Weinig auto’s zullen zo onder een ouwe-lullenimago hebben geleden als de Nissan Micra. De enigen die erin reden, waren bejaarden of, heel af en toe, een licht beschaamd meisje dat hem overduidelijk geërfd had. De nieuwe Nissan Micra IG-T moet daar een radicaal eind aan maken

H et is het makkelijkste raadsel ter wereld: iedereen wil het worden, niemand wil het zijn – wat is het? Juist: oud. Hoewel we met z’n allen steeds ouder worden, kun je bepaald niet stellen dat ouderdom een goed imago heeft. Ooit voornamelijk geassocieerd met positieve eigenschappen als wijsheid, ervaring en respect, lijkt senioriteit nu voornamelijk te worden gekoppeld aan narigheid als fysieke ongemakken en sluitende verzorgingstehuizen.

Hoe groot is het dilemma?

Het plaatst autofabrikanten hoe dan ook voor een duivels dilemma. Aan de ene kant zijn ouderen zo’n beetje de enigen die een nieuwe auto kunnen betalen. Aan de andere kant is die clientèle rechtstreeks aanspreken zo’n beetje het domste dat je kunt doen: je vervreemdt in één klap zowel jongeren als de ouderen die zo graag uitstralen dat ze nog helemaal niet zo oud zijn.

Als er één merk is dat precies weet hoe dodelijk dat voor een imago kan zijn, is het Nissan. In Nederland ging het merk diep in de vorige eeuw een deal aan met het GAK, het toenmalige UWV. Die instelling verstrekte nogal eens auto’s aan ouderen die krap bij kas zaten of daar anderszins voor in aanmerking kwamen. Nissan blij, want het ging om niet minder dan 1.200 auto’s per jaar. Pas toen jaren later bleek dat niemand anders een Micra wilde rijden omdat het ‘een bejaardenauto’ was, temperde de vreugde. Wat het merk ook deed (een op zich leuke, want betaalbare rallyklasse organiseren bijvoorbeeld), de Micra was en bleef een Omroep Max-mobiel. Met de wijsheid van nu was die GAK-deal misschien toch niet zo’n goed idee, maar ja: achteraf is mooi wonen…

Dit was niet alleen in de Lage Landen het geval – de Micra is voor zover wij weten nooit ook maar ergens hip geweest. Dat zat hem ook een beetje in het design; de eerste Micra’s (hij loopt al vanaf 1983 mee) waren domweg oersaai. De laatste twee generaties waren dermate rond en aaibaar dat je er niet alleen alle jongeren en ouderen, maar ook alle mannen mee uitsloot: dan blijft er niet heel veel meer over.

Wat is dan nu wijsheid?

Nissan denkt de oplossing te hebben gevonden in een wel heel radicale omslag. Allereerst werd de nieuwe Nissan Micra IG-T een forse klap groter. Hij werd 20 centimeter langer en ook iets breder, maar tegelijkertijd ook lager. Autorijden met je hoed op behoort niet langer tot de mogelijkheden. Veel belangrijker is dat er dit keer wél gewacht is tot de afdeling Design terug was van vakantie. De lage neus, scherp afgetekende rondingen in de flanken, de aflopende, zwevende daklijn met geïntegreerd spoilertje: de nieuwe Micra doet in helemaal niets denken aan zijn voorganger. Waar we dat meestal niet direct als compliment bedoelen, is de gedachte nu vooral: gelukkig maar. Echt een leuk ding!

Binnenin weet je al helemaal niet wat je overkomt. Als je niet al kleurenblind bent, word je het hier wel. In onze oranje Micra (die van de foto’s, ja) is driftig gestrooid met allerhande details in hetzelfde verzengende oranje, die ook nog eens allemaal van leer zijn. Dat kom je in deze klasse (of die daarboven) toch zelden tegen. Hóéf je ook niet per se tegen te komen, want het is een optie (kan trouwens ook in blauw of rood). We raden het echter van harte aan, want het doet wonderen voor je humeur. De rest van het interieur is ook al dik in orde: overzichtelijk, goed afgewerkt, mooie materialen, goed touchscreen, zat opbergmogelijkheden en stoelen die redelijk tot goed zitten en voldoende instelbaar zijn. Het stuur is bezaaid met knopjes voor allerhande zaken; het zal dus even duren voor je de boel blind kunt bedienen.

Nissan Micra IG-T, ruimer en sneller?

Achterin bof je minder: de beenruimte is net aan en ja, zo’n aflopende daklijn kan je hoofd lelijk in de weg zitten als je langer bent dan 1,80 meter. De bagageruimte houdt met 300 liter (via een in ongelijke delen neerklapbare achterbank uit te breiden tot 1.004 liter) gelijke tred met die van een Renault Clio. Je moet je zooi wel even over een drempeltje heen tillen.

Je zou denken dat hij met die Clio ook zijn onderstel deelt. Hij wordt tenslotte in dezelfde (Franse) fabriek gebouwd en maakt ook gebruik van diens motoren. Maar nee: het is een geheel eigen Nissan-fabricaat. Joost mag weten waarom, maar Japanse wegen hebben vaker de neiging nogal ondoorgrondelijk te zijn. Je hebt dus de keus uit drie Clio-motoren: de 1,0-liter driecilinder met 73 pk, de 0,9-liter turbo-driecilinder met 90 pk en de even sterke 1.5 diesel. Wij proberen de middelste en die past prima bij de Micra.

Er is niets sportiefs aan zijn prestaties (0-100 km/u in 12,1 seconden, top 175 km/u). Maar het gezellige ronkje dat het motortje produceert en de redelijk pittige versnelling waartoe het in staat is als de turbo eindelijk heeft toegeslagen (onderin het toerengebied gebeurt weinig), maken het toch tot een redelijk vermakelijk geheel. Het opgegeven verbruik van 4,6 l/100 km ga je natuurlijk nooit halen. Al is het alleen al omdat je de motor redelijk op toeren moet houden om de gang erin te houden. Maar goed, als je een béétje normaal rijdt, zal ook dat verbruik binnen de perken kunnen blijven.

Klinkt allemaal top toch?

Het onderstel van de Nissan Micra IG-T is uitstekend. Hoewel wat stoterig op korte richeltjes is het door de bank genomen comfortabel, terwijl hij heus niet vies is van een vlot genomen bochtje. Daar helpt ook de besturing bij: het loopt allemaal niet over van het gevoel, maar is wel direct en precies. Datzelfde geldt trouwens onverkort voor de handgeschakelde vijfbak. Voor de senioren die het willen weten: een CVT-automaat is onderweg.

Een speciale vermelding verdient de hoeveelheid elektronica waarmee je de Nissan Micra IG-T kunt uitrusten. De meeste spullen die je op een Qashqai kunt krijgen, zijn ook leverbaar op de Micra. Denk dan aan een 360-graden camera, waarmee je een bird’s eye view krijgt van alles rond de auto, tot verkeersbordenherkenning en blijf-in-je-baanhulp: het kan. Een extra speciale vermelding verdient de audio. De lange samenwerking met de firma Bose heeft voor de Micra geresulteerd in een systeem dat Personal Audio wordt genoemd. Het heeft eens zo veel speakers: zes maar. Twee zitten echter in de hoofdsteun van de bestuurder, en je kunt via het touchscreen bepalen in hoeverre die ‘kleur’ aan je muziek geven. Het kan vrij direct of juist heel weids klinken en hoe dan ook een indrukwekkende keel opzetten. Klinkt top.

Nissan Micra IG-T 90 Tekna


Motor:
898 cc
driecilinder turbo
90 pk @ 5.500 tpm
140 Nm @ 2.250 tpm

Aandrijving:
voorwielen
5v handbak

Prestaties:
0-100 km/u in 12,1 s
top 175 km/u

Verbruik:
4,6 l/100 km
104 g/km CO2

Afmetingen:
3.999 x 1.743 x
1.455 mm (l x b x h)
2.525 mm (wielbasis)
1.001 kg 41 l (benzine)
300 / 1.004 l (bagage)

Prijs:
€ 20.590 (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
Spectaculair veranderd, en op alle fronten ten goede. De nieuwe Micra is niet langer een muurbloempje, maar beschikt over alle eigenschappen om nu eens het midden van de dansvloer op te zoeken

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear