Jeep Renegade 1.0 T3

Aan de oppervlakte is het bij de gefacelifte Jeep Renegade zoeken naar vernieuwing. Zoals wel vaker geldt, gaat het bij deze hoekige jongen om de inhoud

Jeep Renegade 1.0 T3
Jeep Renegade zijkant
Jeep Renegade
Jeep Renegade grapje
Jeep Renegade
Jeep Renegade 1.0 T3
Jeep Renegade zijkant
Jeep Renegade
Jeep Renegade grapje
Jeep Renegade
12
20
Specificaties

Specificaties Jeep Renegade 1.0 T3

Motor
999 cc
driecilinder turbo
120 pk @ 5.750 tpm
190 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 11,2 s
top 185 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,9 l/100 km
135 g/km CO2
Afmetingen
4.236 x 1.805 x 1.667 mm
(l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.320 kg
48 l (benzine)
351 / 1.297 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
We gaan niet zeuren over minimale veranderingen. Hij ziet er moderner uit dan z’n voorganger en die nieuwe driecilinder is in niks te weinig. Het zal hangen om z’n prijs, die weten we namelijk nog niet. Is die te hoog, dan wordt de concurrentie heftig

Een nieuwe bumper, frisse led-verlichting en achterlichten in Wrangler-stijl. De uiterlijke facelift van de Renegade in een notendop. Zo op papier lijkt dat wat karig, maar op de één of andere manier zorgen deze subtiele wijzigingen in het voorkomen van de guitige Jeep Renegade er mooi wel voor dat de auto er een stuk frisser uitziet. Alsof ie een verjongingskuurtje heeft gehad die tien jaar van z’n leeftijd heeft afgesnoept. En – once seen, can’t be unseen – die nieuwe koplampen hebben iets weg van geitenogen.

Maar dat is niet alles

Onderhuids is er meer aan de hand. In deze Renegade debuteert namelijk een nieuwe lijn benzinemotoren, bestaande uit een 1,3-liter viercilinder met 150 pk of 180 pk en een 1,0-liter driecilinder met 120 pk. En juist naar de Jeep Renegade 1.0 T3 – de absolute instapper – zijn wij het meest benieuwd. Want kan zo’n driecilindertje de stoer ogende auto een beetje een matchende rijervaring bieden?

Als je, zoals wij deden, van de vier­cilinder met gerobotiseerde zesbak ­overstapt in de handgeschakelde drie­cilinder, dan is het even schakelen. Letterlijk en figuurlijk. Want de één is nu eenmaal gretiger en rapper dan de ander. Maar rij vijf minuten in de Jeep Renegade 1.0 T3 en je beseft: dat doet er niet toe. Hoewel hij met zijn 120 pk en 190 Nm geen ’Ringrecords gaat verbreken, is het genoeg om te doen wat hij moet doen. Een minpuntje: de Renegade stuurt niet bijster communicatief, liever hadden we de stuurbekrachtiging iets minder licht gezien.

Het rustigste jongetje van de klas

Dat de driecilinder louter met handbak wordt geleverd, is stiekem best fijn. De naald richting het rode toerengebied jakkeren heeft namelijk geen nut, je wint er niets mee. En dus is het zelf kunnen bepalen van je schakelmoment helemaal niet zo’n vervelende bezigheid. Ook fijn: de nieuwe driecilinder is niet het luidruchtigste jongetje van de klas. Het is eerder die ene kalme, hardwerkende leerling die zich zonder morren laat dirigeren. En zonder al te veel trilling, maar dat paste niet in bovenstaande schoolmetafoor.

Hoe doet de Jeep Renegade het op ’t terrein?

Met zo’n driecilindertje in je Renegade moet je het in alle uitvoeringen zien te stellen met voorwielaandrijving, en dat is prima voor het werk dat hij voor het gros van de Nederlandse en Belgische consumenten zal moeten gaan verzetten. Z’n meercilinderbroeders – op de 150 pk benzine en 120 pk diesel na – kunnen worden uitgerust met Jeep Active Drive of Active Drive Low, waarbij die laatste lage gearing kent. Die zijn potentie ook nog waarmaakt in uitdagender terrein, kunnen we je uit eerste hand vertellen.

Een heuse funfactor

Deze opvallende, hoekige Amerikaan met Italiaanse roots – Fiat bouwt de Jeep Renegade in Italië en de auto deelt z’n techniek met de Fiat 500X – is een prima starterssetje. Ruim genoeg, capabel genoeg om alles te doen wat je van hem verlangt en nog met een funfactor ook. Ja, ook dat laatste tellen we mee. Want in deze klasse wordt het goed zoeken naar een auto die meer karakter en persoonlijkheid uitstraalt. En zeker naar een auto die je zo direct aankijkt met z’n kekke geitenogen.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws