Mazda CX-5 SkyActiv G 2.0 FWD

Het is zover: Mazda komt (eindelijk) ook met een kleine SUV. Hij heet CX-5 en wij konden voorafgaand aan de marktintroductie alvast een klein rondje doen met wat pre-productiemodellen.
 
Is de CX-5 een belangrijke auto voor Mazda? Laten we die vraag niet zelf beantwoorden, maar dat overlaten aan een niet nader te noemen Mazda-medewerker: ‘Als dit ding niet aanslaat, kunnen we het wel schudden’.
 
Duidelijke taal. Mazda heeft het dan ook niet makkelijk, zeker niet in ons land. De markt wordt geregeerd, om niet te zeggen geterroriseerd door kleine zuinige kabouterauto’s en daar ligt niet Mazda’s forte. Daarnaast heeft de 6, altijd een baken van rust in het Mazda-gamma, ernstig te lijden onder het feit dat hij op een paar grammetjes na de lage-bijtellingstarieven mist, en dan is je rol al snel uitgespeeld. De kleine crossovers en midi-MPV’s als de Ford C-Max, Nissan Qashqai en VW Touran doen het nog wel aardig, maar daar heeft Mazda er geen van. Tot nu.
 
Zeer binnenkort staat ie bij de dealer, de CX-5. Aan z’n uiterlijk hoeft het niet te liggen; hij ziet er kloek en modern uit. Opmerkelijk genoeg lijkt ie meer op een opgeblazen Mazda 3 dan op een kleine CX-7. De hoge, rechtopstaande neus is even wennen, maar dat kun je maar beter doen – afgaande op de meest recente conceptcars van Mazda krijgen alle modellen dit front. Een leuk detail is de chroomomlijsting van de grille die tot in de koplampen doorloopt.
 
Er is duidelijk veel consciëntieuze aandacht aan de CX-5 besteed. Hij is de eerste auto die ten volle gebruikmaakt van SkyActiv-technologie, een verzamelnaam voor allerlei maatregelen die Mazda neemt om auto’s zuiniger, schoner en toch ook nog leuker te maken. Denk daarbij aan speciale bouwmethoden en -materialen, waardoor de auto lichter én sneller wordt.
 
Daarnaast wordt natuurlijk rijkelijk geput uit de slimme oplossingen die men toch al had. Het ‘Karakuri’-systeem uit de Mazda 5, waardoor je met één simpele beweging stoelen en hoedenplanken in allerlei configuraties kunt neer- en opklappen – het zit ook in de CX-5. Het interieur ziet er netjes en overzichtelijk uit, de materialen zijn dik in orde en de stoelen zitten uitstekend. Achterin schijn je volgens Mazda meer ruimte te hebben dan in welke concurrent dan ook en we zijn geneigd ze te geloven.
 
De CX-5 wordt leverbaar met twee nieuwe (schone a-label-) motoren: een tweeliter benzine met 165 pk en een diesel die er in twee vermogensversies (150 en 175 pk) komt. De benzine en lichte diesel komen er met voorwiel- of vierwielaandrijving en met handgeschakelde of automatische zesbak, de dikke, dubbelbeturbode diesel is er alleen als automatische 4WD.
 
Aan het rijden mankeert bijzonder weinig; de CX-5 is vlot, comfortabel, schakelt uitstekend en heeft een solide, mild-sportieve wegligging. De kleine opmerkingen die we hebben (wat veel windgeruis, besturing wat vaag rond de middenstand) worden door de technici weggewuifd met een ‘Tsja, pre-productie, zijn we nog aan het verbeteren’. Dat marginaliseert zo’n eerste indruk wel een beetje – wat is definitief en wat niet? Maar goed, zelfs als die puntjes onbehandeld blijven, lijkt de CX-5 een mooie aanwinst in dit segment te zijn. Wordt vervolgd.
13
20
Specificaties
Mazda CX-5 SkyActiv G 2.0 FWD
 
13/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 9,0 s
Top: 200 km/u
Verbruik: 6,0 l/100 km
Motor: 1.997 cc, viercilinder benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 165 pk
Koppel: 210 Nm
Gewicht: 1.285 kg
CO2: 139 g/km
 
Prijs
NL € 29.990
BE n.n.b.
 
Vonnis
Hoe het definitief uitpakt, geen idee, maar de eerste indruk is zonder meer positief. Schoon, licht, zuinig en toch vlot en multifunctioneel. Aanwinst

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken