Mercedes GLE 400 d

Comfortabel, stil, praktisch, en – gelukkig maar – niet al te sportief: met de nieuwe GLE kruist Mercedes wat ons betreft de juiste vakjes aan

Mercedes-Benz GLE 400d
Mercedes-Benz GLE 400d
Mercedes-Benz GLE 400d interieur
Mercedes-Benz GLE Interieur
Mercedes-Benz GLE display
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE stoelen
Mercedes-Benz GLE stoelen
Mercedes-Benz GLE 400d
Mercedes-Benz GLE 400d
Mercedes-Benz GLE 400d interieur
Mercedes-Benz GLE Interieur
Mercedes-Benz GLE display
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE stoelen
Mercedes-Benz GLE stoelen

Mercedes zegt nog altijd vol trots dat ze het premium-­SUV-segment hebben uitgevonden, maar vergeet stelselmatig om daaraan toe te voegen dat BMW met de X5 en Volvo met de XC90 in die klasse decennialang betere auto’s maakten. Die tijd is nu voorbij, echter. De nieuwe Mercedes GLE is een uiterst complete auto.

Ga voor de Mercedes GLE 400 d

Dat komt met name door de nieuwste generatie Mercedes-motoren. Want ben je eenmaal voorbij de viercilinder GLE 300 d, dan heb je altijd een zes-in-lijn die het werk opknapt. En hoe goed de viercilinder ook is, het is de grotere 3,0-liter motor die je moet willen. Die past de GLE echt prima. En als je aan het rekenen slaat en ziet hoeveel uitrusting je er dan meteen bij krijgt, dan hoef je er helemaal geen minuut langer over na te denken.

Uiteraard zwelgt de GLE in technologie. Met een hele vloot aan piepende rijassistenten die onder meer je favoriete podcast onderbreken als je een witte lijn kruist, achteloos achteruitrijdt vanuit je parkeerplaats of in de buurt dreigt te komen van de onnozelaar in je blinde hoek. De ‘hé Mercedes’-stemassistent luistert altijd.

De optionele extra’s worden voornamelijk aangeboden in overzichtelijk gegroepeerde pakketten. Waarvan Mercedes zegt dat het de inruilwaarde verhoogt omdat occasionkopers in één oogopslag kunnen zien wat ze mogen verwachten van de uitrusting. Dat betekent waarschijnlijk ook de dat de financiering scherp geprijsd zal zijn. Wat, zoals de A- en de C-klasse inmiddels hebben bewezen, ongetwijfeld zal helpen om de verkoopvolumes aanzienlijk te vergroten.

De Mercedes GLE 400 d is een verfijnde SUV

Alle GLE’s met de AMG-badge hebben een minimale wielmaat van 20 inch. Oei, zou je denken, dat rijdt vast niet prettig. Het punt is echter dat Mercedes de wielen zodanig onder controle heeft gekregen dat ze niet door gaten in het asfalt en over hobbels rammelen en bonken. Zoals bijvoorbeeld een Jaguar F-Pace dat doet.

Vooruit, de Mercedes GLE 400 d is iets beweeglijker dan een E-klasse Estate, maar daar is weinig aan te doen: je zit nu eenmaal in een hoge auto met alle lusten en lasten die daarbij horen, zoals een onderstel dat wat steviger is afgesteld zodat je niet omvalt in de bochten. Maar hij rijdt beter dan een Volvo XC90 zonder de luchtvering. Hij staat op gelijke hoogte met de Cayenne en de Discovery.

Mercedes heeft gedaan wat Audi met de Q7 deed. Een uiterst stille en erg verfijnde SUV afleveren. Zonder dat het een draak van een auto is geworden. Het interieur van de Mercedes GLE 400 d is opulenter dan die van een Land Rover Discovery en het infotainment stelt je geduld minder op de proef. Hoewel het best wat minder functies had mogen hebben.

16
20
Specificaties

Specificaties Mercedes GLE 400 d (2019)

Motor
2.925 cc
zescilinder turbo
330 pk @ 3.600 tpm
700 Nm @ 1.200 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,8 s
top 240 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,0 l/100 km
199 g/km CO2

Afmetingen
4.924 x 1.947 x 1.772 mm
(l x b x h)
2.995 mm (wielbasis)
2.165 kg
65 l (diesel)
630 / 2.055 l (bagage)

Prijzen
€ 99.790 (NL)
€ 78.650 (B)

Het vonnis

Vriendelijker dan een Range Rover Sport of een BMW X5. De nieuwe Mercedes GLE is niet de meest voor de hand liggende keus als je een chique SUV zoekt, maar waarschijnlijk een waar genot om mee te leven

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws