Renaults guitige stadssnoepje van weleer, de Renault Twingo Energy TCe 90, heeft de motor achterin en achterwielaandrijving. Designkenmerken komen van de legendarische Renault 5 Turbo binnen het thema ‘play’ van de designstrategie ‘life cycle’. Aha!

Wat is dat precies?

Eerst wilden we voor je opzoeken wat een designstrategie ‘life cycle’ met als thema ‘play’ voor de Twingo precies zou inhouden. Toen bedachten we: zelfs als we het ongeveer beschrijven, vallen wij al in diepe slaap. Kun je nagaan wat er zou gebeuren als jij het zou lezen. Natuurlijk, het zijn allemaal bedenksels en loze praat om een auto aan de man… Of in dit geval: heel erg aan de vrouw – te brengen, maar zou het helpen? Wat wel helpt is duidelijk maken wat je concept is. Waarom je bepaalde afwijkende keuzes hebt gemaakt en dat je laat zien waarom dat voor jou als consument heel mooi meegenomen is. Dat de kont van de gloednieuwe Renault Twingo Energy TCe 90 op de Renault 5 Turbo is geïnspireerd, raakt kant noch wal: een snelle Clio, ja, die kun je op dat legendarische bommetje baseren, maar een Twingo? De Twingo is een vrouwenauto bij uitstek: een lieve, kleurrijke, praktische en niet heel snelle stadsauto. Dus doe normaal en koppel dat niet aan een 5 Turbo – geen vrouw die weet wat dat is, en als ze het weten dan lezen ze dit stukje nu (hoi!) en horen ze bij onze club. Nou ja, de Renault Twingo Energy TCe 90 is gelukkig ook geïnspireerd op het eerste model, dat guitige, vernuftige en minimalistische stads-Renaultje uit het begin van de jaren negentig – al weten we niet precies waar je dat kunt terugzien.

Vind je ons zuurpruimpjes?

Want we kunnen nog wat verder gaan hoor. Zo lezen we – niet lang na z’n onthulling – de prijslijst van de nieuwe Renault Twingo Energy TCe 90 en kijken bij de specificaties van de auto. Wielophanging voortrein: n.n.b. Wielophanging achtertrein: n.n.b. Topsnelheid: n.n.b. 0-100 km/u: n.n.b. Gecombineerd verbruik: n.n.b. Verbruik buiten de stad: n.n.b. Verbruik binnen de stad: n.n.b. Leeg rijklaargewicht: n.n.b. Toelaatbaar gewicht: n.n.b. Vreemd. Op de Nederlandse site is een configurator actief die tot op zekere hoogte werkt, op de Belgische site is ie onvindbaar. Als je een miljoenen kostende operatie uitvoert om een geheel nieuw automodel zo’n beetje wereldwijd te lanceren en je toch enigszins essentiële promotie- en informatiemateriaal is niet compleet of niet werkend, dan doe je iets, ergens, wellicht, een tikje te gehaast. Of, zo je wilt, met de Franse slag.
Een geruststellende gedachte is dat de nieuwe Twingo in samenwerking met Daimler (Mercedes-Benz en Smart) ontwikkeld is. En als Duitsers iets niet beheersen, is het de Franse slag. Binnenin, al kunnen we niet aantonen dat het met de samenwerking te maken heeft, is het ergonomisch dik voor elkaar en voelt alles bijzonder doordacht en solide aan. De materialen zijn goedkoop, wat logisch is bij een auto die je in Nederland voor onder de tien mille kopen kunt, maar prettig om te voelen, keurig afgewerkt en goed op elkaar afgestemd. Het is ook nog ruim binnenin, zelfs achterin, met een overvloed aan opbergvakjes en aardige (optioneel verkrijgbare) connectiemogelijkheden voor smartphones. Het gehele interieur scoort een dikke voldoende, te meer ook omdat het zo vrolijk makend is door speelse vormen en leuke kleuren, zonder dat je het gevoel krijgt per ongeluk in een kinderkamer van de Ikea te zijn gestruikeld.

Een unieke set-up

Die ruime binnenkant ontstaat volgens Renault door het concept van de Twingo: de motor achterin en aandrijving op de achterwielen. Daardoor kun je de wielen zo ver mogelijk op de hoeken van de auto plaatsen zodat er tussen de wielen veel (binnen)ruimte ontstaat. De Renault Twingo Energy TCe 90 werd een vierdeurs auto, maar z’n lengte nam af ten opzichte van de vorige tweedeurs versie. Omdat de motor achterin ligt, kan de voorkant ook korter waardoor de auto lekker compact blijft. De meest goedkope en gewicht besparende optie is om de wielen bij de motor aan te laten drijven. Zodoende kreeg de Twingo achterwielaandrijving. De ietwat afwijkende oplossing met de motor en aandrijving geeft je dus veel ruimte binnenin. Dé reden waarom Renault dit concept verkoos. Nou ja, en partner Smart stelde het als eis voor samenwerking om de motor achterin te hebben. Het is dus allemaal niet om er een stadse driftbak van te maken. Driften doet ie dan ook niet. Je zou ook wel gek zijn om met een auto als deze dat soort capriolen te willen uithalen. Maar, ja, we hebben het uiteraard geprobeerd. Alleen: het esp kan slechts uit met een nijptang, als je het juiste draadje weet door te knippen. Daarnaast is de gewichtsverdeling 45/55 dus hoe snel je een bocht ook neemt, de voorwielen willen eerder rechtdoor dan dat de achterwielen proberen langszij te komen. Gas liften of gas erbij heeft ook weinig zin, daarvoor is de balans in de auto te goed en heeft ie te weinig fut. Mooi, de Twingo rijdt dus ondanks z’n configuratie bijzonder veilig, precies wat potentiële kopers verwachten. ‘Even waren we bang dat de motor achterin zou zorgen voor een beperkte kofferruimte. Dat valt mee’

De Renault Twingo Energy TCe 90 is een pure stadsauto

Je merkt aan alles dat ie geschikt is voor gebruik in en om de stad. De besturing is heel licht maar bij hoge snelheden wat vaag. Maar tot een gangetje van pakweg 50 km/u reageert de besturing zo kwiek en scherp dat je gemakkelijk tussen kiezelsteentjes door kunt slalommen. Wat enorm helpt, is dat de stuuruitslag van de wielen tot 45 graden loopt waardoor je op een stoeptegel kunt keren. Uiterst handig om te parkeren in piepkleine gaatjes of om door smalle steegjes te sturen. Hier vind je dan ook z’n allergrootste pluspunt: het is zo’n beetje de makkelijkst te manoeuvreren auto die we kennen. Het vormt een dikke onderstreping van z’n natuurlijke habitat: de stad.
Buiten de stad is het wat minder hosanna. De Twingo wordt in eerste instantie leverbaar met twee motoren, beide op benzine. De één is een 1,0-liter driecilinder met 70 pk of een 0,9-liter driecilinder turbo met 90 pk. In de versie met 70 pk is het echt werken om vooruit te komen en de gang erin te houden. De Renault Twingo Energy TCe 90 met deze motor weegt net iets minder dan 900 kilo. Maar soms heb je het gevoel dat de handrem nog aangetrokken is. En nee, dat was niet zo. De versie met 90 pk is logischerwijs wat kwieker en reageert wat vlotter op het gaspedaal. Allemaal mede dankzij de gemonteerde turbo, maar heel verheffend is het bepaald niet. Natuurlijk, het is geen scheurmonster, en hij heeft Renaults begeerlijke RS-badge niet (dat schijnt wel te komen), maar het is niet te hopen dat er in jouw stad heuvels zijn – je gaat er vast wat ander verkeer door ophouden.

