Opel Mokka 1.6 CDTI 4x4

Na twee succesvolle jaren krijgt de Opel Mokka een nieuwe dieselmotor toegewezen. Is het genoeg om op te boksen tegen de nieuwkomers die hem het ietwat modderige gras voor de bandjes proberen weg te maaien?

Opel Mokka (2015)
Opel Mokka (2015)
Opel Mokka interieur (2015)
Opel Mokka interieur (2015)
Opel Mokka (2015)
Opel Mokka (2015)
Opel Mokka interieur (2015)
Opel Mokka interieur (2015)

De Opel Mokka is een knaller: in z’n korte loopbaan zijn er al 350.000 exemplaren verkocht. Hiervan alleen al 100.000 in de laatste zeven maanden. Er zijn landen waar een kwart tot bijna een derde van alle verkochte kleine SUV-achtigen een Mokka is.

Nieuwe motor is altijd fijn

Toch is niet alles pais en vree in het woud van Opel, want op het vlak van motoren hebben ze anno 2015 aardig wat goed te maken. Verschillende met frisse techniek uitgeruste modellen als de Renault Captur en de Citroën C4 Cactus liggen op de loer. Daarnaast zijn er de Euro 6-regulaties die roet (haha, roet) in het eten gooien voor de stokoude 1.7 CDTI diesel waarmee Opels kleine knakker tot nu toe te krijgen was.

Nu is er een zucht van verlichting in de gedaante van de 1.6 CDTI die we kennen uit de Astra, Zafira en Meriva. De aluminium motor is lichter en iets krachtiger dan de 1.7, heeft minder dorst en houdt z’n CO2-uitstoot elf gram per kilometer lager, wat betekent dat de voorwielaangedreven versie in Nederland – hang de vlag uit – in het gunstige 20-procent-bijtellingstarief valt.

Fijne combinatie, zo’n 1.6 en handbak

Opel noemt ‘m ‘de fluisterdiesel’ en beweert dat geluid en trillingen op het laagste niveau in z’n klasse liggen. We kijken dan ook een beetje raar op als we de Opel Mokka starten met de bestuurdersdeur open en we getrakteerd worden op onvervalst dieselgeratel. Met de deur dicht verdwijnt het naar de achtergrond. Naarmate de motor opwarmt en je meer snelheid maakt, wordt het nog minder. Maar met alle ophef vooraf hadden we op een iets minder rauw randje gerekend.

Opel Mokka (2015)

In het verkeer is de 1.6 CDTI gewillig en subtiel, een fijne combinatie met Opels licht schakelende zesbak. Wel blijft ie wat afstandelijk en is ie nooit zo scherp in z’n reacties als de andere nieuwe diesel die het merk onlangs presenteerde. Dat is jammer, maar geen ramp. Ondanks z’n handelbare formaat lijkt de Mokka groot en bonkig, met een hoge zit en zat ruimte. Hij is stevig geveerd en vertoont mede daardoor haast hatchback-achtig weggedrag als je een rotonde iets te onbezonnen aansnijdt. Z’n interieur is mooi in te kleuren (bruin!), maar voelt hier en daar verouderd. Als de Opel Mokka bij z’n facelift, binnen ongeveer een jaar, het infotainment-systeem van de Insignia krijgt, is er weinig op aan te merken.

Opel Mokka is een volwassen auto

Een onverminderd pluspunt van de Mokka is z’n volwassen insteek. Niet iedereen die een kleine crossover wil, zit te wachten op afritsbare stoelbekleding en kleuren die passen bij z’n tennisschoenen. De Opel Mokka mag dan wat duurder zijn dan sommige concurrenten (de diesel is er vanaf 28.595 euro in Nederland). Hij heeft wel een zweem van chique over zich en bezit het soort van tijdloze voorkomen dat velen graag zien. Alles wat ie nog nodig had, was een moderne motor met een lagere uitstoot; bij dezen.

12
20
Specificaties

Specificaties Opel Mokka 1.6 CDTI 4x4 Edition

Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
136 pk / 320 Nm

Aandrijving
vier wielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,3 s
top 187 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
119 g/km CO2
E-label

Afmetingen
4.278 x 1.777 x 1.658 mm (l x b x h)
2.555 mm (wielbasis)
1.504 kg
52 l (diesel)
356 / 1.372 l (bagage)

Prijzen
NL € 33.995 (25%)
BE € 25.450 (Enjoy)

Het vonnis
De Mokka laat zich prettig voortsleuren door de lichte 1.6 CDTI. Als 4x4 wellicht een beetje duur voor Nederland, maar het feit dat die optie er überhaupt is, vinden we prima

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws