Peugeot 508 Berline GT PureTech 225

Hoewel de markt schreeuwt om SUV’s en crossovers, vinden de meeste merken het een tikje te ver gaan hun sedans en stations dan maar geheel te schrappen. Zo ook Peugeot

Foto('s): PSAPeugeot 508 Berline GT PureTech 225
Foto('s): PSApeugeot 508 dashboard interieur
Foto('s): PSAPeugeot 508 Berline GT PureTech 225
Foto('s): PSAPeugeot 508 Berline GT PureTech 225
Foto('s): PSApeugeot 508 logo
Foto('s): PSAPeugeot 508 Berline GT PureTech 225
Foto('s): PSApeugeot logo neus camera
Foto('s): PSApeugeot logo neus camera
Foto('s): PSApeugeot 508 achterkant
Foto('s): PSApeugeot 508 velgen
Foto('s): PSApeugeot 508 knoppen interieur
Foto('s): PSApeugeot 508 speakers focal interieur
Peugeot 508 Berline GT PureTech 225
peugeot 508 dashboard interieur
Peugeot 508 Berline GT PureTech 225
Peugeot 508 Berline GT PureTech 225
peugeot 508 logo
Peugeot 508 Berline GT PureTech 225
peugeot logo neus camera
peugeot logo neus camera
peugeot 508 achterkant
peugeot 508 velgen
peugeot 508 knoppen interieur
peugeot 508 speakers focal interieur

Wat er is gebeurd, weten we niet exact, maar er waait een heerlijk frisse wind door het voorheen wat stoffige en bepaald niet mega-betrouwbare Franse merk Peugeot. De lelijke bus-achtigen zijn vervangen door fraaie SUV-achtigen (2008, 3008, 5008), de 108 en 308 ogen nog lekker fris, alleen de 208 en 508 zijn wel een aan beurtje toe. Op de 208 moet je nog even wachten, de nieuwe Peugeot 508 Berline staat vandaag voor onze neus.

We vermoeden overigens dat Peugeot binnen de PSA Groep (waarvan Citroën, DS en Opel ook deel uitmaken) meer en meer als premiummerk gepresenteerd zal worden, Opel het middensegment gaat bedienen en Citroën voor de kiloknallers mag zorgen. DS moet dan het ultra-luxe uitschietertje van de Fransen worden, hoewel de enigszins zigzaggende modelkoers van dat merk aangeeft dat PSA nog zoekende is.

Meerdere modellen op één platform

Het lijkt een beetje op het rijtje Skoda-Seat-­VW-Audi-Porsche-Bentley-Lambo van de Volkswagen Groep; voor verschillende markten en doelgroepen meerdere modellen en merken op eenzelfde platform, met dezelfde motoren en materialen – dat zorgt voor efficiëntere inkoop en eenvoudigere en meer flexibele productieprocessen, wat moet leiden tot een betere kwaliteit en minder financiële risico’s.

Ga maar na: zo’n beetje de hele top van de VW Groep zit in de bak, met alle modellen is gesjoemeld tot en met, maar ze realiseren nog steeds aanzienlijke verkoopaantallen. Hoe dat komt? Diversiteit, bouwkwaliteit en ontwerpen die inspelen op wat de huidige markt wil en ­verwacht.

Peugeot wil premium

Peugeot spreekt in ieder geval uit dat ze het meest premium merk in hun klasse willen worden; een auto moet na 100.000 kilometer nog als nieuw aanvoelen en eruitzien, zo is het streven. Denk aan termen als ‘gamma-upgrade’, ‘rijke, luxueuze uitrusting’ en ‘perceptie van topklasse’. Allemaal van toepassing op de nieuwe Peugeot 508 Berline. Zeggen ze.

We zien een brede, gespierde, coupé-­achtige sedan: de vierdeurs sedan is passé volgens Peugeot – en dat vinden kopers ook – maar er blijkt voldoende markt voor vijfdeurs coupés. Zie de Audi A5 en A7, BMW’s Gran Coupé-modellen en de wulpse lijnen van diverse Mercedes-­sedans. De nieuwe 508, die acht centi­meter korter is dan de vorige, maar wel zes centimeter breder en drie lager, haakt helemaal aan op die coupé-sedan-trend.

Een zo laag mogelijke neus, een wat hogere taillelijn, een sterk aflopende daklijn en een klassieke ‘vijfde deur’ doordat de achterruit onderdeel is van de gehele achterklep. Als we een rondje om de auto lopen, vallen een paar dingen op. De typeaanduiding staat niet alleen achterop, maar ook op de neus, iets wat we op meer Peugeots gaan terugzien.

Het is een knipoog naar het verleden, toen meerdere modellen, waaronder de 504 als verre voor­vader van de 508, dit hadden. De achterlichten lijken sterk op die van de SUV’s – drie schuin geplaatste lichtunits, gemodelleerd naar de krassen die de klauw van een leeuw achterlaat na een uithaal. Verwijzingen naar de leeuw, het logo van Peugeot, komen we nu ook aan de voorkant tegen: de led-dagrijlampen en tevens knipperlichten hebben wat weg van de hoektanden van een opengesperde leeuwenbek. Bestel ’m maar niet in het grijs, want dan rij je in een walrus.

Binnenin de Peugeot 508 Berline

Binnenin zien we direct de door Peugeot geroemde i-cockpit. Een hip klinkende naam – er is niets ‘i’ aan – voor een nog altijd onhandig concept: klein stuur, hooggeplaatste kleine tellers. Normaal kijk je door je stuur naar je tellers. Dat is al eeuwen zo, en werkt uitstekend. Maar Peugeot bedacht dat een piepklein stuur wellicht fijn is, en omdat je er dan niet meer doorheen kunt kijken, plaatsen ze de tellers erboven.

Maar omdat die het zicht naar buiten niet moeten belemmeren, staan ze zo laag mogelijk in het dashboard, waardoor het stuur nog lager staat om niet in de weg te zitten. Allemaal geen probleem als je een klein Fransoosje van 1,72 meter bent, maar ben je boven de 1,80 meter, dan loop je het risico wijdbeens, met het stuur ter hoogte van je buik, te moeten rijden om op de tellers te kunnen zien hoe hard je rijdt en of je nog voldoende benzine hebt.

Daarnaast: een klein stuurtje – en we bedoelen écht klein – is heerlijk op een kart, en zeker ook fijn bij sportwagens. Een minimale stuuruitslag zorgt voor een redelijke en zeer precieze koerswijziging. Ideaal op een circuit. Maar zo direct wil je een sedan op de openbare weg niet hebben. Wat Peugeot ook wel snapt. Daarom hebben ze de directheid een beetje weggepoetst.

Wat je ervoor in de plaats krijgt, is meer wolligheid, minder gevoel en nog steeds een te direct stuurgedrag. Bij de SUV’s van Peugeot schiet het z’n doel geheel voorbij, en ook bij de Peugeot 508 Berline is het volstrekt overbodig. Het onderstel is bijzonder goed, de besturing maakt de auto nerveuzer dan noodzakelijk of gewenst.

Hoe los je het zenuwachtige stuurgedrag op?

Bij de Peugeot 508 Berline is dat wat zenuwachtige stuurkarakter deels op te lossen door ’m in de Sport-stand te zetten (als je elektronisch gestuurde dempers hebt, die alleen standaard is op de benzine­versies). Enerzijds wordt het onderstel dan wat stugger waardoor de auto minder overhelt in bochten, anderzijds stuurt ie dan wat zwaarder. Niet minder wollig. Het is allemaal geen deal-breaker, maar z’n directe concurrenten hebben het beter voor elkaar.

Wat binnenin ook opvalt, is de eerdergenoemde perceptie van topklasse. Ergonomisch, mooie materialen, fijne afwerking, prettig voor het oog. Standaard krijg je een 8-inch aanraakscherm, het 10-inch model in onze testversie is te prefereren. Het is niet al te snel, maar alle instellingen zijn eenvoudig te bedienen en de pianotoets-achtige knoppen eronder, waarmee je diverse functies kunt aanspreken, werken prima. De integratie van een tweede navigatiedisplay in het digitale dashboard tussen de tellers is fraai en zeer handig. Los van dat malle stuurtje voel je je al snel helemaal thuis in de Peugeot 508 Berline.

In motorisch opzicht rijdt de Peugeot 508 Berline niet vooraan in z’n segment. Pas eind 2019 wordt een (300 pk sterke) hybride verwacht; vooralsnog kun je kiezen uit twee benzine- en drie dieseluitvoeringen. Die laatste, met 130, 160 of 180 pk, zijn wat rumoerig en niet heel verfijnd, maar met een vanafprijs van 37.690 euro in Nederland en 31.050 euro in België een prima aanbieding. Zaken als navigatie, lichtmetalen velgen, een elektrische kofferklep, parkeersensoren en veel connectiviteit voor je telefoon zijn standaard.

En de benzinemotoren in de Peugeot 508 Berline?

De benzine-uitvoeringen leveren 180 of 225 pk. Driemaal raden met welke wij op pad gingen. De combinatie van de vier­cilinder met 300 Nm en het fijne onderstel zorgt voor rijplezier. Comfortabel, voldoende vermogen en met de eerder gememoreerde Sport-modus zoef je met plezier door haarspeldbochten. Snelwegkilometers, ook op hogere snelheden, verorbert de 508 in stilte, waarbij de wegligging bijdraagt aan het gevoel dat je met een luxe limo op pad bent. En het moet gezegd: de besturing is op kruissnelheden van 100 km/u en daarboven in het geheel niet meer nerveus.

Welke Peugeot 508 Berline rijdt TopGear?

We rijden de GT-versie van de 225 pk sterke 508 en daarvoor mag je in Nederland 54.970 en in België 45.350 euro afrekenen. Dan krijg je vrijwel alle denkbare opties, inclusief achttraps automaat, een prima audiosysteem van het Franse merk Focal, cool 18-inch lichtmetaal en een combinatie van alcantara en kunstleer onder je billen. Grofweg ben je tenminste tien mille goedkoper uit dan bij een vergelijkbare Duitse premiumsedan met coupé-uiterlijk.

De Peugeot 508 Berline is niet vernieuwend in het segment. Hij heeft geen bijzondere snufjes, is niet schoner of zuiniger, en biedt vooralsnog geen hybride, laat staan elektrische modellen. Vanuit dat licht bezien, gaat ie gewoon op in de rij van concurrenten. Het design spreekt aan – de haast wonderschone station komt er ook nog aan – en z’n prijs is keurig. Met z’n fraaie binnenste scoort ie extra punten, het onderstel (mits je Active Suspension Control hebt) is te prijzen, en met een beetje mazzel krijg jij het wel voor elkaar een goede zitpositie achter het stuur en de tellers te vinden.

13
20
Specificaties

Specificaties Peugeot 508 Berline GT PureTech 225

Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
225 pk @ 6.000 tpm
300 Nm @ 1.900 tpm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,3 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
131 g/km CO2 B Label
Afmetingen
4.750 x 1.859 x 1.403 mm (l x b x h)
2.793 mm (wielbasis)
1.395 kg
62 l (benzine)
487 / 1.537 l (bagage)
Prijzen
€ 54.970 (NL)
€ 45.350 (B)
Vonnis
De nieuwe 508 heeft meer présence op de weg, oogt dynamischer en agressiever dan ooit tevoren en rijdt prima. Goed, het is misschien niet direct een trendsetter, maar voor Peugeot een ­prima aanvulling op het gamma