Nismo stond altijd borg voor gloeiend hete Nissans, maar met de 370Z lijkt het beroemde label niet meer te zijn dan een marketingtrucje. We nemen ‘m even onder de loep, want waar zit ‘m dat in?
Het nieuws van de dag is Nissans opmerking dat we Nismo niet moeten zien als hun tegenhanger van BMW’s M-afdeling of de RS-modellen van Audi. Nee, als je Nismo ziet, moet je gelijk weten: dat staat voor ‘accessible performance’. Geen idee wat ze ermee bedoelen. Vertaald levert het ‘toegankelijke prestaties’ op. Kennelijk moeten we het zo uitleggen dat Nismo het onderste uit de kan haalt van de Nissans die het bedrijf onder handen neemt, terwijl toch iedereen ermee overweg kan. Klinkt goed, toch? Nou, in het geval van de 370Z niet.
De nieuwe Z is de aangescherpte versie van de bekende bullebak met zijn beresterke 3,7-liter V6 en moet een uithangbord zijn van alles dat Nismo in huis heeft.
Laten we onderin beginnen. De motor heeft een aangepast motormanagement gekregen en een nieuw ontwikkeld dubbel uitlaatsysteem. Tezamen brengen die een paar extra pk’s. Net als het koppel steeg het vermogen maar een beetje. Voortaan is er 344 pk (was 328 pk) en 371 Nm (voorheen 368 Nm) beschikbaar. De schokdempers vóór zijn 23 procent stijver geworden, achter 41 procent. De veren zijn rondom 14 procent minder soepel, de bodemvrijheid nam met tien millimeter af.
Oké. De 370Z is in Nismo-verpakking iets lichtvoetiger, een tikkie straffer geveerd en een snufje scherper. De besturing, toch al nooit het meest spraakmakende onderdeel in sportcoupéland, is wat directer geworden. Het weggedrag is steviger, maar niet keihard. De demping is zo goed dat zelfs de meest verwende fijnproever hier niets meer aan hoeft te veranderen. Als je wilt en je best doet, komt het onvervalste beest weer boven. Dan is de 370Z Nismo weer net zo goed die brute hooligan zoals we de coupé hebben leren kennen. Aan z’n dna is niet gesleuteld. Geef een dot gas in de bocht en de kont draait sneller dan die van een voluptueuze Latina.
De motor levert twee teleurstellingen op. Allereerst missen we een nadrukkelijke uitlaatbrul. Die had best wat steviger mogen zijn. Nu is dezelfde dreun die we al van de 370Z kennen en die verveelt na lange tijd. Daarnaast: we hadden wel wat meer brute kracht verwacht.
Dan de prijs. Je betaalt een zeer stevige meerprijs voor de Nismo-behandeling. Ten opzichte van de standaardversie betaal je in België al 9.000 euro meer. In Nederland is de prijs op het moment van schrijven nog niet bekend gemaakt. Maar als je je bedenkt dat je voor de standaardversie al bijna 75.000 euro betaalt, wordt de Nismo waarschijnlijk te duur om een logische plek in het leveringsprogramma te krijgen. Voor hetzelfde geld of zelfs minder koop je een Porsche Boxster of Cayman. Je krijgt in de 370 bakken met extra’s, zoals navigatie, achteruitkijkcamera en van dat soort leuke dingen, maar is dat de meerprijs echt waard? Bij Nismo draait het om autoprestaties, niet om speeltjes. Dus ‘toegankelijke prestaties’? Eerder een gemiste kans.
Nissan 370Z Nismo
12/20
Motor
3.696 cc
V6
344 pk / 371 Nm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 in 5,2 s
top 250 km/u
Verbruik/milieu
10,6 l/100 km
238 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.250 x 1.845 x 1.315 mm (L x B x H)
2.550 mm (wielbasis)
1.607 kg
72 l (benzine)
235 l (bagage)
Prijzen
NL n.n.b.
BE € 45.400
Het vonnis
Een lekkere auto, maar prijst zichzelf helemaal uit de markt. Koop liever een standaard 370Z en tune ‘m helemaal zoals je zelf wilt: ben je goedkoper uit en wordt je 370 nog beter
Motorn̈issan heeft op 22 november 2024 geschreven:
Gelijk.tirbokit onderstel en carbon motorkap en je bent voor 15000 the man