Autotest: Chevrolet Captiva 2.0 D

Het kan raar lopen, want hoewel we ons hebben voorgenomen op te houden over die niet meer te noemen merknaam, hebben we toch achter de oren moeten krabben toen wij hoorden dat er al een SUV van Chevrolet was in 1935.
 
In 1935 namelijk bedachten de Amerikanen de Suburban Carryall. En blijkbaar waren de voorsteden van de Amerikaanse steden nog voorzien van onverharde wegen. Dus spreekt Chevrolet nu met terugwerkende kracht over een SUV. Maar met de Captiva zet Chevrolet natuurlijk wel degelijk de eerste stappen in het SUV-segment.
 
Nee, de Captiva is niet een kleinere variant op de Tahoe of Trailblazer, maar domweg een nieuw model van het nieuwe Chevrolet. Dus is hij beschaafder, bescheidener, moderner én beter betaalbaar. Om maar bij dat laatste te beginnen (we vinden het vervelend om daar steeds mee te eindigen), hoewel veertigduizend euro domweg bijna een ton is in guldens, is de Captiva beslist aantrekkelijk geprijsd. Elke Captiva heeft namelijk standaard naast alles wat te doen gebruikelijk is ook minder alledaagse voorzieningen als zeven zitplaatsen, hill descent control (HDC), een separaat te openen achterruit, parkeersensoren en – modern! – een mp3-aansluiting op de audioinstallatie. Niks mis mee dus. En met uitzondering van de instapversie met 2,4-liter benzinemotor zijn alle versies voorzien van vierwielaandrijving.
 
Moderner is hij ook. De vierwielaandrijving is voorzien van de nodige elektronica om ook de achterwielen aan het werk te zetten als de situatie daar om vraagt. We hebben de voorziening natuurlijk niet omstandig kunnen uitproberen, maar feit is dat de Captiva ook op onverhard terrein vertrouwd aanvoelt. En omdat de Captiva bescheidener wil zijn, is er nu dus ook de eerste diesel te begroeten bij Chevrolet. Dat is onmiddellijk ook de beste keuze bij de Captiva. Natuurlijk is de zescilinder benzinemotor sneller, maar als je dat echt belangrijk vindt, kun je beter doorsparen voor de Tahoe met acht cilinders.
 
De Captiva is bovendien dus beschaafder dan zijn Amerikaanse halfbroers. Onvergelijkbaar veel beschaafder, want we kunnen ons niet voorstellen dat geïnteresseerden niet kunnen kiezen tussen Captiva, Tahoe of Trailblazer. En mocht je wel twijfelen, dan kunnen we je een duwtje in de goede richting geven. Draag je graag een cowboyhoed en ga je elk weekend linedancen met je partner, dan moet je beslist een brochure ophalen van de Tahoe of Trailblazer. Bij die namen zie je ook eerder stoffige prairies voor je en doorwadingen van kleine riviertjes.
 
Maar misschien rijd je nu wel in een Renault Scénic of een Opel Zafira omdat je zeven personen wilt vervoeren. Dan hebben we goed nieuws voor je: de Chevrolet Captiva heeft zeven zitplaatsen. Het plaatsnemen op de twee achterste zitplaatsen is in de meeste modellen een acrobatisch hoogstandje waarvoor je eigenlijk het fysieke gestel van een slangenmens nodig hebt. De Captiva is geen uitzondering op deze regel. Als het je eenmaal is gelukt, heb je de neiging om maar te blijven zitten voor een rit van een uur of zo. Het vooruitzicht om je vouwkunst in omgekeerde richting te herhalen vergt het verzamelen van moed. En op die achterste zetels van de Captiva zit je bepaald niet beroerd, dus kun je daar best even zitten zonder kramp te krijgen.

 

preview


Nieuwste van TopGear

Autonieuws