Suzuki’s middelgrote sedan is een apart geval: de enige optie is een andere versnellingsbak.
 
Niet al te lang geleden reden we in een van de eerste Kizashi’s in Europa. Dat was een versie die in ons land niet officieel gevoerd zal worden; hier wordt elke auto standaard als Sport geleverd, met een verlaagd onderstel en wat spoilertjes en frutseltjes. Daar houden we van, in Nederland (in België staat de Kizashi voorlopig niet in de prijslijst). Alle reden dus om de auto nog eens te beproeven nu deze voor ons definitieve uitvoering is gearriveerd.
 
Ons grootste probleem betrof destijds de cvt-versnellingsbak, dus deze keer nemen we een exemplaar met handbak mee. Wát een verademing. Gekoppeld aan zes prettig licht schakelende versnellingen komt de gretige 2.4 viercilinder eindelijk tot zijn recht. Hij lijkt niet alleen een stuk sneller, hij ís het ook: van 0 naar 100 km/u scheelt het zomaar een volle seconde met de cvt-versie, en de topsnelheid ligt tien km/u hoger. Goed, je hebt dan wel voorwielaandrijving in plaats van 4WD, maar daar staat een bijna 4.500 euro lagere aanschafprijs tegenover. Een no-brainer wat ons betreft: ga altijd voor de versie met drie pedalen.
 
Daar houden de keuzemogelijkheden overigens wel op bij de Kizashi. De kleur kun je nog wel kiezen, maar verder moet je het echt doen met wat de bobo’s bij Suzuki voor je hebben uitgezocht. Zo heb je altijd die fijne, maar voor sommige mensen wellicht wat ruim bemeten 2.4 onder de kap liggen. Geen diesel, geen 1.4 turbo – om maar wat te noemen.
 
Het interieur is er alleen in het zwart, en is altijd volgeladen met zaken als leer, verwarmde stoelen, heel veel airbags, keyless go en een schuifdak. Je hebt altijd een stereo met Blue­tooth-systeem aan boord; het omslachtigste trouwens dat we ooit gezien hebben (maar als ie je telefoon eenmaal herkent, werkt het verder prima). Navigatie is er niet. Steeds hipper wordende veiligheidsgadgets als rijbaanherkenning of adaptieve cruisecontrole zijn er ook niet.
 
Dat zijn de klanten van auto’s als de Ford Mondeo, de Volkswagen Passat en de Peugeot 508, waarmee je de Kizashi (ongeveer) kunt vergelijken, niet gewend. Maar wat ze ook niet gewend zijn, is opvallen, en dat doe je dan weer wel met deze Suzuki. Het is een mooi ding om te zien, met z’n imposante front, gestileerde uitlaten en dikke velgen. Bovendien rijdt ie niets minder dan uitmuntend. De stevige demping zorgt dat de auto als een blok in de bocht ligt met een minimale neiging tot overhellen, en zijn gevoelige, directe besturing geeft je een gevoel van controle dat eigenlijk in elke sportieve sedan vanzelfsprekend zou moeten zijn.
 
Ja, met een Kizashi heb je iets bijzonders in handen. Je moet alleen wel durven. En dat doet lang niet iedereen die in deze klasse shopt.
 
 

Specificaties: 2.4 Sport 6-bak


 

Leuk 

Stuurt heerlijk, fijne motor, rijke standaarduitrusting

 

Niet leuk 

Niet aan je persoonlijke smaak aan te passen

 

TopGear-vonnis

Als je de kudde wilt ontlopen, heb je aan deze Suzuki een heel goede. Jammer van die losse TomTom tegen je voorruit

 

Prestaties  

0-100 km/u 7,8 sec., top 215 km/u, 7,9 l/100 km

 

Techniek  

2.393 cc viercilinder, voorwielaandrijving, 178 pk, 230 Nm, 1.395 kg, 183 g/km CO2

 

Doen!  

‘m In het donkergrijs nemen

 

Niet doen 

De cvt bestellen: weersta die ene optie

 

Prijs NL € 33.301

Prijs BE n.n.b.

Reacties

Meer van TopGear