‘Ik maak me eigenlijk nergens zorgen om’, vertelt Denis le Vot, de baas van Dacia, wanneer we hem vragen naar de Euro NCAP-veiligheidsbeoordelingen van zijn auto’s. De Jogger en Spring kwamen niet verder dan één ster en de Logan en Sandero Stepway pakten er twee van de vier.

‘Het draait allemaal om het maken van keuzes en je weet dat we passieve veiligheid serieus nemen, want we geven om mensen. Maar over de kwestie actieve veiligheid valt te discussiëren.’ Die opmerking over passieve veiligheid is niet uit de lucht gegrepen. Toen de Logan en Sandero Stepway in 2021 hun twee sterren ontvingen, schreef de Euro NCAP ook: ‘De bescherming tegen aanrijdingen is respectabel, met prestaties die de auto tot een viersterrenpresteerder zouden maken als zijn tekortkomingen elders niet waren opgetreden.’ Voelt toch alsof je een 3 hebt gekregen voor een toets op school terwijl je ook een belangrijk onderdeel foutloos had gemaakt.

Bewuste keuze

Waar de Sandero Stepway en Logan dus ‘tekortschieten’, is op het vlak van actieve veiligheid, zoals hulp bij het tussen de lijntjes houden van de auto. Nonsens, volgens Le Vot. ‘Veel mensen zetten de rijstrookassistent uit. Dat doe je omdat je een mens bent en je beoordeelt de situatie, dus je deactiveert de technologie. Wat wij doen, is het gewoon niet aan je verkopen. Waarom zouden we rijstrookassistentie aanbieden als iedereen het toch uitschakelt?’

Volgens Le Vot kiest Dacia er bewust voor om dit soort technieken te mijden. ‘Het is erg filosofisch en we kunnen er nog zeven uur over praten, maar het is echt een keuze. We zorgen goed voor de passieve veiligheid, maar bij de actieve veiligheid maken we heel bewuste keuzes. Het staat bij ons niet centraal.’

Advertentie

Reacties

  • Draak says at 25 september 2022:

    Ik rij heerlijk met rijstrookassistent aan. Het is geen Dacia,maar een Honda. Het is gewoon een kwestie van wennen. En ik rij nog steeds zoals ik het wil, alleen netjes binnen de lijntjes. Zouden meer mensen eens moeten proberen!

    Reply
  • Midus says at 24 september 2022:

    Als je lane assist nodig hebt om goed te kunnen rijden, hoor je niet op de weg thuis op dat moment.
    Wij rijden al sinds 2007 met Dacia en het zijn gewoon goede no nonsense auto’s waar prima mee te rijden valt.
    Het ligt volledig aan de berijder zelf hoe je met een auto omgaat. Maak veel kilometers overdag en zie regelmatig de meest gevaarlijke situaties in rijgedrag, vaak door mensen met zogenaamde veilige auto’s.
    Dacia maakt en houdt autorijden enigzins betaalbaar en daar is niets mis mee!

    Reply
  • Richard says at 24 september 2022:

    Slecht functionerende lane assist is inderdaad irritant. Die op m’n nieuwe corolla werkt daarentegen gewoon fijn!

    Reply
  • Chris says at 23 september 2022:

    Die rijstrookassistent is erg irritant, toen ik een Volvo XC 90 had (bj. 2017) ging hij tegensturen bij overschrijding van de rijstrook (vaak nodig bij wegonderbrekingen), dat vind ik knap gevaarlijk. Ook ging die Volvo diverse keren een noodstop maken als hij na een bocht een auto in een parkeervak rechts zag. Levensgevaarlijk! Je kreeg er bijna een hartverlamming van.
    Na een half jaar heb ik hem weer ingeruild, die viercilinder motor beviel mij ook niet.

    Reply
  • Salute says at 23 september 2022:

    Natuurlijk denken sommige bestuurders dat ze alles wel zelf kunnen. Maar onverwachte hulp ter voorkoming van ongelukken is nooit weg. Dacia moet het hebben van goedkope uitgeklede auto’s. Dus de mening van Dacia lijkt eerder op doelredenen.

    Reply
  • Karel says at 23 september 2022:

    @ Ton Verkleij: sinds de Volvo XC90 op de markt is (2002), is er nog nooit (!) iemand overleden in deze auto. Ter vergelijking: in Tesla’s, die pas half zo lang op de markt zijn, zijn al 320 mensen overleden. Zo verkeerd zijn die Volvo’s dus niet. Volgens de statistieken van het IIHS heb je in een kleine auto als een Dacia sowieso al 5x zoveel kans om te overlijden bij een ongeluk als in een grotere auto als een XC90. Het is dus een kwalijke zaak dat ze bij Dacia zo laconiek met deze passieve systemen omgaan.

    Reply
  • Rikka Takanashi says at 23 september 2022:

    Ik begrijp Dacia.
    Ik heb die onzin ook in me nieuwe vrachtwagen.
    Dat wist ik eerst niet, toen ik hem net kreeg. Dat resulteerde bijna tot een ongeluk omdat ik me de pleuris schrok toen de lane-assist afging voor de eerste keer.
    Sinsdien, gelijk, na het starten schakel ik het uit.
    Vroeger hadden we die onzin ook niet.

    Reply
  • Peter says at 23 september 2022:

    Heb er 80000 km ruim met gereden en nog nooit uitgezet

    Reply
  • Marc says at 22 september 2022:

    Begrijpelijke keuze van Dacia.
    De bestuurder is nog steeds de belangrijkste schakel wat betreft veiligheid.
    Zelfs met alle veiligheidsvoorzieningen kan een slechte bestuurder nog steeds een zwaar ongeval veroorzaken.
    Dus ik begrijp ergens wel de keuze die Dacia maakt.

    Reply
  • Henk says at 22 september 2022:

    Afschaffen dat soort onzin ik heb een vw troc maar zou het er graag afhelpen.. ik stuur zelf wel.

    Reply
  • Roland says at 22 september 2022:

    Grappig ik gebruik hem elke dag.

    Reply
  • RIES says at 22 september 2022:

    Goed zo Dacia, er wordt ons een heleboel flauwekul aangepraat!

    Reply
  • Ton Verkleij says at 22 september 2022:

    Dat is het dus zeker niet, anders hadden ze niet eens de weg op gemogen. Alle auto’s zijn tegenwoordig heel veilig als het om inzittendenbescherming gaat.
    Het is ook relatief, de grote woknvolvo waarvan iedereen zei dat het een tank was is levensgevaarlijk bij een botsing vanaf 40 kmh, de voortrein met motor kwam naar binnen tot aan de achterbank.

    Reply
  • @TK says at 21 september 2022:

    Hihi daar is de Dacia stagiaire weer die bij elk artikel een positief verhaaltje moet typen!!

    Reply
  • Tk says at 21 september 2022:

    Ik geef Dacia groot gelijk. Vreselijk irritant om een auto met een eigen willetje te hebben. Ik bepaal zelf hoe ik rij en niet een stukje software.

    Reply
  • Wesley says at 21 september 2022:

    Heb het in mn Fiesta, handig na de nachtdienst als je echt moe ben. Voor de rest gebruik ik het niet

    Reply
  • Blablabla says at 21 september 2022:

    Het blijft een rijdende doodskist waar je tegelijk nog niet dood in gevonden wil worden.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie