McLaren Senna

De nieuwe, extreme circuitauto van McLaren – die ene waar je ook een nummerplaat op mag schroeven – is geland. Hou je heel, heel goed vast

McLaren Senna
McLaren Senna Spoiler
McLaren Senna
McLaren Senna
McLaren Senna
McLaren Senna
McLaren Senna
McLaren Senna
McLaren Senna Spoiler
McLaren Senna
McLaren Senna
McLaren Senna
McLaren Senna
McLaren Senna

De McLaren Senna heeft 800 pk. En dat is z’n minst indrukwekkende aspect. De remmen, oh hemel, die ­remmen. Je begrijpt niet dat het kan. We mogen even van ’m proeven. Het is niet meer dan een vluchtige ontmoeting met een laat prototype, slechts een paar rondjes op Silverstone, maar allemachtig.

De Senna is de volgende krachtpatser in de McLaren Ultimate Series. Hij is niet de directe vervanger van de P1, maar geeft het antwoord op een andere vraag. We weten eigenlijk niet precies hoe die vraag luidt, maar het heeft iets met aerodynamica te maken. De McLaren Senna is niet per se mooi, maar als je ’m op schoonheid wilt beoordelen, dan heb je je prioriteiten niet op een rijtje.

Vergeet de esthetiek; denk aan de functionaliteit. Is dit niet een van de meest fascinerende objecten die je ooit hebt gezien? We blijven om ’m heen lopen, proberen ’m te begrijpen. We kijken naar de wijze waarop de lucht wordt geleid van de ene sectie naar de andere, en we trachten te bevatten waarom dat allemaal zo is. Ons favoriete feit? Dat de onderkant van de vleugel achterop meer downforce genereert dan de bovenkant. Echt waar.

Het beste cijfer van de McLaren Senna

Niet dat hij van 0 naar 200 km/u gaat in 6,8 seconden of dat hij een top heeft van 340 km/u. Zelfs niet z’n drooggewicht van 1.198 kilo (dat is circa 1.300 kilo met vloeistoffen). Het is z’n 800 kilo downforce bij 250 km/u. Boven die snelheid reduceert McLaren de downforce door de achtervleugel in een andere hoek te zetten – kennelijk vinden ze dat 800 kilo wel genoeg is. Nou, aangezien het 300 kilo meer is dan de nieuwste 911 GT3 RS produceert bij 310 km/u, zouden ze daar best eens gelijk in kunnen hebben.

De beste quote? Die komt van Ultimate Series-leider Andy Palmer, toen we hem vroegen hoe ze de Senna aan een toelating voor de openbare weg hadden weten te helpen: ‘Nou, we hebben gewoon een heel goede relatie met Pete bij het Vehicle Certification Agency’ [de Britse RDW, red.].

We dachten eerst dat hij een grapje maakte, maar het is echt zo. Pete had hem aanvankelijk verteld dat een auto met een vleugel als deze totaal kansloos was om ooit de openbare weg op te mogen. Maar hier staat hij dan toch, met spoiler en al. Ja, het heeft heel wat aanpassingen en heel wat gepraat gekost, maar hij mag nu echt de weg op.

De deur is licht

Om bij het begin te beginnen: je bent je er meteen van bewust hoe licht de deur is (slechts 9 kilo, bijna de helft van een P1-deur), hoe nauw de niet-verstelbare koolstofvezel kuipstoel is en hoe kaal de afwerking is. Die glazen panelen in het dak en de deuren? Daar zie je niks van als je eenmaal rijdt.

De ambiance is zakelijk: een auto voor de openbare weg, maar zonder enige ­tierelantijnen. Hij beweegt zich met gemak door de pitstraat, als een atleet. Niet agressief, maar wel een duidelijke autoriteit, alert, wakker. Anders dan een P1 GTR: minder bloed en gedonder.

Van start, dan. Qua acceleratie is hij niet veel sneller dan een 720S (in die categorie zijn er sowieso weinig deelnemers), maar het zijn de stabiliteit en de bruikbaarheid van z’n vermogen die opvallen. Hij zwabbert niet met z’n achterste, er is alleen maar een enorme – en enorm vertrouwenwekkende – stuwkracht. Na drie rondes valt het je al niet eens meer op.

De geheime remmen

Dat geldt niet voor de remmen. Palmer wil niet vertellen in samenwerking met welk bedrijf ze zijn ontwikkeld, maar het productieproces is nieuw, de gaten in het koolstofcomposiet worden er pas achteraf in geboord. ‘Daardoor werken de remmen al op veel lagere temperaturen, waardoor ze kleiner konden worden, en dus lichter, terwijl ze toch dezelfde prestaties leveren.’ Daar is geen letter aan gelogen, zo te voelen.

Het pedaal gaat vrij zwaar, maar als je daar eenmaal aan bent gewend, blijkt de wijze waarop de McLaren Senna snelheid van zich af weet te schudden aan het absurde te grenzen. Het mag vreemd klinken, maar we hadden meer plezier in het remmen dan in het optrekken. We zijn gewend aan dit soort acceleratie, maar niet aan dit soort vertraging – van 200 naar 0 km/u in 100 meter. En de auto blijft daarbij volstrekt en totaal stabiel.

Ook dankzij de aerodynamica: hij heeft interne kleppen aan de voorkant en een achtervleugel die zijn hoek met bijna 90 graden kan veranderen. Combineer dat met de adaptieve dempers, en je hebt een auto die zichzelf onder vrijwel alle omstandigheden en in iedere situatie rotsvast aan het wegdek plakt.

De grip van de McLaren Senna

De grip is monumentaal, en omdat die hand in hand gaat met de remmen, wen je daar al snel aan. Je brein begrijpt vlot wat er aan de hand is, al doet je lichaam er misschien iets langer over. De besturing is een genot: alles wat je doet, wordt direct doorgegeven aan een onderstel waarvan de reacties helder, puur en ogenblikkelijk zijn. Zodoende word je geheel en al geabsorbeerd door het rijden zelf. Je bedient ’m, en dat is dat. De auto doet exact wat je van ’m vraagt, en dus vertrouw je ’m – en dus probeer je steeds harder te gaan. Dat is de menselijke natuur.

McLaren zegt dat de Senna ongeveer 0,2 tot 0,3 g meer genereert in een normale bocht dan de P1 of de 720S. Dat klinkt een beetje suf. Wat dacht je hiervan: op de apex van een bocht die je normaliter met net geen 100 km/u kunt nemen, ga je met de McLaren Senna al ruim 110 km/u. Dat betekent dat je je op een heel ander niveau begeeft, een niveau dat voor iemand die de open­bare weg gewend is bijna niet is te bevatten, zelfs niet als je doorgaans in een heel snelle auto rijdt. De Senna is sneller dan jij. Dapperder dan jij. Beter dan jij.

Dat is wat we hebben geleerd. Zelfs aan het eind van onze sessie misten we nog regelmatig de apex. Waarom? Omdat onze hersenen de auto niet konden bijhouden. Dat is, gezien z’n naam, ook precies hoe het zou moeten zijn.

20
20
Specificaties

Specificaties McLaren Senna

Motor
3.999 cc
V8 biturbo
800 pk @ 7.250 tpm
800 Nm @ 5.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,8 s
top 340 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.744 x 1.958 x 1.229 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.198 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.v.t.
Prijzen
€ 852.000
(excl. belastingen)

Vonnis
Een andere dimensie. Totale focus, verbluffend veel grip en balans, surrealistische prestaties. Vermogen te over, remmen die grenzen aan het ongelooflijke. Maar wat had je dan verwacht van een auto die Senna heet?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws