James May springt een gat in de lucht, want de nieuwe Dacia Sandero is hier. Met een verse driecilinder-turbomotor en wellicht meer luxe dan goed voor ‘m is.

Tegenwoordig is alles ingewikkeld, en sommige mensen houden daar niet van. Waarom zou je allerlei dure systemen op je auto willen hebben als je alleen het stuur, de pook en de pedalen gebruikt? Wat moet je met een dashboard vol knoppen als alles wat je wilt een droge en enigszins comfortabele reis van a naar b is?

Wij zijn aardig gecharmeerd van technologie en vinden het in het dagelijks leven best handig dat auto’s een soort rijdende smartphones zijn geworden. Maar we kunnen ons goed voorstellen dat velen door de digitale bomen het analoge bos niet meer zien. Opa en oma kunnen niks met een uitgebreide boordcomputer met touchscreen, net zoals wij niet weten waarom je op een wasmachine in vredesnaam meer dan enkel een aan/uit-knop nodig zou hebben.

Gelukkig is er Dacia, het sympathieke Frans-Roemeense merk dat auto’s maakt met de complexiteit van een stokbrood en de recht-toe-recht-aan eerlijkheid van een vrome padvinder. Voor bescheiden prijzen zetten ze auto’s in de markt met moderne Renault-techniek, maar zonder poespas. Regensensoren, automatische verlichting, parkeerhulp? Hou op zeg, wat moet een mens ermee?

Toch lijkt Dacia met deze auto, de nieuwe Sandero, een beetje de richting van Skoda op te gaan. Dat merk maakte ook ooit simpele auto’s, maar schuwt inmiddels rijke standaarduitrustingen en luxe opties niet, en schurkt zo steeds dichter tegen zijn concerngenoten aan. De Sandero die wij rijden, is uitgerust met airconditioning, cruisecontrole, elektrische ramen en spiegels, een navigatiesysteem en Bluetooth-audio en -telefonie. Goed, de rest van de auto is nog simpel en sober – er kan net een chroomrandje rond de ventilatieopeningen van af – maar is dit een Dacia zoals de zegelplakkers en huishoudbeursgangers ‘m graag zouden hebben? Het merk zelf denkt van wel; de prognose is dat de topuitvoering van de hoge, stoere en nog iets duurdere Sandero Stepway de bestverkochte zal zijn. Wij denken dat men voor dat geld – 14.990 euro in Nederland – liever iets anders koopt.

Dacia levert de Sandero bij ons alleen met de nieuwe TCe 90-benzinemotor, en dat is geen straf. We waren al gek op dit ronkende driecilindertje toen we ‘m in de nieuwe Renault Clio probeerden, en ook hier is ie prima op z’n plaats. De Sandero is vrij soft geveerd en hij helt en deint een beetje, maar dat past bij z’n zachtaardige karakter. Dacia heeft vooral veel aandacht besteed aan aerodynamica en geluidsisolatie, maar ook aan veiligheid, in de vorm van meer airbags, standaard esp en bijvoorbeeld Isofix-bevestiging voor kinderzitjes. Ook nam de laadruimte toe en is stuurbekrachtiging nu standaard. Allemaal mooie verbeteringen, maar ze hebben er wel mede toe geleid dat de basis-Sandero in Nederland nu 10.990 euro moet opbrengen. Instappen in het b-segment voor minder dan tien mille kan dus niet meer. Dacia: blijf bij je leest en houd het simpel.


Dacia Sandero TCe 90 Lauréate



12/20



Cijfers

0-100 km/u: 11,1 s

Top: 175 km/u

Verbruik: 5,0 l/100 km

Motor: 898 cc, driecilinder turbo benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 90 pk

Koppel: 135 Nm

Gewicht: 937 kg

CO2: 116 g/km



Prijs

NL € 11.990

BE € 10.500



Vonnis

Prima autootje met een fijne motor, maar z’n ambities doen afbreuk aan z’n doel. Voor twee mille meer heb je al een nieuwe Clio; zou dit geen koopje moeten zijn?

Reacties