Jottem, het is weer tijd voor onze favoriete categorie testauto’s: kleine crossovers. Nee hoor, je hebt ons op een vleugje sarcasme betrapt. We worden er onderhand zelfs een beetje simpel van dat opgeklopte versies van hatchbacks – auto’s als deze Peugeot 2008, die doorgaans meer verbruiken, minder goed rijden en duizenden euro’s duurder zijn dan die hatchbacks – zonder uitzondering als warme broodjes verkopen. Ze bieden nauwelijks voordelen: de zit is niet écht hoog, het interieur maar iets ruimer en werkelijke terreinvaardigheid is allang niet meer aan de orde. Het is puur een kwestie van uiterlijk en iedereen valt ervoor.
Maar het is de realiteit, we moeten het er maar mee doen. En op zich kun je het, als je dan toch zo’n ding moet hebben, een stuk slechter treffen dan met de nieuwe Peugeot 2008. De tweede generatie van het Franse crossovertje heeft net iets te veel vouwen, hoeken en frutsels, en de voorkant is zo groot en aanwezig dat we bijna zouden denken dat Peugeot heimelijk terugverlangt naar de gapende muilen van de jaren nul. Bovendien merk je als je instapt dat je voor het lapje wordt gehouden: de dorpel is wel hoog, maar het dak is laag, zodat je je haast dubbel moet vouwen om jezelf in de (eveneens lage) stoel te laten vallen. En dan is het binnen, vooral achterin, ook nog eens een vrij krappe bedoening. Zet je je daar even overheen (voor meer hoofd- of knieruimte zul je dan maar wat groter moeten shoppen), dan wordt het gelukkig al snel een stuk rooskleuriger.
Het interieur van de Peugeot 2008
Zo is het interieur ronduit schitterend. Gaaf ontworpen, smaakvol afgewerkt, met prettige stoelen en een handig laadplateau annex standaard voor je telefoon. Het typische kleine stuurtje kun je ver naar je toe halen, de pook van de handgeschakelde zesbak is prettig geplaatst. En je blijft staren (behalve als je rijdt, hopen we) naar het 3D-effect in het tellerscherm: de snelheid en het navigatie-icoontje staan op de voorgrond, terwijl zaken als de brandstof en de wegenkaart dieper liggen. Ook waarschuwingen van de rijhulpsystemen verschijnen ‘dichterbij’, wat volgens Peugeot zou moeten schelen in je reactietijd. Dat lijkt ons sterk, maar het is hoe dan ook gaaf gedaan.
De 130 pk sterke 1,2-liter driecilinder in deze Peugeot 2008 krijgt de boel goed op gang en vermaakt je met een rasperig geluidje wanneer je de Sport-stand inschakelt. Het zachte onderstel zorgt dat we ons aardig verwend voelen, terwijl het stuurgedrag er niet eens heel erg onder lijdt. Ja, de initiële duik de bocht in verloopt wat donzig, maar dat ligt vermoedelijk meer aan de bolle wangen van de Michelins dan aan de ophanging. De besturing, zeker in Sport, is gewillig zonder zenuwachtig te worden. In tegenstelling tot sommige andere merken heeft Peugeot de scherpte van hun hatchbacks aardig accuraat naar deze crossover weten te vertalen.
Prijzig geintje
Dat wil niet zeggen dat we opeens heel enthousiast zijn over de Peugeot 2008. Zoals gezegd: als je echt je zinnen hebt gezet op een crossover, is ie prima. Maar zo’n beetje alles wat ons aan ’m bevalt, krijg je ook met een nieuwe 208 – alleen dan beter en voor minder geld. Ongeacht de uitvoering betaal je voor een 2008 gemiddeld zo’n 5.000 euro meer dan voor een 208, terwijl het dezelfde techniek, dezelfde motoren en dezelfde stijl betreft. Sterker: je betaalt zowat dezelfde prijs als voor een fijne 308. Dat is voor ons een non-brainère.
Specificaties Peugeot 2008 PureTech 130 Allure (2020)
Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
130 pk @ 5.500 tpm
230 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 198 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
129 g/km CO2, B-label
Afmetingen
4.300 x 1.770 x 1.550 mm (l x b x h)
2.605 mm (wielbasis)
1.192 kg
44 l (benzine)
434 l (bagage)
Prijzen
€ 26.760 (NL)
€ 24.754 (B)
Jonah heeft op 28 april 2020 geschreven:
“En dan is het binnen, vooral achterin, ook nog eens een vrij krappe bedoening. Zet je je daar even overheen (voor meer hoofd- of knieruimte zul je dan maar wat groter moeten shoppen”…
Wat een klinkklare onzin!
Ja het is in de breedte krap om met 3 personen te zitten. Maar met 2 is het prima. Ik ben 1.85m en heb meer dan genoeg knie-, been- en hoofdruimte wanneer ik achter mijzelf plaatsneem aan de bestuurderskant.