De Renault Symbioz is geen echte auto. Hij is een model, er is er maar één van, en hij is ontworpen en gebouwd om te laten zien hoe Renault denkt dat autorijden in het jaar 2023 eruit zal zien, als de niveau-4 autonomie waarover de Symbioz beschikt niet alleen legaal zal zijn, maar ook commercieel is te exploiteren en sociaal geaccepteerd zal zijn.

Dit is dus niet de volgende Espace, of diens opvolger. Dit is evenmin een preview van een toekomstige Renault (dat zeggen ze althans). Maar de lessen die met deze auto worden geleerd en de technologieën die in ‘m zijn geïmplementeerd zullen de komende jaren hun weg vinden naar de normale productieauto’s.

Is het in de basis een andere Renault?

Ook is de Symbioz niet gebaseerd op een bestaande Renault. Dat zou namelijk niet logisch zijn. Het punt was om een semi-autonome, volledig elektrische auto vanuit het niets te bouwen, wat de Fransen twee jaar kostte. Hij staat op een speciaal voor ‘m gemaakt elektrisch platform – de accu van 72 kWh levert continu 490 pk en 550 Nm, hoewel Renault er meteen bij zegt dat hij een piek heeft van 680 pk en 660 Nm: genoeg voor een spurt van 0 naar 100 km/u in 6,0 seconden. Dat is niet erg snel, gezien die hoeveelheid vermogen en koppel.

Dat heeft een aanwijsbare oorzaak. Hoewel de carrosserie goeddeels van aluminium is gemaakt, weegt de Renault Symbioz maar liefst 2,2 ton. Daarbij is ie vrijwel zo lang als een Mercedes E-klasse Estate. Maar met z’n vierwielbesturing en een Dynamic-modus die de gasrespons aanscherpt, de besturing versnelt en de in drie trappen actieve (maar niet adap­tieve) dempers verhardt, lijkt ie in de handgestuurde modus nog behoorlijk op een reguliere elektrische auto.

Is dat alles?

Pas in de ‘AD’-modus wordt het echt interessant. Niveau-4 autonomie betekent namelijk dat je qua besturing in bepaalde situaties mentaal kunt uitchecken – in ons geval op de snelweg – want wat er ook gebeurt, de auto zal in staat zijn om zelf gecontroleerd en veilig tot stilstand te komen indien hij geen wijs weet uit een onverwachte situatie.

Dan is de Symbioz in z’n element, ­merken we: hij verandert van rijbaan als het nodig is en navigeert zelfs door tol­poortjes. Een augmented-reality head-up display laat je zien wat de auto doet – of bedenkt te gaan doen – terwijl je videobeelden bekijkt op de centrale schermen.

Hoe werkt dit in de Renault Symbioz?

Een aantal zaken is hiervoor verantwoordelijk. De 35 sensoren aan boord, de antennes die met bepaalde intervallen langs de weg zijn geplaatst om de communicatie tussen voertuig en infrastructuur mogelijk te maken (zo weet de auto hoe de doorstroming is, of er wegwerkzaam­heden zijn, welke tolpoortjes open zijn, et cetera), en de HD-TomTom-kaarten die aanzienlijk accurater zijn dan wat je nu aan navigatie in je auto hebt.

Slim, dat zeker, maar het werkt nog niet allemaal feilloos (de man van Renault moest het stuur een aantal keer over­nemen). Toch is de Renault Symbioz een bruikbaar model om te laten zien wat er wordt verwacht van automakers om deze technologieën daadwerkelijk te gaan gebruiken, en hoe die onze levens in de toekomst zullen gaan beïnvloeden. We zijn benieuwd wat we ervan terug gaan zien.

Renault Symbioz



Motor
2 elektromotoren
680 pk
660 Nm
72 kWh (accu)

Aandrijving
achterwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 6,0 s
top n.b.

Verbruik (gemiddeld)
n.b. A Label
Actieradius (opgave)
n.b.
Laadtijd
n.b.

Afmetingen
4.920 x 1.920 x 1.440 mm
(l x b x h)
3.070 mm (wielbasis)
ca. 2.200 kg
bagageruimte n.b.

Prijzen
n.v.t. (NL)
n.v.t. (B)

Vonnis
?/20
De toekomst is nu. Misschien. De Renault Symbioz geeft in ieder geval al een aardig idee van hoe auto’s er over een jaar of vijf mogelijk uit zouden kunnen zien. Whats­app-verslaafden en selfie-fetisjisten, deze is voor jullie

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear