Peugeot 508 RXH

Heeft Peugeot met deze 508 iets nieuws ontdekt?

Peugeot 508 RXH (2012)
Peugeot 508 RXH (2012)
Peugeot 508 RXH interieur (2012)
Peugeot 508 RXH (2012)
Peugeot 508 RXH velg (2012)
Peugeot 508 RXH (2012)
Peugeot 508 RXH (2012)
Peugeot 508 RXH (2012)
Peugeot 508 RXH interieur (2012)
Peugeot 508 RXH (2012)
Peugeot 508 RXH velg (2012)
Peugeot 508 RXH (2012)

De nieuwe topversie van de 508, de Peugeot 508 RXH heeft een aantal leuke trucs in huis, dus je denkt: dat wordt een makkelijk stukje. Maar hij heeft ook één minder leuke.

Het idee is al zo vaak uitgevoerd

Eigenlijk best een geinig idee – en dat kunnen wij ook! Het moet zo ongeveer de gedachte zijn geweest die bij Peugeot opkwam toen ze de Audi Allroad, Volvo XC70 en VW Passat Alltrack zagen langskomen.

Je kent het principe: een alledaagse middenklasser die íets hoger op z’n poot­jes wordt gezet en met behulp van wat semi-woest ogende stukken zwart plastic rond de wielkasten een air van terreinwaardigheid moet krijgen. En het werkt nog ook: veel mensen vinden die stoerheid aantrekkelijk, en het is voor liefhebbers van paarden, boten en andere sleurwaardige objecten een uitgelezen mogelijkheid een auto te rijden die er niet meteen als een tuinkaboutervariant van een vrachtwagen uitziet.

Maar Peugeot heeft iets bedacht

Peugeots nieuwe hybridesysteem biedt de Fransen de kans bij die rage aan te haken. Het werkt immers even simpel als ingenieus: de voorwielen worden aangedreven door een dieselmotor, de achterwielen door een elektromotor. 2+2=4×4, dus. De tweeliter diesel levert trouwens 163 pk. De elektra doet daar nog 37 bij, wat het geheel op een mooi afgeronde 200 pk brengt. Over power niets te klagen. Via een knop in de middenconsole kun je aangeven waar je voorkeur naar uitgaat. Vol-elektrisch rijden (houdt ie niet erg lang vol, maar het kan), zuinig rijden, sportief, of 4×4. Hierbij helpen de achterwielen mee zolang als de accu’s het toelaten. Hij is er trouwens, analoog aan de anderen, alleen als SW. Zo heten de sta­tions bij Peugeot heten.

Op een klein onverhard parcours bestaande uit grind, nat gras en modder liet de 508 RXH, zoals ie heet, zien dat ie niet per se asfalt nodig heeft om vooruit te komen. De bodemvrijheid is natuurlijk beperkt en het blijft oppassen met die overhang voor en achter, maar verdomd als het niet waar is: de 508 slechtte het parcours zonder noemenswaardige problemen. Ook dat natte gras op een helling, normaal gesproken de nekslag voor elke tweewielaandrijver, was nauwelijks een punt. Het zegt meer over de zegeningen van vierwielaandrijving in het algemeen dan over die van Peugeot in het bijzonder, maar toch.

Wat vinden wij er van?

Hét grote minpunt van de 508 is, net als bij z’n technisch broertje Citroën DS5 Hybrid, die afschuwelijke versnellingsbak. Het ding houdt bij opschakelen telkens zo vreselijk in, dat je letterlijk uit je stoel naar voren wordt geduwd. Om misselijk van te worden. Met afstand de slechtste bak die je in dit universum kunt krijgen; hij kan je hele plezier in de auto vergallen. PSA, doe daar eens wat aan. Dan hebben jullie met deze RXH een aparte, alleraardigste aanvulling op jullie aanbod.

11
20
Specificaties

Specificaties Peugeot 508 RXH

Cijfers
0-100 km/u: 8,8 s
Top: 213 km/u
Vermogen: 200 pk
Koppel: 450 Nm

Verbruik
6,8 l/100 km
CO2: 107 g/km

Motor
1.998 cc
viercilinder turbodiesel + 27 kW elektromotor

Aandrijving
vierwielen

Gewicht
1.745 kg

Prijs
NL € 50.710
BE € 42.300

VONNIS
Hybride-4WD met robuuste looks levert vrij unieke combinatie op, die ernstig tekort wordt gedaan door een ellende-bak. Voor de rest een fijn ding

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws