Eerder las je al over z’n platte broertje, de Paceman. Ook de Countryman – vooral ontwikkeld om te voorkomen dat mensen met behoefte aan meer ruimte vluchtten naar de concurrentie – kreeg een facelift. Kan dat onze mondhoeken omhoog krullen?

Voor het betonnen Hilton-luchthavenhotel in Kopenhagen staan tien Mini’s in de ochtendmist. Vliegtuigen scheren rakelings over en het uitzicht van het hotel bestaat uit de sectie Lang Parkeren van het vliegveld. De wetenschap dat we vandaag gaan rijden in een auto die er alleen maar kwam omdat veel Mini-rijders het merk noodgedwongen verlieten vanwege een gezin, een ruimtevretende hobby of een roedel honden, helpt dan niet.

De vernieuwde Countryman is zeker niet lelijk, maar het onbehagen blijft. Dat deze Mini Countryman een redelijk formaat heeft, vierwielaandrijving en enkele stoere elementen als uitgebouwde wielkasten, dikke wielen en een aflopende daklijn, verandert daar weinig aan. Dit is de noodgedwongen Mini, de auto die een stuk minder leuk rijdt dan de auto waarvan hij is afgeleid.

Bij Mini lachen ze om alle kritiek, en terecht, want de verkopen van de Countryman zijn allesbehalve teleurstellend. Bovendien oogt een concurrent als de Fiat 500L als een aangespoelde walvis in vergelijking met Mini’s maxi en rijdt de auto nog altijd beter dan die andere concurrent, de Range Rover Evoque.

Mini is kennelijk zelf ook niet ontevreden over het uiterlijk en de rijeigenschappen van de Countryman, want terwijl het basismodel begin dit jaar compleet werd vernieuwd, moet de Countryman het voorlopig, net als de Paceman, doen met een facelift. De Countryman is na vier jaar simpelweg te jong voor een revolutionaire vernieuwing. En dus zien we aan de buitenkant frisse koplampen en een nieuw, zeshoekig radiatorrooster. De versies met vierwielaandrijving komen nu standaard met brede dorpels en duidelijk zichtbare beschermingen voor en achter. Kortom: stoere opsmuk die optioneel ook op de andere Countrymans beschikbaar is. Ook hier lichtere velgen en andere kleuren.

Binnenin is het eveneens speuren naar updates. Het geluidscomfort werd geoptimaliseerd, er zijn wat betere materialen gebruikt en speciaal voor Nederland is deze hoge Mini standaard leverbaar met vijf zitplaatsen, waarbij de achterbank neerklapbaar is in drie delen (40:20:40) en verschuifbaar in de lengterichting. Ook zijn zaken als een bandenspanningscontrolesysteem, verwarmde buitenspiegels en in hoogte verstelbare voorstoelen voortaan standaard.

Zowel de benzine- als de dieselmotoren werden wat zuiniger en voldoen nu aan de Euro 6-norm. De door ons gereden Cooper S-versie is met zijn 190 pk vijf pk sterker geworden. Al met al kom je er als koper van dit faceliftmodel een beetje bekaaid vanaf. Aan de andere kant, als je al een Countryman hebt, rijd je nog jaren rond met een fris snoetje.


Mini Countryman Cooper S All4



14/20



Motor

1.598 cc

viercilinder turbo

190 pk / 240 Nm



Aandrijving

vier wielen

6v handbak



Prestaties

0-100 km/u in 7,5 s

top 218 km/u



Verbruik/milieu

6,2 l/100 km

144 g/km CO2



Afmetingen

4.109 x 1.789 x 1.561 mm (l x b x h)

2.596 mm (wielbasis)

1.310 kg

47 l (benzine)

330 / 1080 l (bagage)



Prijzen

NL € 37.995 (25%)

BE € 30.540



Het vonnis

De Mini Countryman biedt in de facelift-vorm een flexibeler interieur en een licht opgefriste buitenkant, maar het is zoeken naar de vernieuwingen. Desalniettemin een lekkere SUV-achtige

Reacties