Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4

De Jeep Compass heeft wat typische eigenaardigheden die echter ook wel weer bij hem passen.

Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4

Amerikaanse auto’s en Europa: voor een rampscenario heb je niet veel meer nodig dan die combinatie. Maar schijn bedriegt: hoewel weinig zo Amerikaans is als Jeep, is er weinig Amerikaans aan deze jongen

Het is grappig om te zien wat een nieuwe eigenaar met een merk kan doen. Zo waren we een paar jaar terug bij Lamborghini. Op de parkeerplaats: een enkele aftandse Fiat Bravo, omringd door louter Audi’s op Duits kenteken. We waren onlangs op een persreis met Rolls-Royce: één Engelsman gezien, voor de rest allemaal Duitsers. En nu ook weer: anderhalve verdwaalde Amerikaan tussen alleen maar Italianen. Waar we waren? Bij de introductie van de nieuwe Jeep Compass…

Verrek, de Jeep Compass: leeft die nog? Ja dus. Of liever: hij leeft wéér. In 2014, net toen de mid-size SUV-hype in alle hevigheid losbarstte, besloot Jeep dat het (in Europa) mooi was geweest voor de Compass. (Zijn tweelingbroer, de Patriot, was al eerder gesneuveld.) Dat lijkt een typisch gevalletje slechte timing, ware het niet dat die twee lelijk, ouderwets en duur waren, en nog behoorlijk ruk in elkaar zaten ook. Kanslozer dan kansloos, derhalve. Deze nieuwe Jeep Compass is andere koek.

Een tweede kans voor de Jeep Compass

Jeep is dus (want onderdeel van Chrysler) tegenwoordig eigendom van Fiat. De Italianen hebben, mede dankzij het succes van de Renegade, besloten dat de Compass een tweede kans verdiende. En dus werd het onderstel van die Renegade (en zíjn tweelingbroer, de Fiat 500X) flink opgerekt en voorzien van een carrosserie die nauwelijks doet denken aan de oude Compass.

Hij oogt een beetje als een Jeep die is aangepakt door een Italiaans designhuis. Wat, in het geheel niet toevallig, ook precies is wat er is gebeurd. Hij houdt natuurlijk typische Jeep-kenmerken als de zeven sleuven in de grille, de rechthoekige wielkasten en de algemene ‘nobody messes with me’-uitstraling. Maar hij heeft bijvoorbeeld ook een elegante chroomstrip die langs de hele bovenkant van de auto loopt. En een dak dat afwijkend gekleurd is. Daarin kun je wel degelijk de Italiaanse invloed herkennen.

Over design gesproken: Jeep heeft de aardige gewoonte altijd wel een paar grapjes in de auto te verstoppen. De Renegade is daar het schoolvoorbeeld van (zoek op topgear.nl maar eens naar ‘easter eggs’), maar natuurlijk zitten er ook een paar in de Compass. Zo blijkt onder een van de ruitenwissers een hagedis te wonen, en kronkelt het Monster van Loch Ness over de achterruit. Dient verder geen enkel nut behalve de lol, wat als je het aan ons vraagt nut genoeg is.

De versies

Er zijn, grofweg, twee Compass-versies: één met en één zonder vierwielaandrijving. De eerste heet Limited, de tweede Trailhawk. Met de eerste kun je heus nog wel een bospaadje, oprijlaan of stoeprand pakken. Sterker: je kunt ook de Limited met vierwielaandrijving krijgen, en dan mag het gerust nog een heel stuk woester dan dat grindpad worden. Maar voor het échte werk moet je toch de Trailhawk hebben. Dat zit hem niet alleen in het feit dat die iets hoger op de pootjes staat (25 millimeter om precies te zijn). Hij heeft ook andere voor- en achterbumpers, die een aanzienlijk betere aan- en uitloophoek (respectievelijk 29,1 en 33,1 graden) mogelijk maken. Daarbij heeft hij bij de elektronische voorkeuzemogelijkheden nog een extra stand die rijden over rotsen moet vergemakkelijken. Heb je daar iets aan in Nederland? Nou nee, maar in wat minder platgeasfalteerde landen zijn ze er ongetwijfeld blij mee. Oh ja: om ons niet helemaal duidelijke redenen heeft de Trailhawk een deels matzwarte motorkap. Leuk voor de herkenbaarheid, of als je goed bent met stoepkrijt.

Vroegere Jeeps reden op asfalt bijna zonder uitzondering beroerd, omdat ze zo goed als alleen op terreinomstandigheden waren afgesteld (waar ze dan weer heel goed in waren). Dat is echter al lang verleden tijd. Ook met de nieuwe Compass is op rijgebied weinig mis. Goed, de besturing is ongeveer net zo fijngevoelig als een maniakale bijlmoordenaar. Dat zit hem echter ook weer in dat offroad-DNA – je kunt in het terrein nu eenmaal niet hebben dat het stuur uit je handen wordt geslagen als je over het eerste het beste takje rijdt. De demping is wat ons betreft net iets te stevig, waar de vering weer net te week is. Hij helt dus best over in bochten, terwijl oneffenheden in het wegdek wat te fors worden doorgegeven. Begrijp ons goed: het is niets dramatisch en zeker niets om hem voor te laten staan, maar er zijn er nu eenmaal die dat beter voor elkaar hebben.

De motoren

De motoren (allemaal van Fiat, een 1.4 benzine met 140 of 170 pk, en 1.6 en 2.0 diesels met 120, 140 of 170 pk) en versnellingsbakken (handmatige zesbak en negentraps automaat) zijn prima. In vorige Fiats vonden we die automaat nog weleens wat hyperactief, alsof hij niet kon kiezen welke versnelling hij nu weer eens moest nemen, maar Jeep lijkt hem een forse dosis Ritalin te hebben toegediend. Hij vormt een prettige combi met de 170-pk benzinemotor, die niet razendsnel maar vlot en krachtig zat is.

Het interieur is behoorlijk ruim en ziet er prima uit: veel pianolak-plastic en zacht aanvoelend kunststof. De bediening is redelijk eenvoudig. Het touchscreen herbergt echter zó veel info dat een Nissan GT-R, weleens gekenschetst als de PlayStation onder de automobielen, er spontaan smoorverliefd op zou worden. G-krachten, gebruikte hoeveelheden koppel, krachtverdeling over de wielen – alles is er te vinden. Plus natuurlijk de gebruikelijke navi, boordcomputer en audio-gerelateerde dingen. Tikje over de top? Zeker. Maar wel geinig.

De startprijs van 30.990 euro komt aardig overeen met wat je voor vergelijkbare midi-SUV’s moet betalen. Daarna gaat het, zeker voor de 4WD-versies (want ook meer CO2…) rap de hoogte in.

13
20
Specificaties

Specificaties Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited A9 4x4

Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
170 pk @ 5.500 tpm
250 Nm @ 2.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 9,3 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,9 l/100 km
160 g/km CO2
E label

Afmetingen
4.394 x 1.819 x 1.647 mm (l x b x h)
2.636 mm (wielbasis)
1.549 kg
60 l (benzine)
bagageruimte n.b.

Prijzen
€ 42.990 (NL)
€ 37.800 (B)

Vonnis
De Compass heeft wat typische eigenaardigheden die echter ook wel weer bij hem passen. Wie een jeep wil en daarmee ook echt een Jeep bedoelt, kan nu tenminste met goed fatsoen bij het origineel terecht. En dat werd tijd ook

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken