Een decennium in tijd is niet het enige verschil tussen deze twee Clio’s. Ga je alleen op de naam af, dan is de een een directe afstammeling van de ander, maar wat hier naast elkaar staat, is een vijfdeurs automaat met turbo en een natuurlijk ademende driedeurs viercilinder met een handbak. Vooruitgang betekent dus ook dat je als familie niet per se als twee druppeltjes water op elkaar hoeft te lijken. Dit is de evolutie van de Renault Clio RS.

Eerst de Clio van de tweede generatie

Renault verkocht er vele duizenden van, maar de meeste niet van deze bloedgroep. De 182 Trophy was bedoeld om z’n generatie uit te luiden, en verscheen alleen op de Britse markt. Er werden er 500 van gemaakt, maar toen wilden de Zwitsers ‘m ook en werden er 50 extra gebouwd met het stuur aan de goede kant. De Fransen zelf kregen er nul.

Gebaseerd op de Clio Cup van indertijd, werden alle Trophy’s geleverd in Capsicum Red, met een spoiler die werd geleend van de Clio V6 en velgen van Speedline die per wiel een ge­­wichtsbesparing van 1,3 kilo opleverden. Binnen kreeg je Recaro-stoelen die 10 millimeter lager dan normaal waren gemonteerd – maar nog steeds een halve meter te hoog – een stuur zo groot dat je er een supertanker mee dacht te besturen, en een ­speciaal, genummerd plaatje. Duidelijk is dat dit de nummer één is, zo goed als nieuw, en destijds kostte ie in Engeland zo’n 25.000 euro. Dat was veel geld voor een Clio.

Het waren de Sachs Race Engineering-schokdempers – die extra reservoirs hebben voor betere, eh, demping – die de 182 Trophy onderscheidden van de rest. Zonder je lastig te willen vallen met al te veel technische praatjes: dat separate reservoir houdt een deel van de olie en het gas vast dat de hoofddemper vereist, waardoor er ruimte vrijkomt voor een dikkere, stijvere demperstang. Ze waren enorm duur – Renault denkt dat ze tien keer zo duur waren als een gewone demper – en uiterst zeldzaam. Dit is puur autosportspul, en ze zorgen ervoor dat de 182 echt iets anders was dan andere hete hatches van destijds. Hij was namelijk simpelweg excellent. Ongeveer 25.000 euro in 2005 is ongeveer 30.000 euro nu, en daarmee bijna hetzelfde als wat je voor de huidige RS 220 met peddels achter het ­stuur zou betalen (als je in Engeland zou wonen, althans).

Hoe ging de evolutie van de Renault Clio RS verder?

Aanvankelijk was ie een irritant opdondertje van een hatch; bij z’n introductie in 2013 noemde Renault ‘m Clio RS 200. Uiteindelijk bleek ie dan toch wel aardig te zijn, met z’n uitstekende onderstel, maar de bak met dubbele koppeling was en bleef vervelend. Schakeltijden werden verkort en het vermogen werd vergroot voor de 220, en alles werd stijver afgesteld om aan de Trophy-normen te voldoen, maar toch bleef er iets aan ‘m ontbreken. De automatische bak past ‘m simpelweg niet, wat Renault er ook aan prutst, en hoewel ie snel is op het circuit (hij bereikt dezelfde g-krachten als de vierwielaangedreven Audi RS3. We hebben het getest), heeft ie geen echte magie.

De 220 is niet groot, maar de oude Trophy voelt in vergelijking aan als een ukkie. Die is op zijn beurt vergeleken met moderne hatches niet supersnel, maar de 2,0-liter viercilinder wordt wild boven de 5.000 tpm. De besturing laat je vrij aardig weten wat er onder je gebeurt, het chassis is speels maar stabiel (hij wil, als je het echt graag wilt, wel een wieltje van de weg halen), en hij heeft meer grip dan je ooit nodig zal hebben.

De nieuwe auto heeft, op zijn beurt, meer snelheid, maar is lang niet zo opwindend als, zeg, de Ford Fiesta ST. Laat staan dat ie in de buurt van z’n voorganger komt, of van de superieure Renault Clio RS van de derde generatie, die tussen hen in stond.

Het meest irritante aan de Renault Clio RS 220 was niet z’n bak, maar het feit dat de grotere Mégane RS niet veel duurder was. Die kon bovendien worden besteld met een handbak – en was gewoonweg de veel betere auto. Hij laat je voelen wat je doet en hoe je rijdt. Was er maar een manier om een beetje van dat karakter over te dragen op zijn kleine broer, dan zou de ware Clio-magie weer tot leven komen.

Specificaties Renault Clio RS 182 Trophy (2005)
Motor
1.998 cc
viercilinder
182 pk @ 6.500 tpm
200 Nm @ 5.250 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 7,1 s
top 224 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,1 l/100 km
194 g/km CO2
Afmetingen
3.811 x 1.639 x 1.417 mm (l x b x h)
2.472 mm (wielbasis)
1.090 kg
50 l (benzine)
255 / 1.037 l (bagage)
Prijzen
NL niet leverbaar
B niet leverbaar

Specificaties Renault Clio RS 220 EDC Trophy (2016)

Motor
1.618 cc
viercilinder turbo
220 pk @ 6.050 tpm
280 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,6 s
top 235 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,9 l/100 km
135 g/km CO2
Afmetingen
4.090 x 1.732 x 1.432 mm (l x b x h)
2.589 mm (wielbasis)
1.179 kg
45 l (benzine)
300 / 1.146 l (bagage)
Prijzen
NL € 31.890 (25%)
B € 29.500

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)