Renault Captur dCi 90

Kleine auto’s zijn lollig, en kleine Renaults zijn dikwijls de lolligste. Mooi dus, dat de Fransen zich gaan mengen in het hete segment van de mini-SUV’s. Toch?

Het lijkt misschien wel alsof kleine, hoge autootjes een idee van deze tijd zijn, maar dat klopt van geen kanten. Denk eens even terug aan de jaren tachtig, bijvoorbeeld. Toen was er een Volkswagen die tot bijna komische hoogte was opgekrikt en luisterde naar de naam Golf Country, compleet met roosters voor de koplampen en een reservewiel op de achterklep. Een decennium later maakte Renault de ronduit toffe Scénic RX4, eveneens met zo’n wiel achterop, en voorzien van zo veel harde plastic panelen dat er bij de firma Kliko zomaar een noodgedwongen productiestop had kunnen dreigen. Zo ver kwam het nooit; hoe vaak zie jij zo’n RX4 rijden? Net als de Golf Country was het een aardige smaakmaker, een geinige showcase voor wat er allemaal mogelijk was, meer niet. Men moest er weinig van hebben.

Hoe anders is het nu. Plots hebben we collectief besloten dat zo’n alleskunner toch wel bijzonder handig kan zijn, mits compact, zuinig en betaalbaar, natuurlijk. Nissan wakkerde met de Qashqai het ruige vuur aan, en sindsdien wordt er haast geen stadskarretje meer verkocht zonder dat de klant op z’n minst even informeert naar de meerprijs van offroad-banden, lieren en een snorkel. Stoer moet het zijn, of nou ja, stoer moet het er in ieder geval uitzien.

Dat de meeste fabrikanten in dit segment een beetje traag uit de startblokken kwamen, blijkt niet echt een probleem. Kijk naar Opel: voor de vorig jaar geïntroduceerde Mokka stroomden al talloze orders binnen voordat de auto goed en wel in de showroom was geparkeerd. De vraag is er, nu het aanbod nog. Dus liggen er goede kansen voor Renault, dat met deze Captur ten tonele verschijnt: een sympathiek ogende softroader op het platform van de nieuwe Clio.

We mogen ‘m graag, die Clio, want hij rijdt top en ziet er lekker origineel en vrolijk uit. Dat laatste hebben we te danken aan Laurens van den Acker, die uiteraard ook dit ontwerp tekende. De typische neus, de speelse welvingen en de opvallende kleurstellingen, inclusief two-tone opties, plakpatroontjes en contrasterende velgen; we zien het allemaal terug op de Captur. In het interieur vinden we aparte zaken als een ruime dashboardla in plaats van een -kastje, en stoelbekleding die met behulp van ritsen en klittenband is bevestigd zodat je de boel los kunt halen en wassen.

Het dashboard is heerlijk simpel van opzet, met twee tellers voor de toeren en de benzinevoorraad en een digitale snelheidsmeter ertussenin. Daaronder zit een lichtbalkje dat groen brandt als je zuinig rijdt, en oranje als je je niet kunt beheersen. Rechts van dit alles vinden we het R Link-systeem, dat mooi in elkaar steekt en je trakteert op strakke animaties en aardige apps. Vreemd vinden we de signalering voor gevarenzones, die door middel van gepiep en een melding op het scherm je aandacht opeist als je een onoverzichtelijk kruispunt nadert. Net op het moment dat je extra goed op de weg moet letten.


De techniek is geen verrassing. De Captur is er met de bekende drie- en een viercilinder TCe-benzinemotoren, en met het dieselfeestnummer dat in ontelbare staatskasonvriendelijke Méganes dienstdoet: de 1.5 dCi viercilinder, in dit geval met 90 pk. Omdat Renault vooral veel particuliere geïnteresseerden verwacht, hebben ze van de laatste de minst hoge verwachtingen qua verkoopaantallen. Toch is dat de versie die wij proberen.

Met het dieseltje is niets mis. De motor heeft pit zat, en krijgt het ook in dit model voor elkaar om daar nauwelijks brandstof voor terug te vragen. In Nederland zorgt hij voor vrijstelling van de wegenbelasting tot 2014, dat is mooi meegenomen. We hebben in eerste instantie onze twijfels bij de handgeschakelde vijfbak, maar eenmaal op de snelweg blijkt het ontbreken van een zesde versnelling geen overdreven herrie op te leveren. De stoelen zijn duidelijk afgestemd op comfort, en dat gaat ze goed af. Tot zo ver onze lovende woorden.

Zoals gezegd zijn we fans van de nieuwe Clio vanwege z’n heerlijke rijeigenschappen. De Captur, met z’n hogere bouw, dikkere banden en zachtere vering, mist de scherpte en de kwiekheid die we zo waarderen. Natuurlijk is het bij zo’n auto te verwachten dat je op dat vlak een beetje moet inleveren, maar hier is het plezier gewoonweg ver te zoeken. De Clio voelt aan alsof ie uit een kei gekerfd is; de Captur heeft meer weg van een vrolijk gekleurde badspons.

Renault zegt dat ze een auto wilden maken die ‘dichtbij een MPV staat qua rijplezier’. Tja, met zo’n ambitie kom je ook nergens. De Captur bobbelt van bocht naar bocht, z’n besturing wat onbestemd en z’n carrosserie licht hellend en wiegend. Het is niet onprettig – je moet al snel gapen en legt je neer bij een meer ontspannen tempo – maar van een kleine Renault hadden we meer gehoopt en verwacht. Nu vragen we ons ten zeerste af wat de Captur eigenlijk toevoegt aan de toch al bonte wereld van de compacte auto’s, behalve een mooi snoetje en stoelen met ritsen. Een Clio Estate is goedkoper, biedt ook veel ruimte en weet wél bij elke rotonde je gezicht in een glimlach te wringen.

In de Captur krijg je weliswaar een verschuifbare achterbank, en er is uiteraard een hogere zit (al valt dat welbeschouwd ook best mee: 10 centimeter), maar in onze beleving gedraagt hij zich vooral lomper en zompiger dan nodig. Gold dat ook niet voor de Golf Country en de Scénic RX4 die we net nog zo zaten op te hemelen? Het antwoord is nee, want die auto’s werden met een heel goede reden opgepompt: zodat ze in staat zouden zijn om verdraaid ver te komen in moeilijk terrein. Op de Captur, met al z’n opschepplastic en bodemvrijheid, is geen vierwielaandrijving te krijgen. Het feit dat slechts weinigen dit zouden bestellen, vinden we geen excuus; als zodanig is de Captur niets meer dan een haute hatchback.

9
20
Specificaties

Renault Captur dCi 90 Dynamique

9/20

Cijfers
0-100 km/u: 13,1 s
Top: 171 km/u
Verbruik: 3,7 l/100 km
Motor: 1.461 cc, viercilinder turbodiesel
Aandrijving: voor
Vermogen: 90 pk
Koppel: 220 Nm
Gewicht: 1.145 kg
CO2: 95 g/km

Prijs
NL € 21.990
BE € 21.330 (Intens)

Vonnis
De Captur ziet er leuk uit. Daarmee is alles gezegd. Hij kent niet genoeg voordelen om z’n nadelen te compenseren. Koop voor minder geld een betere Renault

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken