We mogen zelf best graag een beetje over modderpaadjes ploeteren en op de stoep parkeren, maar feit blijft dat je in Nederland en (grote delen van) België verder echt helemaal niets hebt aan een SUV, dus ook niet aan een Peugeot 5008. Zou je zeggen. Want al die SUV’s zijn groter, hoger en zwaarder dan nodig is en dat maakt ze minder efficiënt dan gewone hatchbacks en stationwagens. En was efficiëntie nu niet juist zo ontzettend belangrijk, vanwege je portemonnee – eh, sorry, de ijsberen en zo?
Met het oog op dat laatste proberen autofabrikanten al een aantal jaren om hun SUV’s minder dorstig te maken, en dat betekent weer dat het resultaat welbeschouwd vlees noch vis is. Een grote offroader, met een ruig offroad-uiterlijk, die niet echt offroad kan omdat ze hem z’n vierwielaandrijving hebben afgepakt – welke halvegare bedenkt zoiets? (Is wat we vermoeden dat historici zich in de toekomst grinnikend zullen afvragen.)
Zijn er wel mensen die er eentje willen?
Vorig jaar werden er in de wereld meer dan 26 miljoen SUV’s verkocht, waarvan vier miljoen in Europa. Bij Peugeot werd al snel duidelijk dat ze met het uitbreiden van hun SUV-gamma de juiste keuze hebben gemaakt: de nieuwe 3008 werd sinds oktober 2016 al ruim 80.000 keer besteld, waarmee het de meest succesvolle Peugeot-introductie is sinds de 206 in 1998. Dat niet alleen: het lijkt erop dat SUV-rijders er een soort van collectieve ‘ach, als we dan toch geld over de balk gaan smijten, dan maar meteen goed’-mentaliteit op na houden, want het overgrote deel bestelt zijn auto met een hoog uitrustingsniveau en een riant ingevulde optielijst.
Dat tikt lekker aan, en daarom gooit Peugeot er triomfantelijk nog een stoer model tegenaan: de Peugeot 5008. Inderdaad, de opvolger van het busje met hetzelfde typenummer, en daarin ligt de kern van waarom we deze SUV stiekem wél kunnen waarderen. De 5008 heeft namelijk zeven zitplaatsen, en auto’s met die hoeveelheid ruimte moeten eigenlijk per definitie wel groot en hoog zijn. Dan kom je al snel uit bij een MPV, en het spijt ons het te moeten zeggen, maar MPV’s waren stom, zijn stom en zullen altijd stom blijven. Dus als we die carrosserievorm willen uitbannen, moeten de SUV’s bijspringen om de grote families en andere veelvervoerders tegemoet te komen.
Hij komt me toch wat bekend voor…
Mocht de Peugeot 5008 je bekend voorkomen: hij deelt 70 procent van zijn onderdelen met de 3008, die op hetzelfde EMP2-platform staat. Eigenlijk is het dan ook een 3008 met een langere wielbasis en twee extra stoelen. In China, waar Peugeot het met deze auto’s ook bijzonder goed doet, is ook een tussenmodel te krijgen dat zich 4008 noemt. Dat nummer riep voor onze markt waarschijnlijk te veel associaties op met omgebouwde Mitsubishi’s.
Hoe dan ook: in tegenstelling tot wat zijn naamgeving misschien doet vermoeden, is de 5008 in feite een uitgerekte c-segment-SUV. Dat betekent dat hij helemaal niet zo héél groot en zwaar is, en dat je ‘m dus ook met lieflijke kleine motortjes kunt krijgen (die het waarschijnlijk met zeven volwassenen aan boord best lastig zullen krijgen, maar dat even terzijde). Het aanbod begint bij de 1,2-liter PureTech-driecilinder met 130 pk en werkt zich via de 1.6 BlueHDi-diesel met 100 pk omhoog naar een 2,0-liter BlueHDi (150 of, voor de GT, 180 pk) en een 1.6 THP-viercilinder met 165 pk. Met die laatste gaan wij een blokje om, de Peugeot 5008 1.6 THP 165 GT-Line.
Wat maakt de Peugeot 5008 dan anders?
Nu plegen we wel vaker een auto van onder tot boven te besnuffelen voor we ermee gaan rijden, maar in het geval van de 5008 zijn we zomaar een halfuur verder. Om te beginnen vinden we ‘m er behoorlijk appetijtelijk uitzien. Hij is 19 centimeter langer dan de 3008, maar de hoogte bleef gelijk, waardoor ie slanker en meer gestrekt oogt: erg fraai. Z’n front komt in eerste instantie wat druk over – wij willen niet degenen zijn die ’s zomers de vliegjes tussen al die randjes, hoekjes en gaatjes vandaan moeten schrobben – maar het heeft wel het imposante voorkomen dat past bij auto’s als deze, zonder dat het ontwerp neigt naar het agressieve. Onze testauto heeft led-koplampen en Audi-achtige volloopknipperlichtjes. De flanken lijken slank door slim gebruik van glimaccenten, en de achterkant, met z’n (soort van) klauwvormige lampen, herken je meteen als Peugeot. De achterklep opent en sluit zich door een voetbeweging onder de bumper en onthult een lage, praktische tildrempel.
Maar dan: heb je het interieur gezien? Peugeot heeft er bijzonder veel werk van gemaakt en het fascineert ons mateloos. Het design komt dichter bij een conceptcar dan welke andere productieauto dan ook die we op dit moment kunnen verzinnen, met prachtige glooiingen, vreemde maar geslaagde vormen (die pook hoort eerder thuis in een gevechtshelikopter) en het gebruik van een vilt-achtig materiaal dat mooi contrasteert met het leer en het dof glanzende chroomplastic eromheen. De stoelen hebben een interessant stikpatroon – de ontwerpers zijn even bij de collega’s van DS op de koffie geweest, zo lijkt het – en zijn uitgebreid te configureren om van de 5008 een ruim opgestelde vijfzitter, dan wel een knusse zevenzitter te maken. Met wat inschikkelijkheid van de mensen op de middelste stoelen kan ook een volwassene het achterin best even uithouden, zelfs qua hoofdruimte. De derde zitrij, die in een handomdraai in de bodem is weg te klappen, is overigens ook geheel te verwijderen (de stoelen wegen per stuk slechts 11 kilo) voor een absoluut stortgat van een bagageruimte.
Wat nog meer?
We kennen inmiddels allemaal de i-Cockpit, Peugeots idee van hoe een dashboard in elkaar zou moeten zitten. Voorheen hadden we er nogal eens kritiek op vanwege het gebrek aan knopjes (niet álles hoeft toch per se via een en hetzelfde scherm te verlopen?) en de voor sommigen lastig afleesbare tellers achter het kleine stuurtje. Het lijkt erop dat ze bij Peugeot ons gemekker hebben gehoord, want zowaar is er nu een handvol knoppen en een betere plaatsing van de tellers. Sterker: er zijn geen tellers meer, maar een strak 12,3-inch scherm dat standaard op elke 5008 wordt geleverd. Het barst van de prachtige animaties, heeft een Minimalist-stand voor als je daar geen zin in hebt en kan bijvoorbeeld ook de navigatiekaart overnemen, wat dan weer handig is als je op het andere scherm aan je airco of muziek zit te friemelen.
Over het touchscreen gesproken: dat heeft geen centrale menufunctie. In de categorie ‘waarom ook eigenlijk niet’ vormen de schitterend vormgegeven knoppen eronder immers je menu. Het infotainment laat zich verder al even vanzelfsprekend (zij het soms ietwat traag) bedienen – het omslachtige en onbegrijpelijke dat menig PSA-systeem vroeger kenmerkte, is verdrongen door logica en intuïtieve oplossingen. Het klapstuk: een Amplify-functie die je vraagt waar je zin in hebt – Relax of Boost – en vervolgens de gehele auto daarop afstemt, tot en met de sfeerverlichting, de stoelmassage, de audio-instellingen en het geurtje van de airco aan toe. Simpel, toegankelijk en eigenlijk fantastisch.
Is dit alles om het rijgedrag te compenseren?
Als we het rijgedrag van de Peugeot 5008 in een woord moeten omschrijven, is ‘geciviliseerd’ het eerste dat bij ons opkomt. Op snelheid heerst in het interieur absolute rust: motor, wind, banden en onderstel laten nauwelijks van zich horen. De 1.6 THP is aardig alert en bouwt z’n kracht mooi progressief op. Echt snel is hij niet, maar dat verwacht ook niemand van ‘m. Wat we wel verwachtten, was iets subtielere demping. Op slecht wegdek wordt de auto wat rillerig en komen korte oneffenheden hard aan, wat niet helemaal strookt met de troetelfactor aan boord.
Er is een verklaring voor: Peugeot heeft tegenwoordig weer de intentie om de sportieve achtergrond van het merk in haar productiemodellen voelbaar te maken. Dat betekent dat ook de 5008 plezierig in de bochten moet hangen en de bestuurder moet belonen wanneer hij of zij de handschoen opneemt. Niet dat de auto er echt toe uitnodigt, maar een speelkwartiertje behoort tot de mogelijkheden. Naast het straffe onderstel krijg je betrekkelijk directe besturing, die in de Sport-stand zelfs erg zwaar wordt, en een automaat die in diezelfde modus af en toe wat ADHD’erig overkomt. Eén dynamisch minpuntje: zelf schakelen is niet leuk als er veel bochten bij komen kijken, want de flippers zitten vast aan de stuurkolom en zijn eigenlijk te klein, zodat je nogal eens misgrijpt.
Inderdaad, dat is geen kritiek die bij een auto als deze ook maar enigszins relevant is. Onze indruk van de Peugeot 5008 is dan ook een overdonderend goede: hij is ruim, praktisch, slim en schitterend ontworpen. En hoewel hij geen vierwielaandrijving heeft, denken we toch dat dit geen SUV is die men in de toekomst om zijn onzinnigheid zal uitlachen.
Peugeot 5008 1.6 THP 165 GT-Line
Motor:
1.598 cc
viercilinder turbo
165 pk @ 6.000 tpm
240 Nm @ 1.400 tpm
Aandrijving:
voorwielen
6v automaat
Prestaties:
0-100 km/u in 9,2 s
top 206 km/u
Verbruik:
5,8 l/100 km
133 g/km CO2
C Label
Afmetingen:
4.641 x 1.906 x 1.646 mm (l x b x h)
2.840 mm (wielbasis)
1.365 kg
53 l (benzine)
1.060 / 2.150 l (bagage)
Prijs:
€ 42.280 (NL)
€ 36.600 (B)
Vonnis:
Peugeot heeft wat terrein goed te maken op SUV-gebied, en het zou ons niet verbazen als ze met deze 5008 een heel eind komen. Wie stijl en design hoog heeft zitten en vaak met velen op pad moet, heeft hier een goede aan
Reacties