Jeep Grand Cherokee Trackhawk vs Range Rover Sport SVR

Kies je voor snelheid of voor meer comfort?

Jeep Grand Cherokee Trackhawk vs. Land Rover Range Rover Sport SVR
Jeep Grand Cherokee Trackhawk vs. Land Rover Range Rover Sport SVR
Land Rover Range Rover Sport SVR
Jeep Grand Cherokee Trackhawk
Jeep Grand Cherokee Trackhawk interieur dashboard
Land Rover Range Rover Sport SVR interieur
Land Rover Range Rover Sport SVR interieur
Jeep Grand Cherokee Trackhawk motor
Jeep Grand Cherokee Trackhawk vs. Land Rover Range Rover Sport SVR
Jeep Grand Cherokee Trackhawk vs. Land Rover Range Rover Sport SVR
Land Rover Range Rover Sport SVR
Jeep Grand Cherokee Trackhawk
Jeep Grand Cherokee Trackhawk interieur dashboard
Land Rover Range Rover Sport SVR interieur
Land Rover Range Rover Sport SVR interieur
Jeep Grand Cherokee Trackhawk motor

Grote SUV’s met enorme supercharged V8-motoren – je moet er maar op komen. Maar dan de onvermijdelijke vraag: welke van deze monsters moet je hebben? De Jeep Grand Cherokee Trackhawk of de Range Rover Sport SVR?

De Jeep Trackhawk heeft er zin in

Je kunt niet geloven wat de Jeep Grand Cherokee Trackhawk doet als je de launch-modus inschakelt. Wij konden er in elk geval met ons verstand niet bij. Het was totaal hilarisch. Na afloop dan. Toen hij aan de gang was, was het vooral behoorlijk schokkend, om eerlijk te zijn.

Dus je staat stil, trapt het rempedaal zo hard mogelijk in (wij kwamen tot 108 bar), gaat op het gas en merkt dat de auto al naar voren komt. Jazeker, de Jeep Trackhawk heeft er zin in. Of, om het anders te zeggen, zelfs 400 millimeter grote Brembo-remmen kunnen niet voldoende kracht leveren om 717 pk uit een vuurspuwende, supercharged V8 in bedwang te houden.

Voorwaarts, Mars!

Je laat de rem los. De achterwielen spinnen, de neus richt zich ten hemel, je hoort furieus gedonder en als je door de voorruit kijkt, ontdek je dat de horizon scheef is gezakt. Lekke band linksvoor, denk je. Maar dat is niet zo. De rote­rende massa van de 6,2-liter V8 laat de auto naar één kant rollen.

Terwijl je brein druk bezig is al deze nieuwe sensaties te verstouwen, is de 2.429 kilo aan U.S. prime beef waarin je zit bezig met een voorwaartse opmars. Dat gaat op een dusdanig eigenzinnige en losgeslagen wijze dat je onwillekeurig inderdaad even denkt aan een horde stieren. Van het boze, bokkende soort waarop rodeo’s worden verreden.

De cijfertjes

Van 0 naar 96 km/u in 3,2 seconden, zegt de app aan boord. Het kreng liegt, een beetje: zelf maten we 3,44 seconden. Sneller dan Jaguars ultieme F-type SVR. En de snelste SUV die we ooit hebben getest, niet alleen op de standaardsprint, maar ook daar ver voorbij: naar 160 km/u in 8 seconden rond, en de kwartmijl in 11,81 seconden – bij 192 km/u.

De Range Rover Sport SVR (4,5 seconden, 10,1 en 12,8 bij 181 km/u) kan slechts vol afgrijzen toezien hoe de macho-Jeep huilend en stampend in de rondte dendert. Toch is de SVR nou ook niet bepaald wat je een zwakkeling zou willen noemen. Dit zijn allebei rechtgeaarde musclecars, toch? Die connectie is voor de Jeep Trackhawk zelfs fysiek – de motor komt rechtstreeks uit de machtige Dodge Challenger Hellcat.

Geen gelijke strijd

Beide super-SUV’s voeden het vermogen van hun supercharged V8’en permanent aan alle vier de wielen via automatische achttraps transmissies. En allebei hebben ze een draaiknop om de instellingen te regelen. Ze zijn allebei luidruchtig op hun eigen manier: de Range Rover heeft een meer traditionele, brabbelende V8-brul, de Jeep produceert een wat cleaner, hoger gehamer, dat vrijwel voortdurend wordt overstemd door het schrille gejank van de supercharger. Bovenop een parkeergarage van vier hoog hoor je ze op straatniveau.

Maar vanaf dit punt gaan ze niet langer gelijk op. Slechts een van de twee valt te omschrijven als beschaafd. De Range Rover Sport heeft een verpletterend mooi interieur, met overal zacht leer en naadloos ingebouwde touch­screens. Door dat interieur klinkt het geluid dat de motor maakt, als het erin doordringt, spannender en ondeugender. Hij trekt als een locomotief, reageert direct op het gaspedaal en maakt gehakt van het gewicht van 2,4 ton.

Niet het juiste wapen

Doe jij het rustig aan, dan doet hij dat ook. Hij is niet zacht, qua vering, maar het comfort heeft nog het meest te lijden onder de hardheid van de voorstoelen. Hij gaat behendig door de bocht; de besturing is een tikkie langzaam en ietwat plakkerig, maar op het vlak van stabiliteit en controle houdt hij zichzelf op een lastige weg als de beste. Uiteindelijk ontbeert hij de bijterigheid en de frisheid van een Cayenne, maar afgezet tegen deze rivaal hier… tja, dat is een ander verhaal.

Geen partij, eigenlijk. Zelfs op een recht stuk voelt de Jeep Trackhawk aan alsof alle vier de wielen niet aan dezelfde auto vast zitten. Hij voelt niet op z’n gemak, nooit, mede omdat hij nogal stijf is geveerd. Voor een rit naar de andere kant van het land is hij daarom niet per se het juiste wapen. De besturing is inert en wordt nog slechter naarmate je verder instuurt, er trekken rillingen door z’n onderstel en eigenlijk krijg je constant het idee dat de auto zichzelf niet echt onder controle heeft.

Als je er echter voor in de stemming bent, dan is ie daardoor een absolute giller om in te rijden. Het is allemaal een beetje hou­tje-touwtje, maar als je ’m door de bochten hebt gewurmd en een recht stuk tegenkomt: daar ga je, neus in de lucht, de supercharger gillend, de bak bonkig schakelend. Ondanks al z’n makkes is ie dan uiterst vermakelijk.

De prijzen van de twee

En dan herinner je je dat hij in Neder­land, ga even zitten, 238.707 euro kost. Ja, dat is even wat meer dan de 70.000 dollar (!) die ze er in de VS voor willen hebben. En ook een klap meer dan wat ie in België kost: 121.900 euro. Daarmee vergeleken is de Range Rover haast een koopje; voor zover je dat kunt beweren bij een auto van 207.130 euro (terwijl ie in België juist 10 mille duurder is dan de Track­hawk).

Maar de Range Rover Sport SVR voelt tenminste ook aan als een auto van twee ton. De Jeep Trackhawk niet. Z’n interieur is al net zo’n zootje als z’n dynamica. De Jeep Track­hawk is een gekke, rellerige, ‘hou je vast, daar gaan we’-achtige auto, maar zelfs aan de vaste inwoners van TG-land is hij bezwaarlijk aan te raden.

Specificaties

Specificaties Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Motor
6.166 cc
V8 supercharged
717 pk @ 6.000 tpm
868 Nm @ 4.800 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 290 km/u

Verbruik (gemiddeld)
16,8 l/100 km
385 g/km CO2 G label

Afmetingen
4.846 x 1.954 x 1.749 mm
(l x b x h)
2.915 mm (wielbasis)
2.418 kg
93 l (benzine)
495 / 1.689 l (bagage)

Prijzen
€ 238.707 (NL)
€ 121.900 (B)

Het vonnis

14/20

Een rockconcert op wielen: luid, schor, zweterig en enigszins onbeheerst. Neemt het niet zo nauw met, eh, wat dan ook, en dat maakt ’m bijzonder lollig en spannend. Van z’n (vele) rauwe randjes moet je echter houden

Specificaties Land Rover Range Rover Sport SVR

Motor
5.000 cc
V8 supercharged
575 pk @ 6.000 tpm
700 Nm @ 3.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 280 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,8 l/100 km
294 g/km CO2

Afmetingen
4.879 x 1.984 x 1.803 mm (l x b x h)
2.923 mm (wielbasis)
2.310 kg
104 l (benzine)
780 / 1.686 l (bagage)

Prijzen
€ 207.130 (NL)
€ 135.300 (B)

Het vonnis

16/20

Een ware Last Night of the Proms op wielen: trots, triomfantelijk, op de juiste manier ruig en wild, ook al is ie misschien een tikje pompeus. De SVR is minder extreem dan de Jeep, maar juist daarom fijner om mee te leven

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws