Renault ZOE

Echt succesvolle elektrische auto's zijn er nog niet. Maakt de Renault ZOE daar nu verandering in?

Renault ZOE (2013)
Renault ZOE (2013)
Renault ZOE interieur (2013)
Renault ZOE (2013)
Renault ZOE koplamp (2013)
Renault ZOE (2013)
Renault ZOE pook (2013)
Renault ZOE display (2013) actieradius
Renault ZOE (2013)
Renault ZOE (2013)
Renault ZOE (2013)
Renault ZOE interieur (2013)
Renault ZOE (2013)
Renault ZOE koplamp (2013)
Renault ZOE (2013)
Renault ZOE pook (2013)
Renault ZOE display (2013) actieradius
Renault ZOE (2013)

Je kunt van elektrische auto’s een hoop zeggen, maar praktisch zijn ze niet. Nog niet. De nieuwe kleine Renault ZOE begint er al wel verdraaid dichtbij te komen.

Het nadeel van elektrische auto’s

Altijd leuk als er nieuwe woorden voor nieuwe fenomenen uitgevonden moeten worden. Neem bijvoorbeeld dit Engelstalige pareltje: range anxiety. Oftewel actieradiusvrees, maar dat bekt toch wat minder lekker. Range anxiety is het verschijnsel dat berijders van elektrische auto’s zichzelf onderweg zitten op te vreten omdat ze bang zijn dat ze hun eindbestemming niet zullen halen. Of nog erger: dat ze om die reden niet eens op pad durven te gaan, ‘want stel nou dat’. Wat wil je: met auto’s die vaak nog maar net 90 kilometer ver kunnen rijden (80 als je de lampen en ruitenwissers aan doet) Vervolgens moeten ze weer uren opladen, dan zouden wij ook geen risico’s durven nemen.

Ook al beslaan negen van de tien dagelijkse ritten in Europa minder dan 60 kilometer, het gaat om het idee dat je verder kúnt als je wilt, of als het moet. Trouwens, we hebben het elke avond al moeilijk genoeg met het redden van de laatste paar procentjes in onze iPhone-accu’s. Die zielige perikelen uitvergroten, dat wil niemand.

Renault ZOE (2013)

Elektrische auto’s werken dus nog niet helemaal, Maar er beginnen langzaam wel een paar fabrikanten op te staan die met de huidige, beperkte accutechnologie toch bruikbaar vervoer weten te creëren. Renault is daar een van. Hoewel de Twizy niet echt een auto te noemen is, is hij licht en simpel, en zijn z’n batterijen vlot bij te laden. Voor de grotere Fluence was er een oplossing in de vorm van verwisselbare cellen. Dit werd ontwikkelt zodat bestuurders bij een speciaal laadstation niet uren strandden. Na luttele minuten konden ze weer verder rijden. De compacte Renault ZOE, hun nieuwste vondst, valt mooi tussen deze modellen in.

De Renault ZOE is een schattig autootje

De ZOE (spreek uit: zó hee!) is een aaibare hatchback ter grootte van een Clio. Hij werd afzonderlijk van die auto ontwikkeld, specifiek als zero emissions vehicle. Dat is een goede zaak. Zo valt op dat z’n bagageruimte fors is – groter zelfs dan die van de vorige Clio – en dat het hele interieur is ontworpen rondom zijn elektrische bestaan. Het dashboard en het scherm in de middenconsole ademen praktisch nut in de vorm van een feilloos ingeschatte actieradius, huidig en gemiddeld energieverbruik, allerhande ecohulpjes en slimme navigatie, die rekening houdt met je acculading en alle laadpalen in de omgeving weet te staan.

Alles wordt met mooie vloeiende animaties aan elkaar gebreid voor een naadloze gebruikerservaring (hoewel onze navigatie een keer vastliep – nieuwigheid). De verwarming werkt door lucht samen te persen, een proces dat drie keer energiezuiniger is dan het simpelweg verhitten van diezelfde lucht. Speciaal voor de angstige momenten is er een Eco-knop, die de maximumsnelheid beperkt tot 90 km/u en onboard systemen op een laag pitje zet. Hier is over nagedacht.

Renault ZOE display (2013) actieradius

Ondertussen draagt de Renault ZOE ook bijzonder veel zorg voor z’n inzittenden. Zo behoudt de airconditioning een zekere luchtvochtigheid, niet alleen omdat dat prettiger schijnt te zijn; ook omdat het minder energie kost. Koolstof- en roetfilters zorgen dat de lucht in de auto schoon is en blijft. Op de Zen-uitvoering (uiteraard) vinden we zelfs een smetvrees-deluxe-pakket met een ioniseerapparaat tegen bacteriën, vlekvaste teflonstoelen en een parfumeur met instelbare geurtjes. In de praktijk merken we dat we liever een normale airco hebben – het lijkt aan boord af en toe wel een regenwoud – en dat de parfumeur recht voor de neus van de passagier geplaatst is, waardoor die nog net niet bedwelmd wordt terwijl we er achter het stuur weinig van ruiken. Ach, het is aardig bedoeld.

Rijden doet de ZOE verrassend goed

Om met het meest opvallende kenmerk te beginnen: een directere ‘gasrespons’ dan in deze auto zul je nergens vinden. Geef ‘m een trap en hij schiet zó ogenblikkelijk vooruit dat je steeds weer schrikt. Natuurlijk heeft een elektromotor overal en altijd koppel, wat zich vooral bij lage snelheden in de stad uit in heel gewillige en kwieke rijkarakteristiek. Wat heet: het is gewoon erg vermakelijk om in de Renault ZOE te rijden. Hooguit vergt het wat gewenning om de regeneratieve remmen te doseren. Verder kan een benzine- of dieselkind de was doen.

Boven de 70 km/u is er iets minder fut voorhanden, maar heus nog voldoende, en ook op de snelweg komt de ZOE prima mee. Bochtige weggetjes vindt hij minder leuk. Dat komt vooral door zijn speciaal ontwikkelde Michelin-ecobanden met griploos profiel en puddingwangen. Onder elke omstandigheid is de Renault ZOE fluisterstil, en niet alleen qua motorgeluid; ook wind en onderstel schitteren door auditieve afwezigheid. Heel knap hoe Renault dit concept zo heeft doorontwikkeld dat het ten opzichte van een conventionele stadsauto niet langer aanvoelt als een compromis, maar als een verbetering.

Wat als de accu’s leeg zijn?

Tot je natuurlijk tegen het vroeg of laat onvermijdelijke punt aanloopt dat je accu’s bijna leeg zijn. Bij de ZOE is dat officieel na 210 kilometer. Maar Renault geeft toe dat het in het echte leven, met heuvels en wind en de radio hard aan, eerder tussen de 100 en 150 kilometer zal zijn. De Renault ZOE kan met meerdere laadpunten overweg dankzij de unieke Caméléon-lader aan boord, die zich aanpast aan verschillende vermogens. Bij een normale laadpaal van 11 kW is ie na twee tot drie uur weer vol. Pijlsnel laden kan ook, in een half uur tot 80 procent zelfs. Helaas nog niet in Nederland (onze snelladers zijn gelijkstroom, de ZOE moet wisselstroom hebben). Wat sowieso niet kan, is de Renault ZOE aan een normaal stopcontact hangen. Dus zul je in je garage een wallbox moeten laten installeren van een eurootje of duizend.

Renault ZOE (2013)

Dat, en het maandelijkse bedrag van minstens 79 euro dat je aan Renault dient over te maken voor de huur van je accu (inclusief pechhulp, lees: lege-batterijhulp), kunnen aardige financiële struikelblokken zijn. Voor de verandering is de aanschafprijs van de auto zelf dat nu eens niet. De lollige, vlotte, relatief praktische en standaard dik aangeklede Renault ZOE is er vanaf 20.990 euro. Wereldredders, kom er maar in.

14
20
Specificaties

Renault Zoe Zen

Cijfers
0-100 km/u: 13,5 s
Top: 135 km/u
Accu: 22 kWh, lithium-ion
Motor: elektrisch, synchroonmotor
Aandrijving: voor
Vermogen: 88 pk
Koppel: 220 Nm
Gewicht: 1.403 kg
CO2: n.v.t.

Prijs
NL € 22.990
BE € 23.350

VONNIS
Er blijven voorlopig nog best wat nadelen aan kleven, maar een elektrische auto wist ons nog niet eerder zo in te palmen. De Zoe is een dapper dingetje, probeer ‘m eens

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken