SUV-test: Snelheid

Ken je die mop van die acht SUV’s die meededen aan een kwartmijl-dragrace?

SUV-test: Snelheid

Lees eerst: De zoektocht naar de beste SUV ter wereld

Nog meer onbetamelijk gedrag, en nog meer belangrijke lessen om te leren. Vergeet het niet, beste lezers: snelheid is niet enkel van belang voor professionele coureurs en met testosteron geladen jongeren, het kan ook heel handig van pas komen wanneer je de snelweg op rijdt vanaf een korte invoegstrook. Of om vaart te maken en behouden als je heuvel­op moet. Of… wie houden we hier eigenlijk voor de gek? Als jij de kans kreeg om te dragracen met acht SUV’s, zou je het ook niet laten, toch?

Wie is de snelste?

Het wekt weinig verbazing dat de Audi en de Bentley, in die volgorde, het veld aanvoeren. In deze test ben je spekkoper met veel pk’s, maar wat Bentley op papier beweerde – een even snelle tijd van 0 naar 100 km/u als de lichtere Audi – blijkt wishful thinking.

SUV-test: Snelheid

Aan de erbarmelijke kant van de groep treffen we opnieuw de dappere Dacia Duster en de Peugeot 3008, die mogen kauwen op de steentjes die de andere deelnemers opwerpen. Ter verdediging moeten we zeggen dat ze de enige twee handgeschakelde auto’s in dit gezelschap zijn; het is daarom lastiger om ze perfect van hun plek te krijgen. Al betwijfelen we of The Stig – die inmiddels op huis aan is – daar iets aan had kunnen veranderen.

Om de derde plaats strijden de F-Pace en de Stelvio, een strijd die de Jaguar terecht wint – maar met slechts een halve seconde verschil, waardoor de Alfa ook trots mag zijn op z’n prestatie. Hetzelfde geldt voor de Kodiaq die het wint van de 3008, hoewel ie op het circuit langzamer was dan de Peugeot. Dat bevestigt wat we al vermoedden: de Kodiaq is vooral slecht in het nemen van snelle bochten.

SUV-test: Snelheid

Welke SUV verbaasde ons?

De grootste verrassing van de dag komt van de recalcitrante Discovery. Duidelijk nog chagrijnig omdat hij een dag op het circuit heeft moeten doorbrengen, komt hij het traagst op gang – zelfs langzamer dan de Duster – om zich door de eerste 100 meter te hijgen en te steunen. Maar dan heeft hij zijn momentum te pakken, en ontbrandt hij (sorry) in een woeste snelheid waar de Kodiaq, de 3008 en de Duster niet tegenop kunnen. Daar hebben we wat aan.

Bedenk wel: over een paar jaar zou een SUV-test als deze er weleens heel anders kunnen uitzien. Dan zouden er zomaar een Lamborghini Urus met V8, een aantal vervaarlijke Porsches, een Rolls-Royce, een F-Pace SVR en een meer dan 500 pk sterke Alfa aan de startlijn kunnen verschijnen. En tegen die tijd zal er ook een geheel nieuwe Dacia Duster op de markt zijn verschenen.

Uitslag SUV-test: Snelheid

0-96 km/u (s)
0-161 km/u (s)
kwartmijl/402 m (s @ km/u) Punten
Audi SQ7 4,8 12,0 13,3 @ 169,5 10
Bentley Bentayga 5,3 13,5 13,9 @ 163,3 9
Jaguar F-Pace 6,8 17,8 15,1 @ 150,0 8
Alfa Romeo Stelvio 7,2 22,1 15,6 @ 140,3 7
Skoda Kodiaq 9,0 29,9 17,0 @ 134,4 6
Land Rover Discovery 10,0 32,7 17,7 @ 127,8 5
Peugeot 3008 11,3 34,0 18,2 @ 124,4 4
Dacia Duster 11,5 40,5 18,7 @ 122,8 3
Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws