Dus jij denkt dat je het druk hebt? Moet je eens bij Peugeot gaan werken. In de afgelopen twee jaar werd zo’n beetje het complete gamma vernieuwd en aangevuld met andere modellen (waarbij de RCZ helaas de enige was die het niet overleefde), er werd een nogal intensief elektrificatie-programma opgesteld en uitgevoerd, en oh ja: de Fransen namen ook nog eventjes concurrent Opel over – en maakten die in één jaar winstgevend. Je kunt een hoop zeggen van PSA-topman Carlos Tavares (zo kunnen wij die naam niet horen zonder te denken aan vijf swingende heren met afro’s die groter waren dan hun broekspijpen wijd. We weten het, het ligt aan ons), maar de beste man weet van wanten.

Het meest recente voorbeeld van hun dadendrang is de nieuwe Peugeot 208. De meeste aandacht ging tot nu toe logischerwijs uit naar de volelektrische e-208, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen gewone, op vloeibare mammoet lopende versies zijn. Er zijn zelfs drie benzineversies (75, 100 en 130 pk) en een diesel, die zijn populariteit waarschijnlijk vooral in landen zuidelijker dan het onze zal moeten zoeken. De 75-pk versie komt nog, dus we storten ons nu op de 100 pk sterke driecilinder.

Je kunt de Peugeot 208 krijgen met een handmatige zesbak of een heerlijke achttraps automaat met dubbele koppeling, die 1.900 euro extra kost. Wij gaan maar eens lekker zelf schakelen. De motor van de Peugeot 208 is 1,2 liter groot, wordt uiteraard bijgestaan door een turbo, heeft dus 100 pk en een koppel van 205 Nm, dat al beschikbaar is vanaf 1.750 toeren per minuut. Als je Peugeot mag geloven (dat mag) doet hij 10,8 seconden over een sprintje naar de nieuwe lande-lijke maximumsnelheid en is hij in staat daar elk uur nog 88 kilometer aan toe te voegen. Gemiddeld zou hij elke 100 kilometer genoegen nemen met 4,3 liter benzine, wat onder meer resulteert in een CO2-uitstoot van 99 g/km.

De Peugeot 208 is comfortabel

Inderdaad, keurige cijfers allemaal, en al rijdend is er geen enkele reden er vraagtekens bij te zetten. De Peugeot 208 GT Line is heel comfortabel geveerd, heeft prima stoelen en stuurt licht, en wellicht daardoor ook wat afstandelijk. Op zich niet erg en zeker afhankelijk van persoonlijke smaak. Daarover gesproken: we kunnen ons niet voorstellen dat er iemand is die het interieur níét prachtig vindt. De afwerking is vlekkeloos en er is veel aandacht voor detail, wat het meest tot uitdrukking komt in de pianotoets-achtige knoppen, die airco-functies herbergen.

Als we dan toch moeten mopperen, is het over de ruimte achterin: die is niet overdadig in de Peugeot 208 GT Line. En over het infotainmentsysteem, dat niet altijd even intuïtief te bedienen is en ook best een tandje sneller zou mogen werken. Dat wordt echter voor een groots deel weer gecompenseerd door de fraaie digitale tellers, die eigenlijk uit twee achter elkaar geplaatste schermen bestaan, wat een fraai 3D-effect oplevert. Daarnaast kunnen zaken die direct je aandacht vereisen, prominenter in beeld kunnen worden gebracht, waardoor ze eerder opvallen. Het is even wennen, maar dan heb je ook wat.

De 1.2 in de Peugeot 208 GT Line is prima

De meeste mensen zullen aan deze 100-pk motor ruim voldoende hebben; hij is vlot zat, pakt altijd makkelijk op, drinkt niet te veel en is door de overvloedige isolatie veelal nauwelijks hoorbaar. Alleen bij optrekken zet hij een gezellig brommend driecilinder-keeltje op, maar dat is alleen maar leuk. Voor een extra (elektronisch toegevoegde) brom kun je de Sport-instelling proberen; klinkt niet eens onaardig, maar waarschijnlijk ben je het snel beu. Een prima auto, deze nieuwe 208. Hij ziet er, zeker in een lekker kleurtje, fantastisch uit en rijdt erg goed, met een nadruk op comfort. Dit kon nog weleens een hit worden.

Specificaties Peugeot 208 GT Line 1.2 PureTech 100 (2020)


Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
100 pk @ 5.500 tpm
205 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 10,8 s
top 188 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,3 l/100 km
103 g/km CO2 B label
Afmetingen
4.055 x 1.745 x 1.430 mm (l x b x h)
2.540 mm (wielbasis)
1.065 kg
44 l (benzine)
265 l (bagage)
Prijzen
€ 26.130 (NL)
€ 20.748 (B)

Reacties

  • gerrit heeft op 3 november 2021 geschreven:

    wat is het verschil tussen een peugeot gt of gt line

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)