70 pk is niet heel veel

Het zal je niet verbazen dat je 14 seconden nodig hebt om van 0 naar 100 km/u te komen in de 70 pk-versie, die met 90 pk redt het in 10,8 seconden. Met die laatste kom je dus nog prima mee in het stadsverkeer – die eerste zouden we echt laten staan. Comfortabel is ie zeker. De stoelen, een soort schelpen uit één stuk, omvatten je hele lichaam op prettige wijze, de ruimte die je hebt is meer dan voldoende en het onderstel zorgt ervoor dat grote hobbels en bobbels netjes worden afgevlakt. Al wil de achterkant een beetje dartelen als je over een verkeersdrempel rijdt door het gewicht achterin. Het is niet storend, het is even wennen want de Twingo rijdt net even anders dan je gewend bent. Niets om je druk over te maken en bovendien: de naam Renault Twingo Energy TCe 90 is een mix van de termen Twist, Swing en Tango dus een beetje heupwiegen zit in z’n dna. Even waren we bang dat de motor achterin zou zorgen voor een beperkte kofferruimte. Dat valt mee. Voorin kun je geen bagage kwijt – al zou je dat in eerste instantie wel denken – want daar zit de accu, radiateur en het reservoir voor de ruitenwisservloeistof. En wat loze ruimte om voetgangers een zachte landing te bieden, mocht je ze onverhoopt op je motorkap krijgen. De motor ligt bijna 50 graden gekanteld onder de bagagevloer achterin dus in feite lever je daarmee alleen diepte in. Plek voor heel veel bagage is er niet, maar de achterbank en de rechter voorstoel kun je vlak vouwen zodat je er gerust languit een slaapje in kan doen, je contrabas in kunt vervoeren of een flinke kast mee kunt verplaatsen. Vrij uniek in zo’n klein autootje.

Wat vinden we ervan?

Al met al zijn we zeer te spreken over de Twingo. Motorisch mag ie wel een beetje peper in z’n kont krijgen. Aan de andere kant: kleine, wat flauwe motortjes geven betere verbruiks- en uitstootcijfers wat weer prettig is voor je portemonnee. De manier waarop ie wordt gepresenteerd maakt je vrolijk. Hoewel. De Nederlandse opperdesignbaas van Renault – Laurens van den Acker – maakt het met z’n Renault 5 Turbo-inspiratie niet al te ongeloofwaardig. Het ontbreken van een partij essentiële informatie over de auto is domweg slordig. Daar gaat de Renault Twingo Energy TCe 90 overigens geen moment minder van rijden. En daar gaat het om. Z’n directe, slimme concurrenten van het Volkswagen-concern – de Up, de Seat Mii en de Skoda Citigo – steken ook heel vernuftig in elkaar. Maar die halen het nèt niet bij de Twingo: die is gewoon nóg ruimer, een stuk frivoler en hipper, en over de hele linie goedkoper bovendien. Normaal zouden we afsluiten met: alleen de afschrijving zou je wellicht kunnen verleiden om toch voor een Duitse auto te kiezen, maar de samenwerking met Daimler haalt dat, op papier, onderuit. Ergo: de Renault Twingo Energy TCe 90 gaat het maken.

Renault Twingo Energy TCe 90 Stop & Start Dynamique

15/20

Motor
899 cc
driecilinder turbo
90 pk / 135 Nm

Aandrijving
achterwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,8 s
top 165 km/u

Verbruik/milieu
4,4 l/100 km
99 g/km CO2
B-label

Afmetingen
3.595 x 1.647 x 1.554 mm (l x b x h)
2.492 mm (wielbasis)
919 kg
35 l (benzine)
219 / 980 l (bagage)

Prijzen
NL € 13.990 (20%)
BE € 13.450 (Intense)

Het vonnis
Bijzonder vrolijke noot in het over het algemeen saaie landschap van kleine autootjes. Ruim, ingenieus en met veel lekkere opties, bovendien goedkoper dan het trio Up/Mii/Citigo van VW, maar neem wel die met 90 pk

Reacties