Hyundai i10 1.0i Comfort

Kleine autootjes doen het goed de laatste jaren – ook als ze er niet uitzien alsof ze een atoomoorlog moeten overleven. Toch konden er nog wel wat dingetjes gebeuren om een bakkie als de Hyundai i10 aantrekkelijker te maken. En dus...

Hyundai i10 1.0i Comfort test en specificaties 2017 (1)
Hyundai i10 1.0i Comfort test en specificaties 2017 (1)
Hyundai i10 1.0i Comfort test en specificHyundai i10 1.0i Comfort test en specificaties 2017 (1)aties 2017 (1)
Hyundai i10 1.0i Comfort test en specificaties 2017 (1)
Hyundai i10 1.0i Comfort test en specificaties 2017 (1)
Hyundai i10 1.0i Comfort test en specificaties 2017 (1)
Hyundai i10 1.0i Comfort test en specificaties 2017 (1)
Hyundai i10 1.0i Comfort test en specificHyundai i10 1.0i Comfort test en specificaties 2017 (1)aties 2017 (1)
Hyundai i10 1.0i Comfort test en specificaties 2017 (1)
Hyundai i10 1.0i Comfort test en specificaties 2017 (1)

Dé trend is natuurlijk de SUV, in al zijn micro-, midi- en andere verschijningen. Een heel goede tweede plaats wordt ingenomen door de kleine(re) auto. Of het nu aan parkeerproblemen, files, wegenbelasting of fiscale dingetjes ligt (waarschijnlijk een beetje aan allemaal), mensen gaan steeds vaker een maatje kleiner rijden.

Een van de andere oorzaken is dat het steeds makkelijker wordt om wel kleiner te gaan rijden, maar niet te veel te hoeven inleveren qua luxe en comfort. Leren bekleding, multimedia-gedoe, elektronische rijhulpjes: je kunt het haast zo gek niet bedenken of het is ook in een ukkie te krijgen.

Volledig omgooien?

Voor Hyundai wrong daar de schoen een klein beetje. Zo hadden de Koreanen een i10 in de aanbieding die niet eens elektrische ramen en een afstandsbediening voor de centrale vergrendeling had. Nou, die konden ze dus net zo goed meteen op maandagmorgen langs de stoeprand zetten, verpakt in een grote grijze plastic zak, want er was nog geen golden retriever te vinden die hem wilde hebben. Bijkomend probleempje was dat er heus wel een versie was die dat soort dingetjes wél had, maar daarbij keek je meteen tegen een heel ander prijskaartje aan. Nog zo’n dingetje: omdat tegenwoordig niemand meer gewoon borden kan lezen, is het wel zo handig als je een ingebouwd navigatiesysteem kunt bestellen. Dat kon dus niet.

Gelukkig is bij de bescheiden facelift van de i10 aan al dat schrijnend onrecht een einde gemaakt. Ook de meest bescheiden versie, de iDrive, heeft nu in ieder geval centrale vergrendeling en, eh… verder niks eigenlijk. Die wil je dus nog steeds niet. Eén trapje hoger (en 1.300 euro verder), bij de iMotion, begint het leuker te worden. Dan ben je in ieder geval onderweg met airco, elektrische ramen vóór, vergrendeling met bliep en een radio met USB-aansluiting. Onze Comfort-uitvoering voegt daar voor nog eens 1.300 euro meer een (prima!) navigatiesysteem met Andrapple AutoCarplay, led-dagrijverlichting, elektrische spiegels en ramen achter en een hele hoop carrosseriedelen die opeens de kleur van de auto hebben aan toe.

Hyundai i10, ook ander gezichtje?

Bij een facelift past een licht gewijzigd uiterlijk (anders telt ie niet). En dus heeft de i10 een iets andere grille, die je trouwens op alle toekomstige Hyundai’s gaat tegenkomen: wen er dus maar aan. Verder zijn er nieuwe bumpers en verlichtingselementen, zijn vering en demping aangepast en is de 1,0-liter driecilinder aangepast, zodat ie íets zuiniger is geworden. Hij laat nog altijd redelijk duidelijk van zich horen, maar heel storend is dat nou ook weer niet.

Rijden deed de i10 altijd al goed en dat is niet veranderd. Hij is vriendelijk en comfortabel, stuurt en schakelt prettig, en biedt aardig wat ruimte. Het is allemaal niet snel of flitsend, maar dat hoeft bij een auto als deze ook niet. Wat ie wél doet, doet ie gewoon goed.

12
20
Specificaties

Hyundai i10 1.0i Comfort

Motor:
998 cc
driecilinder
67 pk

Aandrijving:
@ 5.500 tpm 95 Nm
@ 3.500 tpm
voorwielen
5v handbak

Prestaties:
0-100 km/u in 15,0 s
top 155 km/u

Verbruik:
4,0 l/100 km
93 g/km CO2

Afmetingen:
3.665 x 1.660 x
1.500 mm (l x b x h)
2.385 mm (wielbasis)
908 kg 40 l (benzine)
252 / 1.046 l (bagage)

Prijs:
€ 14.295 (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
Typisch gevalletje ‘niks mis mee’. Vooruit, hier en daar wat mooier plastic en minder lawaai zou mogen, maar het is op alle fronten beter dan het was. De i10 kan er weer even tegen

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken