Uitgelicht: Formule 1 onder UV

Dit feest van verfspetters werd niet uitgevoerd vanwege de aerodynamica. Onze eigen kunstenaar Pablo Clarkson hanteerde de kwast.
 
Wie heeft er behoefte aan computermodellen en windtunnels wanneer je over potten verf beschikt? Je ziet hier de achterkant van de Red Bull F1-auto van David Coulthard na een aantal snelle ronden op het vliegveld van Kemble in oktober 2009. Wanneer je er ultra-violet licht op schijnt, onthult de monocoque prachtige verfaders, die ieder toefje turbulentie en luchtstroming blootleggen.
 
Ingenieurs gebruiken al heel lang verflagen om aerodynamica te testen, maar nu testen tijdens het raceseizoen verboden is kwam McLaren op het idee om een vloeibaar middel te gebruiken dat alleen zichtbaar is met blacklight. Ze gebruikten het goedje tijdens oefensessies voorafgaand aan een Grand Prix. Terug in de garage deden ze de lichten uit en beschenen de auto met UV-lampen. Zodoende verkregen ze informatie over de luchtstromen rond de auto, zonder dat anderen dat konden zien.
 
Het hier getoonde verffeestje kwam echter niet tot stand vanwege aerodynamicatesten, maar door pure kunstzinnigheid. Onze eigen Pablo Clarkson hanteerde de kwast. We hebben deze prachtige platen geleend van een onderwerp uit de laatste serie TopGear-uitzendingen, waarin we de heren een dure kunstgalerie zien vullen met autospullen als oude helmen en gedeukte botsproefpoppen. Als dat geen kunst is, mag je ons linkeroor afsnijden en voortaan Vincent noemen. Binnenkort te zien op Canvas en Veronica.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken