Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé

Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé interieur (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé middenconsole (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé display (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé camera (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé uitlaten (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé motor (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé interieur (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé middenconsole (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé display (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé camera (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé uitlaten (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé motor (2015)
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (2015)

Het is een bijzonder kind, de nieuwe GLE Coupé. Lelijk als de nacht, maar één grote slappe lach om te rijden. Wel goed verzekerd zijn, want dat je schade gaat aanrichten, staat vast: aan ogen of oren, en waarschijnlijk aan beide. Rij met ons mee in de Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé.

Het spijt ons heel erg

Ach gossie, arme mevrouw. Daar stond ze, langs de weg, met haar Nordic Walking-stokken. Uit te puffen van de ongetwijfeld doodvermoeiende tocht omhoog, bult op, in een verzengende bloedhitte. Komt daar opeens met een rotgang een monstrueus gevaarte de berg afzeilen. Het groeiende gebulder stopt opeens, wat vast iets te maken heeft met de haarspeldbocht die achter haar ligt. Het gevaarte schiet haar (op ruime afstand, dat wel) voorbij en mindert opmerkelijk snel vaart. En dan gebeurt het.

Uit alle vier de vierkante uitlaten worden schoten gelost, en nog eens. Twee dubbelloops jachtgeweren met afgezaagde loop knallen kogels van een onplezierig kaliber. De auto rijdt gewoon door en verdwijnt achter de volgende bocht. Weer dat gebulder – een minuut later kan ze zweren dat ze ‘m nog steeds hoort. Arme mevrouw. Ze moet in tien seconden twintig jaar ouder zijn geworden.

We kunnen er niets aan doen

Sorry, mevrouw, beste lezer ook. Wij van TopGear zijn er natuurlijk helemaal niet op uit om mevrouwen of wie dan ook de stuipen op het lijf te jagen. We zijn in de regel zelfs behoorlijk beschaafd. Maar in deze Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé kan het gewoon niet anders.

Als je van het gas af gaat, zeker als je een beetje toeren draait, ellebogen de uitlaatgassen zich een weg naar buiten alsof ze op de vlucht zijn uit een brandend gebouw. Dat gaat gepaard met een ronduit onbeschofte bak herrie. Het is alleen wel herrie die je elke keer beschaamd aan het lachen maakt: tsjonge jonge, moet dat nou? Ja, van de GLE moet het en dus doet ie het. Hij lijkt er zelfs een duivels genoegen in te scheppen. Hij rijdt, geheel uit zichzelf, door die diepe plas voor de volle bushalte, zo voelt het. En jij, bestuurder, kunt er niets aan doen.

Vooruit, dat is niet helemaal waar. Je hoeft de Sport+-stand, waarmee onder andere het geluid tot dit soort brute niveaus wordt opgevoerd, natuurlijk niet per se te selecteren. Maar dan zou je voorbijgaan aan de essentie van deze AMG. Je hebt in deze S-versie niet minder dan 585 pk tot je beschikking; die dien je dus ten volle te benutten. In Sport+ is daarnaast de besturing minder vaag, zijn de gaspedaalreacties vlotter, worden demping en vering steviger en blijven de toeren hoger om het vermogen directer aanspreekbaar te maken. Niet in de laatste plaats brult de 5,5-liter biturbo V8 er dan op zijn allermooist op los – allemaal dingen die je wilt. Daarbij heb je natuurlijk heel wat te compenseren; je wilt niet blijven uitleggen waarom je zo’n onmogelijk lelijk ding hebt gekocht.

Want wat vinden we van dat exterieur?

Want man-man-man, wat is die GLE Coupé lelijk zeg. Je zou medelijden met ‘m krijgen. Recht van voren is ie prima te doen, sterker: dan is ie groot en gemeen, met die alles-verzwelgende koelgaten achter kippengaas, z’n priemende led-koplampen en hoge motorkap met powerdomes. Doordat het raamoppervlak vrij smal is, vergeleken met die enorme motorruimte, heeft ie iets weg van een rijdende bunker.

Het gaat echter gruwelijk mis als je iets naar opzij stapt en zicht krijgt op z’n flanken. Eerst denk je dat ie geen kont heeft, dat ie een tot in het extreme opgepompte kikker-hatchback is. Nog meer en profil blijkt ie wel degelijk over een soort kofferbak te beschikken. Een kont kun je het echter niet noemen – het zijn meer de uitgezakte billetjes van een dame op leeftijd, die niet zo doorheeft dat een yoga-broek misschien niet zo’n goed idee meer is. Of een bochel. Terwijl ie al een waterhoofd had.

Volgens Mercedes vroeg ‘de klant’ om een auto als de GLE Coupé. We vragen ons af hoe dat in zijn werk is gegaan. Lieve Mercedes, weten jullie wat ik nog echt mis in jullie gamma? Iets onvoorstelbaar lelijks, dat zouden jullie eens moeten maken. We hebben meer het gevoel dat het onbegrijpelijke succes van de BMW X6 hen op dit onzalige idee heeft gebracht, iets wat na enig doorvragen ook wordt toegegeven. Het wachten is nu nog op de versie van Audi, dat nu eigenlijk niet kan achterblijven. Een Q7 Coupé of zo – zie je het voor je? Wij ook, vrezen we.

Hoe zit het met de naam?

Het is namelijk een verhaal apart. Zo heet hij Mercedes-AMG, niet Mercedes-Benz. Mercedes probeert zo wat nadrukkelijker AMG als een soort sub-merk neer te zetten. GLE is de nieuwe naam van de auto die je kent als de M-klasse of ML, zoals GLC de nieuwe GLK is en GLS de nieuwe GL.

Het ‘63’ sloeg ooit op de inhoud van de motor (6,3 liter, terwijl hij trouwens eigenlijk ‘maar’ 6.208 cc mat). Dat is al lang verleden tijd, maar het bleef 63. Het ‘4Matic’ is op zijn zachtst gezegd overbodig; het betekent dat de GLE vierwielaangedreven is, maar een versie met alleen voorwielaandrijving bestaat niet. Een ‘Coupé’ is ie natuurlijk ook niet, want hij heeft vier portieren. Zodat het enige normale feitelijk de letter ‘S’ is. Die S vertelt dat dit de sterkste versie is; er is ook een S-loze stakker die het met maar 558 pk en 700 Nm moet doen. Die kost wel 10 mille minder.

Wat vinden we binnen?

Het goede nieuws is dat de GLE Coupé uiteraard is gebaseerd op de eveneens nieuwe ‘gewone’ GLE, de oude M-klasse dus. Dat is een zeer ruime, zeer terreinvaardige SUV met een bijzonder fijn interieur, wat de Coupé dus allemaal met ‘m gemeen heeft. Je zit verheven boven het wegdek, op een troon van een stoel, die zo veelvoudig verstelbaar is dat zowel Hobbits als basketballers hun ideale zit moeten kunnen vinden.

Het dashboard is één grote orgie van leer, koolstofvezel en aluminium. Hier niet, zoals in de S-klasse, grote schermen waarop meters en dergelijke worden afgebeeld, maar twee lekker ouderwetse kokers met analoge naaldjes op een koolstofvezel achtergrond. Tussen de meters in zit natuurlijk een schermpje waarop je allerhande secundaire informatie kunt oproepen via de knopjes op het dikke, met leer en alcantara beklede stuur. Daar zitten best wat knopjes op trouwens, terwijl je de cruisecontrole en een aantal andere zaken juist weer moet bedienen met dat typische Mercedes-stengeltje links achter het stuur. De bediening, die verder kan geschieden via je stem, de grote draaiknop op de middentunnel en/of het touchpad boven die knop, vergt wel enige gewenning (wat heet: een cursus) maar dan werkt het ook allemaal vlekkeloos.

Wil het een beetje tuffen?

In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, is de iPad Mini bovenop het dashboard geen touchscreen. Dat vinden ze bij Mercedes overkill, naast alle andere bedienmogelijkheden. Kun je nagaan. Zo’n auto bouwen, met dat uiterlijk en dat soort prestaties, bewijst dat Duitsers wel degelijk gevoel voor humor hebben. Gewoon een goed werkend aanraakscherm laten zitten omdat dat naast de tienduizend bedachte omwegen ‘te veel van het goede’ zou zijn, bewijst dat ironie nog altijd niet aan ze besteed is.

Maar vooruit, bij zo’n AMG gaat het natuurlijk vooral om het rijden en dat is een ervaring op zich. De kolos weegt niet minder dan 2.250 kilo, en dan is het best opmerkelijk dat je in niet meer dan 4,2 seconden 100 km/u rijdt. De top is afgeregeld op 250 km/u, maar tegen bijbetaling (waarom, in hemelsnaam, moet je bijbetalen om iets weg te laten?) rijdt ie net zo makkelijk 280 km/u. Gezien het gemak waarmee ie ook die snelheid bereikt, zou het ons niet verbazen als ie nog veel harder zou kunnen, maar dat vinden de banden dan weer niet leuk. Het is allemaal hard zat.

Het opmerkelijke is dat het Mercedes-AMG gelukt is om ondanks de leer/B&O-audio/hyperluxe-oase die deze Coupé is, toch nog een forse hoeveelheid ‘beleving’ toe te voegen. We hebben talloze AMG’s gereden waarin de rijervaring totaal werd gesmoord in comfort, waarbij je nooit enig idee kreeg van de debiele snelheden waarmee het allemaal ging, maar daarvan is in de GLE Coupé geen sprake. Elke versnelling is een belevenis, van in je stoel geperst worden, bloedende oren en het idee dat jij Max Verstappens boordcamera bent geworden.

Wie gaat dit bakbeest kopen?

Een hoofdrol is weggelegd voor de elektronica, die ervoor zorgt dat hardrijden een peulenschil is. We zijn best lomp haarspeldbochten in gedoken (sorry, mevrouw), maar het leverde niet eens gekerm van de banden op. De actieve demping zorgt er bijzonder effectief voor dat overhellen wordt tegengegaan, het koppel wordt volkomen automatisch naar het wiel met de meeste grip gestuurd – het enige dat jij hoeft te doen is mikken, lachen en je kapot schamen over het geluid dat nu weer uit de uitlaten komt. Verbijsterend.

Twee kritiekpuntjes hebben we gelukkig ook. De besturing is de eerste: die blijft, welke stand je ook kiest, te weinig communicatief. Het is een bevelenvolger, maar geen informatieverschaffer. Een bewuste keuze volgens Mercedes, dat immers ook (vooral) te maken heeft met kopers uit de VS en het Midden-Oosten, die hun GLE Coupé wel eens een stukje door de woestijn willen jagen, en dan heb je alleen maar last van een kwebbelzieke besturing. Begrijpelijk, maar daar schieten wij asfalttypes niets mee op. Tweede is het systeem dat telkens op een kilometer afstand al lijkt te beginnen met jammeren dat je te hard op je voorganger af rijdt. Volkomen hysterisch en bloedirritant.

Conclusie?

Het is ons er eentje hoor, die GLE Coupé. Z’n uiterlijk laat je lachen of huilen, maar zodra je gaat rijden wordt alles anders: dan ben je alleen nog maar aan het hikken van de lach. Win de Staatsloterij en koop er een. En wees een beetje lief voor mevrouwen met Nordic Walking-stokken. Zij kunnen er ook niets aan doen.

16
20
Specificaties

Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic Coupé

16/20

Motor
5.461 cc
V8 biturbo
585 pk @ 5.500 tpm
760 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,2 s
top 280 km/u

Verbruik (gemiddeld)
11,9 l/100 km
278 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.900 x 2.003 x 1.700 mm (l x b x h)
2.915 mm (wielbasis)
2.250 kg
93 l (benzine)
650 / 1.720 l (bagage)

Prijzen
NL € 184.995
BE € 132.616

Het vonnis
Controversiëler dan dit hebben we ze nog niet vaak gereden. Interne bloedingen-veroorzakend lelijk, maar één vol-gas-proefrit en je verkoopt waarschijnlijk je moeder om een AMG GLE Coupé te kunnen aanschaffen. Een belachelijk ding

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken