Renault heeft de tweede generatie Twingo flink bijgeschaafd door ‘m op een varkentje uit Angry Birds te laten lijken. Worden we daar vrolijk van?
 
Van de allereerste Twingo kun je een hoop zeggen, maar niet dat ie niet origineel was. Zo zag ie er bijzonder grappig uit, met z’n kikkeroogjes, en sprong ie erg creatief om met z’n interieurruimte. Je kon ‘m in opvallende kleuren bestellen, en luxe zaken als airco en leren bekleding behoorden al tot de mogelijkheden toen de concurrentie nog met handbediende ruitenwissers en een optionele rechterspiegel liep te stuntelen. Helaas had z’n guitige uiterlijk een ongunstige bijkomstigheid: als man met enige hoeveelheid eigenwaarde kon je je er maar moeilijk in vertonen.
 
Toen kwam de tweede generatie, waarbij het roer radicaal om ging. Plotseling was de Twingo een behoorlijk strak ogend karretje geworden, zonder speelse vormen of bloemenbekleding. Er kwamen zelfs allerlei sportuitvoeringen, met als hoogtepunt een pittige RS-versie waarvan Jeremy ooit het stoerheidsgehalte demonstreerde door ‘m tegen allerlei zware scheepvaartobjecten aan te beuken en ‘m vervolgens de Noordzee in te katapulteren. Deze Twingo was geen geintje meer; het was een serieus leuke hatchback geworden, maar dan in schaal 1 op 2.
 
We weten zeker dat er aardig wat met aardbeiencondooms zwaaiende oma’s waren die dat eigenlijk best jammer vonden. Zij hadden liever gehad dat Renaults kleinste er nog steeds als een rijdend handtasje zou uitzien. In een poging hen tegemoet te komen, gaat deze gefacelifte Twingo terug naar z’n aaibare roots, met een nieuwe blije voorkant en… Tja, verder niks eigenlijk. De achterkant is bijna hetzelfde gebleven, net als het interieur, met z’n bollige knopjes en een digitaal instrumentarium in het midden (minus de toerenteller, die recht voor je neus staat). Een gevalletje blenderstyling dus; een gestreken overhemd met een clownshoofd erboven. Daarbij: de hippe velgjes ten spijt valt niet te negeren dat ons testexemplaar toch echt – er is geen ander woord voor – roze is. Nee, hiermee zul je geen volwassen kerels naar de showroom lokken.
 
Wat gelukkig niet veranderd is, is hoe de Twingo rijdt. ‘Kwiek’ is het woord dat ons als eerste te binnen schiet wanneer we de oprit van de snelweg in volle vaart nemen. Het autootje is licht en levendig, ondanks een set erbarmelijke winterbanden die aanvoelen alsof ze met een laag mos bekleed zijn. De kleine dieselmotor – in Nederland goed voor de felbegeerde 14 procent bijtelling en bpm-vrijstelling – stuwt de Twingo moeiteloos naar leuke snelheden en maakt daarbij niet eens overdreven veel nagelherrie. Het vijfbakje schakelt kort en nauwkeurig, het onderstel is precies stevig genoeg. Dat Renault er een ster in is om van dit soort stadsgebakjes ontzettend lekker sturende feestvarkens te maken, blijkt weer uit alles.
 
De Twingo is altijd al een fijn, compleet, zuinig en goedkoop autootje geweest, en dat is met de nieuwe versie niet anders. Voor 8.490 euro heb je in Nederland een belastingvrije benzineversie, terwijl een dieseltje al vanaf 10.490 euro voor je klaarstaat. Een aanrader wat ons betreft, al blijven we struikelen over dat neusje. Gratis tip: als je deze diesel nu eens doorspeelt aan je lieve moedertje, en zelf op zoek gaat naar een pre-facelift RS van een paar jaar oud… Probleem opgelost.

Renault Twingo dCi 85 Eco2 Dynamique

 

12/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 11,2 s

Top: 185 km/u

Verbruik: 3,4 l/100 km

Motor: 1.461 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 85 pk

Koppel: 200 Nm

Gewicht: 955 kg

CO2: 90 g/km

 

Prijs

NL: € 12.390

BE: € 12.300

 

Vonnis

Praktisch en slim autootje dat zich bijzonder prettig laat sturen. Bestel een groot open dak en mijd dat rubberen grasmatje op het dashboard

Reacties