Jaguar I-Pace eTrophy

Wat doe je als je je nieuwe elektrische auto meteen als vlot en sportief in de markt wilt zetten? Dit: een rijdende advertentie optuigen die de mogelijkheden toont

Jaguar I-Pace eTrophy
Jaguar I-Pace eTrophy cockpit
Jaguar I-Pace eTrophy spoiler
Jaguar I-Pace eTrophy
Jaguar I-Pace eTrophy cockpit
Jaguar I-Pace eTrophy spoiler
12
20
Specificaties

Specificaties Jaguar I-Pace eTrophy

Motor
2 elektromotoren
400 pk
696 Nm
90 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
21,2 kWh/100 km A Label
480 km (actieradius)
Laadtijd
10:00 uur bij 7 kW
40 min. bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.682 x 2.011 x 1.565 mm
(l x b x h)
2.990 mm (wielbasis)
1.965 kg
bagageruimte n.v.t.
Prijzen
ca. € 270.000
(excl. belastingen)

Vonnis:
Leuk idee, racen met productie-­EV’s, en als er animo voor bestaat: waarom ook niet? Vrijwel geheel gebaseerd op de ‘normale’ I-Pace, maakt deze versie wel een halfbakken indruk. Een snel en fluisterstil reclamebord

We hebben het nooit onder stoelen of banken gestoken: wij zijn fan van de Jaguar I-Pace. Hij maakt van elektrisch rijden een feestje. En nu is hij ook te krijgen als raceauto; de Jaguar I-Pace eTrophy. Daar is hij wat minder goed in, maar vanwege redenen waar we zo op terugkomen, maakt dat eigenlijk weinig uit.

Geen marathonloper

De I-Pace eTrophy wordt gebouwd door Jaguars eigen SVO-afdeling. De mechanica komt vrijwel integraal van de EV400 (de versie voor de openbare weg), en dus heeft hij op iedere as een elektromotor, die samen goed zijn voor 400 pk. Hij is echter geen lichtgewicht. Racen put accu’s snel uit, dus de accucellen die voorheen een actieradius van 480 kilo­meter beloofden, zijn slechts goed voor 25 minuten op het circuit.

Jaguar levert geen half werk

Er is vooral werk gestoken in het afstellen van de software zodat die aan de eisen van het racen kan voldoen. Teams krijgen de keuze uit vier modi, elf ABS-instellingen (hoewel deze versie is voorzien van remmen van AP Racing, heeft het remsysteem de regeneratiefunctie behouden), en kunnen onafhankelijk daarvan de ophanging, de stabilisatorstangen en de achterspoiler instellen. De differentiëlen zijn open, de koppelverdeling stuurt iets meer kracht naar achter dan naar voren om onderstuur te voorkomen, en de banden zijn straatlegale Michelins.

Een kind kan de was doen

Na tien minuten zijn die banden al oververhit, maar dat betekent louter dat de I-Pace dan begint te glijden en zich gaat misdragen, wat zou moeten bijdragen aan het visuele spektakel. Het rijden is supersimpel. Er is maar één voorwaartse versnelling, dus als je eenmaal rolt, kun je alleen nog kiezen uit accelereren of remmen.

Weinig feedback

Elektrische raceauto’s zijn eigenlijk altijd lastig te rijden, omdat je niet de feedback krijgt die je bij auto’s met een verbrandingsmotor doorgaans wel hebt. De Jaguar I-Pace eTrophy heeft geen gevoel in de besturing, en het doseren van het vermogen is lastig omdat e-motoren nou eenmaal meteen al hun koppel beschikbaar hebben. Het nemen van bochten is lollig.

Genoeg sterke punten

Een laag zwaartepunt en een opmerkelijk bijtgrage voorkant zorgen ervoor dat hij heel mooi instuurt, en bovendien heeft hij over het geheel genomen een goede balans. De remmen werken geweldig en van de regeneratie merk je niets.

Voor wie is de Jaguar I-Pace eTrophy?

Nu dan de vraag: waarvoor is hij eigenlijk bedoeld? Het plan is dat twintig van deze auto’s een race houden als voorprogramma bij tien races van de Formule E van komend seizoen. De prijs is fors: de auto zelf kost 240.000 Britse ponden (zo’n 270.000 euro) en een plaats aan de start voor het seizoen komt op nog eens 540.000 pond. Dat is een enorme investering, gebaseerd op het feit dat de waarde van het racen niet in de auto’s zelf zit, maar in het advertentiepotentieel.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws