Autotest: Hyundai i10 1.2 i-Catcher 5-bak

Vorig jaar was één op de vier verkochte auto’s in Nederland minuscuul, schoon en goedkoop. Hyundai gaat nog wat extra schuiven met de bijgewerkte i10.
 
Hyundai is momenteel de snelst groeiende autofabrikant ter wereld. Dat komt natuurlijk niet door vermakelijke scheurmonsters als de Genesis, maar door praktische gebruiksvoorwerpen als deze i10; een karretje dat behoorlijk veel biedt voor behoorlijk weinig geld. Precies wat de veeleisende automobilist wil. Mits hij of zij geen snars om auto’s geeft.
 
Wanneer jij nieuwe huishoudapparatuur uitzoekt, zal het je ongetwijfeld jeuken wat voor merk of uitvoering je mee naar huis neemt. Als het spul maar z’n werk naar behoren doet, jarenlang probleemloos meegaat en het liefst een scheet en drie knikkers kost. Voor jullie en ons is het moeilijk voor te stellen, maar het is echt waar: er zijn mensen die op dezelfde manier te werk gaan bij de aanschaf van een auto. Heel veel mensen.
 
Zij hoeven niet per se een knuffelretro-look, een snerpend motorgeluid of een logo waar de buren goedkeurend naar kijken. De aandacht van deze mensen gaat eerder uit naar betrouwbaarheidsstatistieken, zoals verschillende Europese instanties die jaarlijks publiceren. Ze letten op zaken als bagageruimte, garantievoorwaarden en goedkope optiepakketten (dan hebben we het over nuttige opties als airconditioning en dakdragers; velgen en spoilers interesseren ze niet). Maar als er íéts is wat deze consumenten naar de showroom lokt, dan is het wel de magische woordencombinatie ‘geen bpm, geen wegenbelasting’. Voor een dubbeltje op de linkerbaan, dat willen we allemaal wel.
 
Bij Hyundai zit je dan gebakken. Ze staan torenhoog in de kwaliteitspeilingen, iets wat ze onderschrijven door vijf jaar volledige garantie te geven – op alle onderdelen, zonder kilometerbeperking – plus vijf jaar mobiliteitshulp. Zo’n deal biedt niemand anders. Hun kleinste auto, deze i10, heeft een nette bagageruimte en vijf gordels. Veel concurrenten in deze klasse hebben er maar vier. Hij kan 700 kilo trekgewicht hebben, waar een Aygo officieel niet eens een sliert conservenblikjes mag voortsleuren. Hij heeft maar liefst vier cilinders, tegenwoordig bijzonder in dit segment.
 
Hij rijdt niet eens verkeerd. De 1.2 vraagt een gevoelig gasvoetje om niet met 5.000 toeren en een rokende koppeling weg te rijden, maar ach, dat went. Eenmaal op gang komt ie aardig met het verkeer mee, waarbij er niet al te veel kabaal het interieur binnendringt. De stoelen zitten prima. Alles ziet er verzorgd uit.
 
Om al deze redenen was de i10 vorig jaar al het best verkochte niet-belastingvrije kleintje. Je raadt het al: na deze facelift heeft ie niet alleen een nieuwe neus, maar ook een lagere CO2-uitstoot dan voorheen. Dus betalen Nederlandse klanten helemaal geen belasting meer. De ambitie van Hyundai om met deze auto marktleider in het segment te worden, lijkt zo helemaal niet vergezocht.
 
Nou, daar heb je het: samen met de Miele W1713 is de Hyundai i10 dé consumentenkeus van deze maand. Vanaf 7.995 euro. Voor iedereen die zo veel mogelijk waar voor z’n geld wil hebben. Wat wij willen? Toch een Panda.
 
 
10
20
Specificaties

Specificaties: 1.2 i-Catcher 5-bak
 
Leuk
Energiezuinig, laadcapaciteit
 
Niet leuk 
Geen ronde deuren met bol glas
 
TopGear-vonnis
Prima ding hoor, maar de laatste keer dat iets ons zó weinig deed, gooiden we er ons zweterige ondergoed in
 
Prestaties  
0-100 km/u in 12,3 sec., top 169 km/u, 4,6 l/100 km
 
Techniek 
1.248 cc, viercilinder benzine, voorwielaandrijving, 85 pk, 121 Nm, 885 kg, 108 g/km CO2
 
Doen!   
De goedkoopste; wieldoppen maken de wasmachine

Niet doen  
Je hand erin steken als ie draait

Prijs NL € 11.695
Prijs BE € 12.499

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken