Stel: je bent echt krankzinnig rijk. Hoe je het allemaal op krijgt: geen idee. Je koopt je gek aan hypercars, waarmee je niets blijkt te kunnen. Wat dan?
Wat moet je nou, als je elke dag kaviaar kunt eten, terwijl je helemaal niet van kaviaar houdt? Als je al tien keer op Barbados bent geweest, zeeziek wordt op elk van je eigen superjachten en merkt dat ook je vierde supermodel weer eens blijer blijkt te worden van jouw alimentatie dan van jou? Als je bij elk van je villa’s een verzameling Koenigseggs en Pagani’s hebt waarvoor de lokale politiemacht massaal op de motor springt zodra ze horen dat je er een hebt gestart (want ja, dat horen ze)?
Je staat er niet altijd bij stil – waarom zou je ook – maar ook de first people van de first world hebben zo hun first world problems. Zelfs de Sultan van Brunei wist op een gegeven moment niet meer wat hij Ferrari nog voor speciaals moest laten bouwen, en dat is op zijn manier best zielig. Maar wij van TopGear zouden wij van TopGear niet zijn als we zelfs voor de beklagenswaardige problemen van dit soort diep ongelukkige mensen geen passende, consumentistische oplossing zouden hebben.
Wat is de oplossing voor dit ernstige probleem?
Om te beginnen: zoek drie goede, heel goede doelen uit. Zielige zeehondjes, kankerbestrijding, honger op Hawaii: maakt niet uit. Schenk daar op zijn allerminst driekwart van je vermogen aan. Voelt goed, en moet je eens kijken wat dat met je karma doet. Verkoop al die botenrommel en de meeste van je hypercars, en leg bij een van je villa’s een circuit aan: kun je lekker je gang gaan. En koop een Rolls-Royce Dawn.
Want laten we wel wezen: wat zoek je in een auto? Hij moet ruimte aan vier bieden, een beetje vlot zijn, een tikje exclusief mag best, en open is een pre, want van de zon worden we allemaal vrolijk. Zo veel keuze heb je dan niet eens: elke vastgoedpauper stapt meteen in een Mercedes S-klasse Cabrio en Bentleys zijn onmogelijk gemaakt door voetballers. Maar Rolls-Royce: verrek, Rolls-Royce!
Waarom moet je de Rolls-Royce dan kopen?
Het mooie is dat je in een Dawn onmiddellijk het antwoord zult krijgen dat je zocht. Exclusief? Wanneer heb jij er voor het laatst een gezien? Snel? Wat dacht je van een 0-naar-100-tijd van 4,9 seconden, terwijl je auto 2,5 ton weegt? En dat in een rust die je in jaren niet hebt gekend. Ruimte voor vier? De mensen achterin zullen blij zijn dat jíj rijdt: kunnen zij zich tenminste bemoeien met hun Instagram, terwijl ze hun hoofd vleien tegen de zachtste kussentjes die de wereld in haar vierenhalf-miljardjarig leven heeft kunnen ontwikkelen.
Over de rijwind hoeven ze zich geen zorgen te maken: ze zitten fijn beschut, zeker bij de snelheden die jij (of je chauffeur) rijdt. Dat zijn namelijk de geldende maximumsnelheden, of iets daaronder. Laat die hitsige lease-A3’tjes maar hitsig doen, laat de Porsches je maar uitdagen, en laat ze vooral kijken: jij hebt namelijk niets meer te bewijzen. Je schrijdt voort, in het woelen van de wereld, in de wetenschap dat je ze, als je dat nou echt zou willen, allemaal zou kunnen verpletteren, op bijna elk gebied. Je kijkt nog eens over je wortelnotenhouten dashboard en weet dat niemand in de buurt komt van jouw comfort, jouw welbehagen en vooral jouw wetenschap: zij zijn onderweg. Jij bent er al.
Rolls-Royce Dawn
Motor
6.592 cc
V12 biturbo
570 pk @ 5.250 tpm
780 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,2 l/100 km
330 g/km CO2
G Label
Afmetingen
5.285 x 1.947 x 1.502 mm (l x b x h)
3.112 mm (wielbasis)
2.460 kg
83 l (benzine)
244/295 l (bagage)
Prijzen
€ 425.000 (NL)
€ 335.170 (B)
Vonnis:
Er bestaat geen prettiger manier om jezelf open te verplaatsen dan een Rolls-Royce Dawn. Jezelf dicht prettiger verplaatsen wordt trouwens ook nog een hele klus. Als je bijna álles al hebt, is dit het enige dat overblijft
Reacties