uur van Le Mans gaat rijden

Button gaat zijn NASCAR-auto delen met oud-winnaars van de 24-uurs race Mike Rockenfeller en winnaar van de LMGTE Pro-klasse in 2015, Jordan Taylor. Tot slot stapt ook zevenvoudig NASCAR-kampioen Jimmie Johnson in. Sta je dan, met je ene F1-kampioenschap. Button kijkt er in ieder geval erg naar uit om met zijn drie collega’s te gaan racen.

‘Voordat ik hierheen ging, dacht ik dat F1 het hoogst haalbare was, maar Le Mans is zo’n speciale race. Het is zo’n groot team evenement. We moeten allemaal samenwerken om te presteren en een resultaat te boeken.’ Het eerste klusje voor het team is om de afstelling van de oval naar het circuit in Frankrijk om te bouwen. We adviseren ze om te beginnen met de verlichting vóór en áchter. Dat zijn nu nog stickers…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)