In 2014 kwam Renault met de Captur. En wat er toen gebeurde, hadden ze nooit verwacht. Tag iemand die ook een Renault Captur rijdt!

Hé, dat ken ik van mijn tijdlijn

Ja, het klinkt als zo’n berichtje op Facebook dat er alleen maar op gemaakt is om jou te verleiden op de bijbehorende link te klikken. En zelfs terwijl je weet dat de inhoud negen van de tien keer enorm tegenvalt, klik je erop. Domweg té onweerstaanbaar.

Toch zit er wel een waarheid in de stelling dat Renault waarschijnlijk zelf ook niet had vermoed wat een klapper de Captur zou worden. Ze hebben er al 215.000 verkocht, waarvan 27.600 in Nederland alleen. De Renault Captur is met afstand de bestverkochte crossover van Europa, al drie jaar op rij de bestverkochte auto in Nederland (in de particuliere markt, welteverstaan) – de lijst successen is eindeloos.

Niets meer aan doen dus?

Een beetje achterover op je lauweren gaan hangen is smeken om problemen, dus werd het tijd voor een facelift. Renault weet ook wel dat de meeste mensen een Captur kopen vanwege zijn uiterlijk, en dat als iets niet kapot is, je er maar beter met je tengels van af kunt blijven. Voorzichtig aan dus: de Captur kreeg een lichte retouche aan zijn neus, waardoor die wat meer op die van de Kadjar lijkt. Ook de skidplates (nou ja, soort van) onder de voor- en achterkant trekken hem wat meer die kant op, en het staat nog extra stoer ook: win-win.

Hippe led-dagrijverlichting: check. De mogelijkheid van (zo mogelijk nog hippere, en qua lichtopbrengst aanzienlijk betere) vol-led koplampen: idem. kwamen er drie nieuwe carrosseriekleuren en kan het dak nu ook in grijs worden uitgevoerd. Wat het totaal aan mogelijke kleurcombinaties op 30 brengt. Neem daar dus gerust even de tijd voor, want je kunt er iets erg leuks, maar ook iets knap beroerds van maken.

En de binnenkant?

Een nieuw stuur, wat nieuwe materialen hier en daar, en nog weer wat meer (kleur-, stof- en materiaal-)mogelijkheden om je Renault Captur aan je eigen smaak aan te passen. Daarnaast heb je keuze uit drie verschillende multimediasystemen en kun je de audio door Bose laten verzorgen.

De nieuwe topversie heet, zoals altijd bij Renault, Initiale Paris. Ideaal voor mensen die uit een grotere auto komen en wel ruimte, maar geen luxe willen inleveren. Hoeft ook niet: alles is standaard, ook dat Bose-systeem, en er zit fraai leer op stuur, stoelen en zelfs op het dashboard. Daarbij ziet hij er, dankzij bijvoorbeeld wat die chroompuntjes in de grille en een aantal kleuren die je alleen op deze Initiale Paris-versie kunt krijgen, nog chiquer uit ook.

Dus, clickbait of niet?

Dat klikken op zo’n lokberichtje bijna altijd tegenvalt, geldt in heel milde mate ook voor de Renault Captur. Want hij mag er dan erg smakelijk uitzien, rijden doet hij prima maar allerminst geïnspireerd. Dat doet de (technisch nota bene goeddeels gelijke) Clio gewoon vele malen leuker. Dat is bovenal te wijten aan het fors hogere zwaartepunt van de Renault Captur. Dat maakt zijn bochtgedrag wat log en ongemotiveerd – hij heeft er gewoon totaal geen lol in. Nou kun je je afvragen of dat zo erg is: het overgrote deel van de doelgroep zit daar toch helemaal niet op te wachten. Maar we zijn van Renault op dat gebied meer ‘hoeft niet, kan wel’ gewend dan dit ‘wil niet, laat maar’.

Renault Captur TCe 120 Initiale Paris specificaties


Motor
1.197 cc
viercilinder turbo
120 pk @ 5.000 tpm
205 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,9 s
top 182 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
125 g/km CO2
D Label
Afmetingen
4.122 x 1.778 x 1.566 mm (l x b x h)
2.606 mm (wielbasis)
1.170 kg
45 l (benzine)
377/1.235 l (bagage)
Prijzen
€ 28.090 (NL)
€ 26.450 (B) – met automaat

Vonnis:
Motorisch veranderde er niets aan de Captur, uiterlijk gelukkig ook niet al te veel, behalve dat hij wat stoerder werd en je het bij het uitkiezen van kleurencombi’s nog lastiger krijgt dan het toch al was. Hij kan er weer even tegen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)