Suzuki Ignis AllGrip Smart Hybrid

Een bijzonder kind... 

suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)
suzuki-ignis-12-stijl-allgrip-smart-hybrid-test-2017 (1)

…en dat is het, die nieuwe Suzuki Ignis AllGrip. Hij onttrekt zich aan zo’n beetje alles wat gangbaar is. SUV’s groot, té groot? Dan maakt Suzuki toch gewoon een Ultra Compact SUV? Hij roept nogal wat vragen op – en niet alleen over dat eigenaardige uiterlijk

Hij mag voor jullie en ons dan misschien een wat, eh… bijzonder uiterlijk hebben, die Ignis, voor Suzuki lijkt hij de normaalste zaak van de wereld. De Japanners maken al sinds mensenheugenis alles wat er aan autovarianten verkrijgbaar is, maar dan op poppenhuisformaat. Van een klassieke kaboutercoupé (de GX) en minicabrio (Cappuccino) tot een terreinwagen (Jimny) of bestelauto (Carry) aan toe: laat het maar aan Suzuki over om er een zelfs voor Japanners claustrofobe versie van te maken.

Het resultaat heet dus Ignis en oogt op z’n minst, nou ja, koddig. Hij barst van de designelementen van andere Suzuki’s (de zwarte a-stijlen van de Swift, de clamshell-motorkap van de Vitara en bovenal de drie kieuwen in de c-stijl van de aloude GX). Zijn technische basis is de onlangs geïntroduceerde Baleno. De motor is ook diens 1,2-liter viercilinder, die je eventueel nog een klein handje kunt laten helpen door een elektromotortje. Verder is de Ignis eventueel zelfs verkrijgbaar met vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak (nou ja, een gerobotiseerde handbak) in plaats van de standaard handgeschakelde vijfbak.

Zeker gezien zijn ukkie-formaat (hij is ongeveer zo groot als een Swift) valt de ruimte binnenin reuze mee. Op de achterbank kun je redelijk zitten (verwacht geen wonderen) en de kofferbak is best groot. Je kunt de keuze voor bagage of passagiers beïnvloeden, omdat de achterbank verschuif- en (in twee delen) neerklapbaar is. Dat scheelt 16 centimeter beenruimte of 100 liter bagageruimte: aanzienlijk dus.

En het interieur van de Suzuki Ignis Allgrip?

Het interieur is aanzienlijk nuchterder dan de buitenkant. De meterboel is simpel en goed afleesbaar, rechts zit nog een schermpje voor secundaire info. Midden op het dashboard prijkt een prima touchscreen dat zich ook eenvoudig laat bedienen. Je telefoon is via Apple CarPlay of Android Auto uitstekend te koppelen. De afwerking is oké, al hoef je nooit lang te zoeken naar wat goedkoop plastic. Afhankelijk van de gekozen buitenkleur zijn er wat interieurstukken oranje dan wel ‘titanium’-kleurig voor een vrolijk accent. De stoelen zijn wat vlak, maar zitten behoorlijk.

De Ignis rijdt prima, al had de onderstelafstemming van ons een heel stuk comfortabeler gemogen. Hij is nu op het harde af, wat met name in de stad niet altijd prettig is. Sturen, remmen en schakelen gaat allemaal als vanzelfsprekend. De hybride ondersteuning is nauwelijks merkbaar: je hebt net wat meer trekkracht onderin en het verbruik daalt, zij het zeer licht, met zo’n 0,3 l/100 km. De prestaties zijn niet spectaculair, maar je komt prima mee met de rest van het verkeer.

De prijs is nog wel een dingetje. Een beetje leuke versie kost je 16 mille (onze topversie zelfs op één euro na 20 mille), en daarvoor kun je ook een hoop andere auto’s kopen. Het enige dat je zeker weet: er ziet er niet één zo uit als deze Suzuki Ignis Allgrip.

12
20
Specificaties

Suzuki Ignis 1.2 Stijl AllGrip Smart Hybrid

Motor
1.242 cc
viercilinder

Aandrijving
90 pk @ 6.000 tpm
120 Nm @ 4.400 tpm
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,5 s
top 165 km/u 4,7 l/100 km

Verbruik
106 g/km CO2
C Label

Afmetingen
3.700 x 1.660 x 1.595 mm (l x b x h)
2.435 mm (wielbasis)
860 kg 30 l (benzine)
227 / 1.056 l (bagage)

Prijs
€ 19.999 (NL)
hybride niet leverbaar (B)

Vonnis:
12/20
Een heel apart ding dat het vooral van zijn uiterlijk moet hebben, hoewel dat zeker niet iedereen zal aanspreken. Juist daarom wel een welkome verschijning: het straatbeeld wordt er vrolijker op

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken