Renault Mégane RS 265 Trophy

Het is de snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring en wellicht tegelijk ook een proefstation voor komende generaties. hier is de nieuwe Renault Mégane RS Trophy

Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Nog voor we er één meter mee hebben gereden, heeft de Mégane Trophy al wat titels op zak. Allereerst is het de snelste Renault aller tijden. Op de dag dat we met deze super-Mégane reden, boekte hij ook nog eens de snelste rondetijd voor voorwielaandrijvers op de Nürburgring. De tijd: 8 minuten en 7,97 seconden. Als je al die Nürburgring-records je beginnen te duizelen, zetten we het even in perspectief. De Renault Mégane RS Trophy  geeft de Viper GTS, de Diablo SV en zelfs de KTM X-Bow klop. Voorwaar een hele prestatie.

No hard feelings

Logischerwijs zet ie de vorige nummer één een plaatsje lager op het ereschavot. No hard feelings, want die nummer twee is de Mégane R26.R van de vorige generatie. Je weet wel, die met die Latina-kont. Daarbij moet worden aangetekend dat die laatste voorzien was van alleen een rolkooi en kunststof ruiten; de Renault Mégane RS Trophy had gewoon glas en bovendien een heuse achterbank met ruimte voor een paar durfals. De auto is niet uitgekleed, maar ook niet luxueus. Je bespeurt zelfs nog een snufje comfort. De enige verschillen met de 250 Cup-uitvoering van de huidige Mégane zijn een vermogenstoename van 15 pk en een met 20 Nm gestegen koppel. Dit alles met dank aan een grotere turbo. Oh ja, banden met een soepeler compound horen ook bij het setje wijzigingen.
De topsnelheid bedraagt nu 255 km/u, drie meer dan bij de 250 Cup. Daarnaast kost het precies zes seconden om vanuit stilstand 100 km/u te bereiken. Op het circuit wordt het bewijs geleverd wat een stel echt goede banden kan doen, op de weg moet je wel een ontzettende freak zijn om het verschil te merken. De prestaties zijn op papier hoger, in de praktijk voel je het niet. Een voordeel is dat de auto er niet op achteruit is gegaan. De nieuwe banden leiden niet tot meer aandrijfreacties in het stuur, ook het comfort werd er niet slechter op.

‘Hij was al goed’

Wat we hier in handen hebben is een nog betere variant van een toch al geweldige auto. De gelukkigen betalen een paar honderd euro meer dan de standaard RS en krijgen daar niet alleen meer vermogen voor terug. Uiteraard zitten her en der Trophy-stickers op de auto. Belangrijker zijn de zwart-rode lichtmetalen velgen en een keuze uit speciale kleuren. Naast al dit moois aan je super-Mégane krijg je ook nog eens gratis toegang tot alle trackdays van RenaultSport. Dat alleen al is de meerprijs waard.

Het slechte nieuws

De Renault Mégane RS Trophy komt niet naar de lage landen. De importeur kan de auto op bestelling leveren, maar dan moet de klant veel geduld hebben. Maar is het wel zo nodig om de dealer op je knietjes te smeken of hij een Renault Mégane RS Trophy voor je wil bestellen? Vergeet die extra pk’s, want dat is maar een deel van het hele pakket. Ga liever naar een bandenboer en schaf jezelf een setje Bridgestone RE50A’s aan. Zet ze onder een standaard Mégane Cup en je hebt hetzelfde.
14
20
Specificaties

Specificaties: Renault Mégane RS 265 Trophy

Motor

1.998 cc

viercilinder turbo

265 pk

360 Nm

Aandrijving

Voorwielen

Handbak

Prestaties

0-100 km/u in 6,0 sec

top 255 km/u,

Prijzen

NL (niet leverbaar)
BE (niet leverbaar)

Het vonnis

Sterkere spieren en meer grip zetten de RS op een iets hoger niveau

 

 

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken